Peder Klou (Clausen) f.1641 Er det muligt at finde forældre? Stadil, Ringkøbing

Startet af Kenneth Christensen, 09 Maj 2019 - 21:53

Forrige emne - Næste emne

Kenneth Christensen

Heisann experter i Danmark

Prøver finne ut om det er mulig og finne foreldre til Peder Klou, han er født 1641 og blir begraved den 17. aug 1721 Stadil, Ringkøbing, Denmark. Er det oplysninger så langt tilbake i tid?

Peder Klou var gift med Anne Christensdtr. f.1644 - Stadil, Mejlby. Datter av Christen Ibsen f.1611 og Maren Ibsen (Jensdatter) f.1621.

Takk
- Kenneth











Ruth Neumeister

Jeg har en anden hustru til Peder Klou, men inden jeg svarer har jeg brug for at vide, hvor og hvornår Anne Christensdatter døde, og hvornår de blev viede.

Det er for at være sikker på, at jeg ikke nedskriver fejl.

Hilsen Ruth


Ruth Neumeister

#2
Du får nu alligevel svar, selvom det ikke hjælper med Peder Klous (Kløve) forfædre.
Men han er altså gift med en anden end Anne Christensdatter.

Peder Christensen Kløve er gift med Anne Andersdatter (se begravelse nederst)

Men Peder starter først ud med et barn udenfor ægteskab, hvis dåb eller død ikke er indført i kirkebogen

Kirkebogen: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126588#169546,28470554

Opslag 33
1667, NB 14. Juli
Bleff lamme Mette paa Stadilør publice absolveret, udlagde Per Chrens paa Klöffus for Barne fader, oc lejemaal med sig

Peder Christensen Kløve og Anne Andersdatter ses  ikke viet i Staby

Børn:

Opslag 38
1670, 23. aug døbt Peder Klöffuis    Chresten
F: Jens Michelss, Lÿdder Jepss, Sÿlvester Jenss, Edel Jens kone, Maren Lauritzdater
Opslag 42
1673, 8. juli døbt Peder Klöuis    Maren
F: Hans Kaalbygaard, Sölvester oc Michel paa Stadilør. Eddel oc Kirsten Pedsdatter ibid:
Opslag 45
1676 24. juli døbt Peder Klöuis   Anders
Hieme døb for sin skrøbeliggenheds skyld. (Ingen faddere nævnt)
Opslag 47
1678, 24. aug. døbt Peder Klouis   Kirsten
F: Jens Michelsön, Lÿder, Jens i Syndervig, Maren Jensgone ibidem, Kirsten Sölvesters
Opslag 53
1683, 17.dec. Peder Klöw på Stadilør   Anders
F: Jens Poller, Jens (Lassen), Niels Paape, Maren Christensd. Og Johanne Jensd.

Opslag 58
1687, 22. juni Begraffuit Anne Andersdater som døde i barnsnød og bleff icke forløst, Pedet Klöwis hustru paa Stadellør.

Peder Kløve ses derefter ikke at have giftet sig igen i Stadil, men måske i et andet sogn, da moderen efterlod små børn.

Har parret fulgt traditionen med navneopkald er børnenes fars forældre: Christen og Maren og børnenes mors forældre Anders og Kirsten.

Måske er Peder Kløve søndenfra? Fadderne Jens i Søndervig og hans hustru Maren Jensgone (Jenskone) kommer fra Nysogn, og Jens Poller er sikkert fra samme område, da Poller (Polder) navnet er udbredt bl.a. i nabosognet Hee.

Hilsen Ruth

Kenneth Christensen

#3
Heisann og utrolig bra,fantastisk Ruth, takk. Intressant at du fant frem til det. Dette er til stor hjelp.

Det jeg vet om Peder er at han har 4 barn som du sier, så vi snakker om samme Peder. Han er født i Stadil, Hind. Navn på barna er Maren f.1673, Anders f.1676, Kristen f.1678 og jeg har Jens f.1670 og ikke Chresten. Kan det være at det har vert byttet navn senere?  Det ser ut som det er feil med at det er Anne Christensdtr. som er mor til barn. Og at det er Anne Andersdatter slik som du sier er riktig.  Når Anne Christensdatter dør i 12. nov 1726 står det Peder Klou/Køve som mann. (se vedlegg, det står vel Peder Kløve der?)

Den jeg har i slækt tre Jens Pedersen Clausen  f. 1670 har barn med Johanne Nielsdatter  f.1663 og de får barn med navn Anne, Peder, Kirsten, Maren, Nils og Else.  Så denne Jens og Chresten f.1670 må være samme person? Hva tror du Ruth?

Prøver få det riktig siden jeg har faderlinie (Y-DNA) bakover der til.

Takk igjen og god helg.  

EDIT: Anne Christensdatter hadde en bestefar som het Jens Lassen f.1570. Og Hennes mor het Maren. Anne Christensdatter slæktninger kan man følge helt tilbake til en Esge Ebbesen Frost, til Ørum f.1315.

