Brug af erhvervsnavne

Startet af Ernst Flemming Jensen, 06 Jun 2011 - 16:19

Forrige emne - Næste emne

Ernst Flemming Jensen

Det er almindeligt at se navne som Peder Tømmermand, Lars Smed, Niels Bager o.s.v. - og det umiddelbart forståeligt hvorfor.
Jeg er stødt på navnet Bruun, som et brugt i stedet for eksempelvis Niels Christensen. Har nogen
et bud på en erhvervsmæssig relation til efternavnet Bruun brugt i 1700 tallet.
Hvorfor kaldte man sig Bruun ?
Med venlig hilsen Ernst Flemming Jensen
Præstelunden 1
8722 Hedensted

Inger Buchard

Iflg. mit navneleksikon skal det være et efternavn, dannet på basis af fornavnet Bruno, og ikke hentet fra farveskalaen som Schwarz og Weiss.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Ib Hansen

Hej Ernst,

Jeg har nogle forfædre fra periode. Fælles for de fleste af dem er, at de kommer fra husmandssteder på heden - i enkelte tilfælde fra en større gård på heden, Bruunsgaard.

Min opfattelse, som ikke giver sig udtryk for at være et videnskabeligt faktum, er, at "Bruun/Brun" henviser til farven på al-jorden der skulle brydes på heden før man kunne dyrke den.

Men - som nævnt - helt uvidenskabeligt.

At det skulle komme af navnet Bruno tror jeg ikke rigtig på. Ihvertfald er jeg ikke stødt på det navn i DK i 1600 og 1700-tallet. Men - naturligvis - man skal aldrig sige aldrig.

Mange hilsner
Ib

Inger Buchard

Bruun-efternavnet er vel ikke opstået spontant, men arvet?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Leif Thor Olsen


Georg Søndergaard forklarer i sin bog Danske efternavne: Brun = dansk tilnavn, middelalderlig form: Bruun 'brun', 1200-tallet - eller kortform af tysk mandsnavn Bruno. Folkeligt tilnavn overalt i Dk. siden middelalderen.

Tager vi så GS's Danske fornavne: Bruno, tysk "den brune" (omskrivning for bjørn).

Jeg tror på folkeligt tilnavn = folk, der var brune i huden - eller "bjørneagtige", det kunne være "farligt" at bruge ord som bjørn - det kunne tilkalde dyret, så brugte man omskrivningen.

Mvh. Leif

Ib Hansen

Hej,

Jeg er ikke i tvivl om, at "nogen" forskere kan aflede ordet Brun af Bjørn m.m.

I ordbogen over det ældste danske skriftssprogs ordforråd (ca. år 1200 - 1300), defineres ordet "brun" som brønd, jfr. det stadig anvendte islandske ord "bruni". I nogle af de islandske håndskrifter betyder "brun" også "bryn"

Mange danske sange handler om "den brune hede". Derfor ikke underligt, at mange gårde og husmandssteder påp heden heder Brunsgaard/Bruunsgaard. Som slægtsforskere ved vi også, at mange i årenes løb har taget navn efter den gård de kom fra, altså i dette tilfælde Brun/Bruun.

Oprindelsen til navnet kan således være meget forskellig. At nævne en forsker frem for en anden betyder jo kun at man udelader andre muligheder.

Mange hilsner
Ib

Ernst Flemming Jensen

Tak for de fremkomne indlæg, som jeg vil tage med i det videre forløb.
Med venlig hilsen
Flemming Jensen