Søren Lauritzen Rømers forældre er fundet!

Startet af Anne de Fine Olivarius, 30 Apr 2019 - 20:28

Forrige emne - Næste emne

Anne de Fine Olivarius

Jeg synes lige jeg vil fortælle, at jeg nu har fundet forældrene til ovennævnte præst, som jeg tidligere har søgt hjælp til her i dette forum. Andre har måske også ledt efter dem.

H. Friis Petersen har skrevet en bog i 1955, som hedder:
'Fortegnelse over lærere ved Århus Katedralskole 1491-1955 samt de fra skolen udgåede studenter 1384-1880'

En ansat ved skolen har hjulpet mig til at finde frem til den, og heri står, at Søren Lauritzen Rømer (1656-1709) præst i Vitten og Hadsten, var søn af sadelmager i Århus Lauritz Michelsen Rømer og Johanne Sørensdatter. Ingen årstal.

Nu kan jeg så til gengæld ikke finde noget som helst om disse forældre. Jeg har set, at der i 2013 var en diskussion her om Rimmer/Remmer (som altså blev til Rømer). Men jeg kom det ikke nærmere.

Venlig hilsen
Anne

Lise Østerberg Bahr

#1
Hej Anne.

Er det min tråd du henviser til ?

I Ø med slægts bånd til de Finne slægten - Munthe af Morgenstjerne via von Krogh slægten. Bækkeskov Gods og Hovedgaard, I Norge m.fl

Von Krogh slægten var en tysk officersslægt og norsk mm.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Anne de Fine Olivarius

Hej Lise

Mange tak for begge dine svar.
Den tråd du nævner var nu ikke den jeg henviste til. Jeg fandt den vist bare ved at google på Remmer/Rimmer.
Men den du nævner kan jeg ikke rigtig se har noget med Remmer at gøre?
Jeg har kigget lidt på Bornholm og Rømer/Remmer men kan ikke lige finde en forbindelse der.

Venlig hilsen
Anne


Jan Koefoed Baastrup Rømer

Jeg har puslet med den bornholmske slægt Rømer, men er aldrig stødt på en forbindelse til præsten Søren Lauritzen Rømer.
De ældste led af den bornholmske Rømer-slægt hedder i flæng Rømmer, Remmer, Reymer og Rømer med streg ovenover "m", hvilket er det samme som ""mm". Der har også været fremsat et forslag om, at de kom fra en lille by udenfor Lübeck ved navn Rome, altså derfor opkaldt "der Römer". Den pågældende slægt står omtalt i et tysk værk fra 1700-tallet som værende uddød, hvilket nok er lettere overdrevet, hvis den postulerede slægt rummer oprindelsen til de bornholmske Rømer. Denne slægts våbenskjold er, bortset fra farverne som kun kendes i sort-hvid, det samme som den norske bergensiske adelsslægt Rømer fra de sidste 2 århundreder før reformationen i 1536: Venstre halvdel en halv hvid/sølvlilje på blå baggrund og i højre felt 2 røde bjælker på hvid/sølv baggrund. Dette våben er registreret i Dansk Adels Aarbog (og på min hjemmeside: jromer.dk), men har aldrig mig bekendt været brugt af Landsdommer Rømer, der blev indsat i embedet 1543 af lübeckerne, men beholdt det under Chr. III, da lübeckerne blev smidt ud.
Og om der er en sammenhæng mellem Lübeck, Bergen og Bornholm venter stadig på et bevis. Men det er da tankevækkende med den lighed.

Astronomen Ole Christensen Rømer var opkaldt efter sin far, der kom fra Rømø. Ole Rømer var barnløs, og i øvrigt fralægger den bornholmske slægt sig ethvert ansvar for lysets tøven.  :D
Med venlig hilsen

Jan Koefoed B. Rømer 

Anne de Fine Olivarius

Morsom formulering, tak Jan. Jeg har også kigget på Ole Rømer men kan godt se, at der ikke er noget at hente der.
Jeg har ligeledes kigget på den norske Rømerslægt uden at kunne finde nogen forbindelse til præsten Rømer. Jeg er glad for at få at vide, at Rømer kan skrives, og er blevet det, på så mange måder, og det med dobbelt m forklarer jo hvordan ø'et kom ind i billedet.

En del præster kom fra familier uden nogen akademisk tradition, således altså også Søren Lauritzen Rømer, hvis far var sadelmager. Jeg har fundet en anden Remmer i Århus, og det fremgår af skiftet, at der var en sadelmager mere i Århusfamilien. Derfor tror jeg, at netop den håndværkertradition måske går igen i den familie. Jeg har f.eks. også en hel række kobbersmede fra Fåborg.

Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius

http://www.vang-olsen.dk/old/af_louise_skovgaard/en_gren_af_slaegten_roemer_fra_vestermarie.htm

Når du ved så meget,Jan, om din Rømer-slægt på Bornholm har du sikkert også set dette. Jeg har lige checket om der skulle være spor der.

Venlig hilsen
Anne

Erik Brejl

Det var da noget af et fund !
Du skulle vel ikke have et billede af den konkrete tekst i bogen, hvis jeg skal kunne bruge den som kilde.
Selvfølgelig tror jeg på dig, men det var rart at se den originale tekst og formulering.
Du skriver "en bog". Vil det sige en bog, der er trykt og kan ses flere steder eller er det et manuskript, der kun findes på skolen?