- Kenneth Christensen

Kenneth Christensen

#4
Trykket feil når jeg skulle redigere post over.

EDIT: Hmmm... Anne Christensdtr. hadde en søster som het Maren, og hun var gift med en Lauritz. Dette må være fadder til Jens/Chresten. Du finner også denne Jens Lassen. Anne Christensdtr. hadde også en bror som het Peder Christensen. Jeg har ingen årstall der, det står bare født i mellom 1588 og 1648. Jeg tenker bare høyt, men kan det være at Peder Christensen Kløve er bror til Anne Christensendtr. Som du sier at Anne Andersdtr. etterlot små barn at hans søster Anne Christensdtr. blev ved at opdrage barnene med sin bror. Foreldres navn blir da Christen og Maren. Christen Ibsen er født i Hind samme som Peder Christensen Kløve. Hva tror du/dere?


Ruth Neumeister

Jeg vil lige sige, at jeg udelukker fuldstændig Christen Ibsen, da der ikke er noget, der indikerer, at hans familie er i slægt med Peder Christensen Kløve og Anne Andersdatter set i forhold til fadderrrækken, og med den børnerække Christen Ibsen har, så burde i det mindste en af dem stå fadder ved børnene.

Men jeg hat vist lavet tydningsfejl, og jeg synes, at du skulle prøve at lægge begge dåb ind i "Hjælp til tydning" i DIS Forum.

Barnet født 1670 tyder jeg som    Kjersten (Der står under ingen omstændigheder Jens)
Barnet født 1678 tyder jeg som   Kirstine

Altså, for mig, ingen Christen født, så vidt jeg kan se.
Måske kan andre finde ham.

Peder Kløve er åbenbart blevet gift igen med Anne Christensdatter, spørgsmålet er så hvor? Jeg har ikke kunnet finde dem i kirkebogen for Stadil.

Peder Kløve er ca. 46 år ved 2. vielse og hans 2. hustru Anne Christensdatter er ca. 43 år, beregnet ud fra deres dødsfald, så de har måske ikke fået børn. Hvis de skulle have fået en Christen skulle han være født tidligst 1688.

Peder Kløves 2. hustrus begravelse:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126588#169546,28470706
Døde 1726, nr. 10
Onsdagen d: 13 Nov. Anne Christens Datter, Sl. Peder Klou=
es  Enche af Stadelø, nat. a. 82 ( = f. ca. 1644)

######

Nyt emne:
Du skriver, at du har en Jens Peder Clausen som din ane f. ca. 1670.
Jeg tror ikke det mindste på, at Jens Peder Clausen og Chresten er samme person, så jeg tror, at du har fat i den forkerte slægt.

Prøv at lægge links ind til Jens Peder Clausens børn med Johanne Nielsdatter. Måske kan vi bygge lidt på det.

Hilsen Ruth








Kenneth Christensen

#6
Heisann igjen og takk for at du bruker din tid på hjelpe, setter pris på det. Ja, skal ikke være lett. Jeg kan begynne fra der jeg er sikker det er riktig. Erich Pedersen 5. des 1734. Har bare familiesearch link om info fra kirkebøker ->

https://www.familysearch.org/tree/person/details/LZL5-8QX

Erich Pedersen sine foreldre er Peder Jensen Clausen f.10. jan 1697 Hvorup, Kær, Aalborg, Danmark og Mor Karen Jensdatter f. 1707 Hvorup, Kær, Aalborg, Danmark. Gifter seg 6. jan 1725.

Når jeg søker på foreldre til Peder Jensen Clausen så får jeg frem Jens Pedersen Clausen 1670 - 1726 Hvorup, Kær, Aalborg, Danmark.

Jens sin kone var Johanne Clausen Nielsdtr f.5. feb 1663 - 1741. Hvorup, Kær, Aalborg, Danmark. Jens hadde også en annen kone han t som het Johanne Mortensen ca.1666 Hvorup, Aalborg, Denmark.

Og søker mann på Jens Pedersen Clausen 1670 så kommer mann til denne Peder Klou og mor Anne Clausen (born Christensdatter). Men da må det være forkert, hvem er Jens Pedersen Clausens foreldre.

Om du har myheritage.

https://www.myheritage.no/research/individual-8508793/jens-pedersen-clausen?s=393270091&rfr=tree

- Kenneth





Ruth Neumeister

Jeg er ikke på Myheritage, der er simpelthen for mange fejl efter min mening.

Du skriver, at Peder Christensen Kløv evt. kunne  være far til nedenstående Jens Pedersen Clausen iflg nettet.
Jeg kan simpelthen ikke finde nogen som helst, der tyder derhenad, så oplysningerne på nettet må være forkerte.

Der er ingen tvivl om, at Jens Pedersen Clausen stammer fra Hvorup sogn, hvis man læser kirkebogen igennem, og skulle han være født ca. 1670, ville han kun være 18 år ved giftermålet, hvilket også er modsigende.

