Er en "Sejldugsvæver" det samme som en "Sejlmager".

Startet af Niels Just Rasmussen, 12 Maj 2019 - 15:58

Forrige emne - Næste emne

Niels Just Rasmussen

Jeg stiller dette spørgsmål fordi jeg er stødt på en "Sejldugsvæversvend" i København.

Der var jo både et Københavnsk
Væver-laug,
Linnedvæver-laug,
Dugmager-laug
[sikkert også et Silkevæver-Laug].

Så er der et  Sejl- Flag- og Kompasmager laug.
Disse svende kaldes "Sejlmagere" i deres egne bøger.

Så hvor hører sejl-dugs-vævere under (eller havde de også deres eget laug)?. 

Tak på forhånd
Niels

Poul G. Michelsen

En sejldugsvæver og en sejlmager er ikke det samme.
Væveren fremstillede sejldugen, mens sejlmageren lavede sejl ud af sejldugen.
Jeg vil tro, at det har krævet speciel ekspertise at væve sejldug. Sejldug er meget kraftigt og stift stof, og de enkelte stofbaner har sikkert været meget bredere end for andre stoftyper.
Om de var organiseret i samme lav, kan jeg ikke sige noget om, og du skriver ikke noget om, hvornår det var, så det kan have været forskelligt i forskellige perioder.
Sidst i 1700-tallet kunne en sejldugsvæver f.eks. have arbejdet på Vodrofgaard Sejldugsfabrik nord for København.
Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen

Niels Just Rasmussen

Citat fra: Poul G. Michelsen [88] Dato 12 Maj 2019 - 19:36
En sejldugsvæver og en sejlmager er ikke det samme.
Væveren fremstillede sejldugen, mens sejlmageren lavede sejl ud af sejldugen.
Jeg vil tro, at det har krævet speciel ekspertise at væve sejldug. Sejldug er meget kraftigt og stift stof, og de enkelte stofbaner har sikkert været meget bredere end for andre stoftyper.
Om de var organiseret i samme lav, kan jeg ikke sige noget om, og du skriver ikke noget om, hvornår det var, så det kan have været forskelligt i forskellige perioder.
Sidst i 1700-tallet kunne en sejldugsvæver f.eks. have arbejdet på Vodrofgaard Sejldugsfabrik nord for København.


Tak for den information Poul.

Sejldugsvæversvend Andreas Petersen er nævnt mellem 1831 og 1845.....
Siden har åbenbart var udlært som svend må han vel være ved et laug?

Niels Just Rasmussen

Kan de eventuelt være knyttet til flåden (den faste stok)?

Ole Westermann

Se her https://books.google.dk/books?id=VddAAAAAcAAJ&pg=PA331&dq=sejldugen+blev+v%C3%A6vet&hl=da&sa=X&ved=0ahUKEwj_5-vbz5biAhVaAxAIHT26AB8QuwUIKzAA#v=onepage&q=sejldugen%20blev%20v%C3%A6vet&f=false

Af Seildugs Manufacturer havde Kiøbenhavn 1823 to private; den ene med 78 Arbejdere og hvor ved 6 til 7 Væve. Tilvirkningen i bemeldte Aar var 350 Stkr. Seildug; den anden 208 Arbejdere; 27 Væve; 790 Stkr. Sejldug.
Den Kongl. Søe-Etat havde sit eget Sejldugs-Manufactur, som forsynede det med al den Sejldug der behøvedes; ...

mvh Ole

Niels Just Rasmussen

Citat fra: Ole Westermann [1234] Dato 12 Maj 2019 - 20:36
Se her https://books.google.dk/books?id=VddAAAAAcAAJ&pg=PA331&dq=sejldugen+blev+v%C3%A6vet&hl=da&sa=X&ved=0ahUKEwj_5-vbz5biAhVaAxAIHT26AB8QuwUIKzAA#v=onepage&q=sejldugen%20blev%20v%C3%A6vet&f=false

Af Seildugs Manufacturer havde Kiøbenhavn 1823 to private; den ene med 78 Arbejdere og hvor ved 6 til 7 Væve. Tilvirkningen i bemeldte Aar var 350 Stkr. Seildug; den anden 208 Arbejdere; 27 Væve; 790 Stkr. Sejldug.
Den Kongl. Søe-Etat havde sit eget Sejldugs-Manufactur, som forsynede det med al den Sejldug der behøvedes; ...

mvh Ole


Tak Ole.
Interessant information - synd den ikke nævner navnene eller adresserne på de 2 private producenter.
men han kunne altså også være ansat i Sø-etaten - i så fald kan han måske findes i stambøgerne over den faste stok!