Program til "familietræs" arbejds kladder

Startet af Hans Peter Christiansen, 28 Jul 2019 - 08:14

Forrige emne - Næste emne

Hans Peter Christiansen

Hej.

Er der nogen, der har kendskab til et enkelt/godt/gratis program, der kan bruges til arbejds kladder - inden at data

bliver lagt endeligt ind i ens Slægtsprogram (Legacy 9)

Jeg vedhæfter lige et aktuelt eksempel på på et stykke arbejdspapir.

Hvis jeg Goggler, dukker der selvfølgelig masser af forslag op - men er der nogen der har gode erfaringer med et bestemt program?
Mvh HP

Mikkel Eide Eriksen

Hej Hans Peter

Måske kan du bruge et diagrammeringsprogram som Visio (del af Microsoft Office på PC) eller OmniGraffle (macOS)?

Der er også forskellige gratisprogrammer der kan findes ved at søge efter fx "flow chart program" på google.

Her er en gratis hjemmeside der kan lave diagrammer:
https://www.draw.io

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anne Marie Holck

Hvorfor indtaster du ikke det hele i Legacy med det samme? Lav en selvstændig fil eller en slægtsgruppe i din eksisterende fil, så kan du arbejde med personerne uden at det 'bryder ind' i din primære slægt, før du er klar til det.

Karsten Damén

#3
Hej Hans Peter

Jeg bruger et oldgammelt tegne-/præsentations-/flow charter program til at lave tilsvarende kladder, når jeg skal udrede komplicerede slægtsforhold.  Det går altfor langsomt i et egentligt databasebaseret slægtsprogram.  Mit program hedder Micrografx Flow Charter (udgået).  Microsoft Power Point eller Visio kan noget lignende, som Mikkel Eide Eriksen jo også skriver.

Hvis det skal være gratis, så kan LibreOffice modulerne "Impress" eller "Draw" klare ærterne :)

hilsen
Karsten

Lars Erik Bryld


Hans Peter Christiansen

Hej alle.

Tak for diverse input.

Mikkel: Jeg kender og har arbejdet med Visio i mit arbejdsliv - men det kræver licens så vidt jeg husker.

Anne Marie: Hvis det bare er simple familie sammenhænge, taster jeg dem også direkte ind i Legacy (i den primære slægt)
Men når det er så komplicerede familie sammenhænge, der skal udreddes (3 fætter/kusine ægteskaber og diverse halvsøskende) synes jeg at  Legacy er alt for tungt at arbejde i.
Se evt. https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,150060.0.html

Karsten: Jeg prøver at kigge på nogle af forslagene.

Lars Erik: Jeg prøver at kigge på forslaget.


Mvh HP

Anne Marie Holck

Hans Peter, det kommer sikkert bag på dig, men jeg er meget uenig  :) I det tilfælde som det, du henviser til, ville du hjælpe dig selv ved at indtaste oplysningerne i Legacy og med Legacy 9 har du fået Hashtags. Dem (og slægtskabsbetegnelser) bruger jeg flittigt, når jeg går i gang med at udsøge slægtskaber, og når jeg rammer en person, jeg allerede har i min fil, så fortæller Legacy mig det, og så er ringen sluttet. I princippet indtaster jeg i første omgang ikke andet end det, du viser i dit håndtegnede diagram, som for mig ser fuldstændig uoverskueligt ud, men det afhænger jo nok af den arbejdsmodus, man har det bedst med :)

Hans Peter Christiansen

Hej Anne Marie.

Tak for dine oplysninger om Hashtags og slægts betegnelser. Denne funktionalitet har jeg aldrig prøvet
at bruge. Det må jeg prøve at øve mig i  :P



Ja - vi har alle helt sikkert forskeligge tilgange, til udredning af indviklede familie konstellationer  ;)
Mvh HP