Men du får lige, hvad jeg har fundet i Hvorup kirkebog, der er temmelig nem at læse.

Hvorup kirkebog, Kær herred, Ålborg amt
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124184#164890,27696703

Mon ikke præsten har skrevet forkert?:
1688, opslag 4: Trol. 5. aug. /viet 17. okt. i Hvorup sogn
Jens Lauridsen (Pedersen?) Clausen og Johanne Mortensdatter

1689, opslag 4: Jens Clausen i Hvorup en datter Anne (død 1690)
Fadd. Bl.a. Lars Clausen, Peder Mortensen og Maren Mortensdatter (evt. morbror og moster)
1691, opslag 6: Jens Clausen i Hvorup en søn Morten
1693, opslag 7: Jens Pedersen Clausen en søn i Hvorup: Bertel
1694, opslag 8: Jens Clausen i Hvorup en datter Anne
1695, opslag 10: Jens Pedersen Clausen i Hvorup en datter Maren
1697, opslag 10: Jens Pedersen Clausen en søn Peder
1700, opslag 13: Jens Pedersen Clausen en datter Else
1703: Jens Clausen i Hvorup en datter Kirsten
1707, opslag 17: Jens Pedersen Clausen en søn Niels (død 1708)

opslag 34
1728, d. 18. april er salig Jens Clausens datter Else fadder
1729, d. 6 feb: Bertel Jensen Clausen og Anne Andersdatter en søn Niels
Fadd: Peder Jensen Clausen og sal. Jens Clausens datter Else
Opslag 35
1729, 6. sep.: Peder Jensen Clausen og Karen Jensdatter en søn Jens
Fadd: Bertel Jensen Clausen og hustru Anne, Jens Bertelsens datter Mette

Hilsen Ruth




Kenneth Christensen

#8
Takker igjen Ruth, setter pris på det du greier finne:) Da er jeg sikker på frem til Jens hvertfall.

Da stopper jeg på Jens Pedersen Clausen da det ikke er noe videre tilbake. Det er ikke alltid lurt stole på det som står på nettet nei,det er ofte forkert. Men det er enklere/nemmere at se/søke det opp på nett med scannede bøger her i Norge. Du vil også finde bøker til hver familie på forskellige gårdene/landsby (Sogn), som slægtsforskere lavede i det 19. århundrede. Der står det etterkommere og hvor de flyttede /giftet seg,barn osv. Man kan så kjekke i kirkebøger og familiebøger, at det du har er riktig. Er det noen slækt bøker/bok fra forskellige sogn i Danmark?

Et eksempel fra en bok fra et sogn i Norge -> https://www.nb.no/nbsok/nb/a75636badb1ead983921759aed1c4245?lang=no#0

Takk igjen. Ha en fin helg videre.

- Kenneth Christensen


Ruth Neumeister

Ja, der er skrevet mange bøger om beboere og gårde fra mange forskellige sogne.
Men der også nogle, der har lagt personer og gårdhistorie på nettet, og det er jo guld, hvis kirkebogen er brændt.

Et eksempel, som jeg har brugt meget er denne hjemmeside:
http://www.xn--nrvang-herred-bnb.dk/index.htm

Hilsen Ruth


Kenneth Christensen

Hei

Kjempe, takk takk. Skal se om eg finner litt bøker. Må sætte meg litt inn i Dansk sogn. Er mange, og er litt vanskeligt finde frem når man ikke er der fra. Men det går vel seg til.

- Kenneth

Ruth Neumeister

Hej Kenneth.

Du skal bare spørge ind til hvad som helst, også selvom du synes, at det måske er et ubetydeligt spørgsmål.
Der sidder et utal af personer, der ønsker at hjælpe dig.

Jeg har så også et spørgsmål: Hvornår kom din slægt til Norge (eller er det Sverige?)

Hilsen Ruth

Kenneth Christensen

#13
Ja altid flott og få hjelp, så kommer til å spørre igjen:)

Er en del linjer tilbake jeg henger fast ja. Alle linjer tilbake jeg har funnet til 1700-1800 er er fra Hjørring, Dronninglund, Børglum, Serritslev, Svenstrup, Hvorup, Skæve etc. Får ta litt og litt ;) Det tar alltid lang tid finne.

Min bestefar f.1919 kom til Norge under andre verdenskrig. Han hadde 5 søskend i Danmark.

Vet ikke, om du ser så meget på DNA. Men vil ta Big Y-700 nå i juni. Har lige bare tatt Y-37 + nogle flere SNPs-pakker. Er Haplogroup R-L151, men vil finde lengere nede (subclades). Er enten R-A8053-> eller S1194-> haplogroup.

Så derfor undrede jeg meg med ang. Peder Klou siden det er far til far hele veien til meg. Men så viste det seg, at det ikke er noen Peder Klou hehe. Men vi har hvertfall til Jens Pedersen Clausen.

Takk igjen Ruth

- Kenneth