Forfatter Emne: Hvad står der dog!!!???  (Læst 735 gange)

Oliver Konrad

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 57
    • http://hellelundkonrad.azurewebsites.net
Hvad står der dog!!!???
« Dato: 28 Dec 2018 - 00:45 »
Kan nogle hjælpe mig med at læse hvad der står i dette kirkenotat?? Jeg kan simpelhen ikke læse det. Det er nr 7, den med William Christian Andersen. Han er søn af Frederik 6. og Frederikke Dannemand. Men har læst mig frem til på nettet at hans rigtige far (altså kongen) ikke er opgivet i kirkebøgerne, men at der skulle stå i Williams fødselsnotat at faderen var en afdød borger ved navn Christian.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216004#200897,38044642

Det korte af det lange er, at jeg ikke kan læse hvad der står om deres vielse og er meget interreseret.

Kan I hjælpe?

Mikkel Eide Eriksen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 4.137
  • Kontakt: mikkel.eriksen@gmail.com
Sv: Hvad står der dog!!!???
« Svar #1 Dato: 28 Dec 2018 - 01:47 »
Hej Oliver

Sådanne indlæg hører egentlig til i "hjælp til tydning" :)

Nuvel:

Citér
Herr Advocat og Ungkarl William Christian Andersen af
Haderslev, født i Christiansfeld den 27 Marts og dersteds døbt den
9 August 1816, efter Moderens Angivelse en Søn af Enken
Friderica Andersen, født Rausted, hvis Mand Christian An-
dersen døde førend Barnets Fødsel som Borger i Kjøben-
havn. Moderen opholdt sig en Tidlang i Christiansfeld, hvor
hun ogsaa fødte sit Barn, som sammesteds blev døbt
--
confirmeret Søndagen palmarum 1831* i Christiansfeld, vaccineret         * [palmesøndag, 27. marts 1831]
den 28 Mai 1817 af Dr. Stendelboe, dateret: Sorøe, den 6 Juni 1817,
fri for aabenbare Ægteskabsløfter, saasom er bevidnet
af Pastor Lautrup til Haderslev, dateret: Haderslev, den 20 Sept
1845 — og Jomfrue Johanne Sophie Davidsen, en ægte
Datter af forhenværende Diakonus i Apenrade, nuværen-
de Sognepræst til Aller og Taps David Davidsen og Hu-
strue Metta Davidsen, født Bakesen, født i Apenrade den
8 Juli 1824, confirmeret i Aller Kirke den 12 April 1840,
vaccineret den 20 Juli 1826 af Dr. Nauber, dateret Apenrade,
den 14 Febr: 1827 – ifølge Kongelig Concession, dateret Gottorff,
den 11 Sept: 1845; efter lovbefalet Indskud i den almindeli-
ge Enkekasse, dateret Kjøbenhavn, den 28 August 1845 copu-
lerede i Huset.

In Fidem
D.Davidsen

Se iøvrigt Iben Bjurners artikel Frederikke Dannemand, en uægte grevedatter i Personhalhistorisk Tidsskrift 2012:2, årgangen kan købes for 150kr:
https://genealogi.dk/index.php/tidsskrift/2010-2019/2012-2.html

mvh
Mikkel
« Senest redigeret: 28 Dec 2018 - 01:53 af Mikkel Eide Eriksen [1174] »
Forsker pt. i Lindberg/Humble (SE/DK), Svane (Mors), Behringer (Alsace/Kbh/Bergen), Bortvig/Fleischer (Maribo amt), samt Gilleleje & Rågeleje generelt.

Oliver Konrad

  • Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 57
    • http://hellelundkonrad.azurewebsites.net
Sv: Hvad står der dog!!!???
« Svar #2 Dato: 28 Dec 2018 - 22:41 »
Det skal jeg huske til næste gang, men tak for hjælpen alligevel.

Mvh Oliver

Mikkel Eide Eriksen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 4.137
  • Kontakt: mikkel.eriksen@gmail.com
Sv: Hvad står der dog!!!???
« Svar #3 Dato: 11 Maj 2019 - 17:29 »
Hej igen!

Ovennævnte artikel er kommet online på DIS-Bibliotek:
http://bibliotek.dis-danmark.dk/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=13130

mvh
Mikkel
Forsker pt. i Lindberg/Humble (SE/DK), Svane (Mors), Behringer (Alsace/Kbh/Bergen), Bortvig/Fleischer (Maribo amt), samt Gilleleje & Rågeleje generelt.