🐔 Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Anne de Fine Olivarius

Jeg henvendte mig til Århus Katedralskole for at høre, om de (som på Herlufsholm) har en fortegnelse over studenter tilbage i i tiden.
Skolen hed iøvrigt Århus Latinskole. Der stod jo hos Wiberg, at han (Min Rømer-ane) var student derfra, og da jeg intet kunne finde på egen hånd, fik jeg hjælp fra skolen. Jeg vil tro, at hvis du henvender dig, vil du kunne få adgang til bogen (og måske et link til den eller oven i købet mulighed for at få den i DIS-biblioteket), som jeg altså ikke har set på egen hånd. Et venligt menneske skrev til mig med fuld kildeangivelse. Hvis du vil se brevet kan jeg sende det til dig privat.

Venlig hilsen
Anne

Erik Brejl

Mange tak skal du have.
Det viser sig, at jeg kan bestille manuskriptet i Daisy, så det har jeg gjort nu.
Tak at du fandt det og delte det med os andre.

🐔 Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Hej Anne.
Nej, den kendte jeg ikke! den skal granskes nøjere i morgen og ikke nu her kl. næsten 2 nat, selvom det er fristende. Nej hvor spændende. Jeg kender udmærket Hans Hansen Rømer, min 5xtip og har hans kone til at være Birgitte Christensdatter Pihl, Rømeregaard, V. Marie. Bornh. Saml. 1916-18, s. 50.
Gonat for nu.
Mange hilsner
Jan

(de Fine-slægten har vi tilsyneladende også tilfælles. van der Ende hed de, før de blev Fine)

Anne de Fine Olivarius

Hej Jan

Ja, det er i bedste Erasmus Montanus-stil fra dengang, hvor det var 'fint' at latinisere navne. Bro= Pontoppidan, Scavenius= fra Skagen  Kær = Paludan etc. Der er en ret lang række af disse.

Og til Erik Brejl:

Jeg bliver ret benovet over at modtage tak for et yderst beskedent bidrag fra en der i den grad har delt med os andre og gjort slægtsforskning meget nemmere. Men jeg er sikker på at du allerede har fået bunkevis af tak :)

Venlig hilsen
Anne

Erik Brejl

Nu har jeg set den maskinskrevne bog fra 1955 på læsesalen i Viborg
Jeg vedklipser billede af indførslen for Søren Lauridsen Rømer.
Desværre står der ingen kildeangivelse, som  der ellers gør ved de andre.
Jeg kan ikke regne ud hvor han kan have det fra.
I næste svar sneder jeg et billede af titelblad og udskrift på kassen

🐔 Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Erik Brejl

Her er udskriften
Erik Brejl
https://brejl.dk

Erik Brejl

Her er titelblad
Erik Brejl
https://brejl.dk

Anne de Fine Olivarius

Tusind tak, dejligt selv at kunne se det. :)
Men ja, hvor har han det fra?
Bogen fra Herlufsholm var en gammel sag og var vist en oversigt, som blev forfattet løbende. Den virkede meget troværdig.
Iøvrigt har jeg idag ringet til Viborg Katedralskole, som jo også er meget gammel, for at spørge, om de skulle have en oversigt over studenter. Umiddelbart mente de ikke, at en sådan eksisterer, men de lovede at vende tilbage. Disse oversigter ville jo være en guldgrube for slægtsforskere.

Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius

https://archive.org/details/ViborgKatedralskolesDimittender/page/n1

De var hurtige i Viborg og sendte mig dette link: Dimittender efter 1630.

Venlig hilsen
Anne


Bogen hedder 'Viborg Katedralskoles dimittender efter 1630' skrevet af J.Chr. Sixhøj'

Den ligger altså bare lige der, klar til at downloade. Når det er så tydeligt er der nok ikke så meget nyt i det :)

Venlig hilsen
Anne 

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Hej Anne.
Jeg har kigget på den bornholmske slægt og har ikke yderligere oplysninger end Vang-Olsens, men de stemmer nogenlunde overens med dem. Hans Jensen Rømer var sønnesøn af Mads Remmer, vistnok Rømeregaard, Vestermarie, som i 1617, 23 år gammel, blev slået ihjæl af sin nabo i strid om et stykke jord.
Jeg har intet fundet, der antyder nogen forbindelse med Søren Lauritzen Rømer.

H. Friis-Petersens maskinskrevne bog over lærere på Aarhus Latinskole har jeg selv haft fingrene i (på Erhvervsarkivet), men ikke i anledning af Rømer.

Sixhøjs Viborgstudenter kendte jeg også godt i forvejen. I 1960 fyldte elevforeningen Minerva 100 år (og jeg blev student i Viborg i 1960), og i den forbindelse var jeg med til at skrive festskriftet. Jeg bidrog med listen over Viborg-studenterne de sidste 100 år, især de på det tidspunkt stadig levende, men Sixhøjs studenter kendte vi.

Og så kan jeg i øvrigt tælle 2 af mine aner blandt rektorerne i Viborg i 1600-tallet, men nu kommer tråden vist for langt ud.

Som du kan se, kan jeg ikke bidrage med andet end at nikke genkendende til nogle af Vang-Olsens oplysninger om den bornholmske slægt.

Mvh. Jan

Anne de Fine Olivarius

Hej Jan

Tusind tak for at have fulgt dette op. Som du ser tidligere i tråden fandt jeg jo forældrene til Søren Lauritzen, men nu kan du så forsikre mig om, at der ikke er forbindelse til Bornholm. Ærgerligt! Min mand er derfra, og vi har været der en del. Det kunne have været hyggeligt at tænke på.

Jeg tænkte nok, at Sixhøjs værk ikke var nogen nyhed - kun for mig :)

Venlig hilsen
Anne

PS Jeg har været inde på din hjemmeside. Spændende læsning