Hjælp til noter vedr. militæret-glemt at skrive hvor de er fudnet!!!!

Startet af Grethe Leerbech, 24 Apr 2019 - 16:16

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Jeg har desværre sjusket i mine optegnelser, og nu ved jeg ikke hvor jeg har fundet oplysningerne.

det drejer sig om min morfader Christian/Kristian Schmidt/Smidt - desværre skrevet på begge måderne. født 25. november 1875 i Holbæk amt,

Jeg har noteret flg.
Militær: 13. bataillon 6, 2. comp. nr. 145. København. Døbt 25. nov. i Føllenslev herred.

med flg. bem.: Lgd. ned.tlb. Indfr.
22-23/9 sag til med Krg og 16k
18 og 20/6 d fadedirs S
10 godt. 19, 22/11 + 1 - til


Jeg tænker jeg må have fundet oplysningerne i en stamborg, men kan nogen hjælpe mig videre.

På forhånd tak
mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

Glemte at fortælle, at jeg ved familysearch har stambøger digitaliseret online, og jeg har set i 13. bataillon, men desværre den går kun til 1888 - og jeg skal bruge 1893 mv.  Tror desværre ikke de findes- eller hvad??? -ikke på daisy i hvert fald.

Jeg har ingen gamle bilelder eller breve så det må være fra nettet-desværre.

igen på forhånd tak for enhver hjælp

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ



Grethe Leerbech

#4
Tak for dit svar. De 2 optegnelser fra lægdsrullerne har jeg. Men han har jo tjent i mindst 5 år som soldat, og må efter de 2 års rekruttid have været soldat ved ovennævnte 2. kompagni i København.

har virkelig prøvet at sætte mig ind i værnepligten og loven fra 1848/49, og også set på bemærkningerne i lægdsrullerne - mange - og mener, at selvom der står utspas, ud. pas, Uts osv. som oversættes til udygtighedspas altså uegnet til militær, så går der jo ofte nogle år fra sessionen til man skriver dette, så rekrutter må de mange mænd jo have været et eller andet sted.  
Med mindre man altså udsatte sessionen og så indkaldte dem ex. året efter eller måske 2-3  år efter, og der står jo ofte ikke noget herom i lægdsrullen.

Så vidt jeg kan se var det dengang kun et fåtal der trak "frikort", hvis det overhovedet fandtes for andre end visse borgergrupper , der var jo almindelig værnepligt.  Kan umiddelbart ikke se reglerne for udsættelse dengang.


Men ellers tak for hjælpen - jeg lader oplysnignerne stå i "rodekassen" med kopi af denne forespørgsel.

mvh
Grethe

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