Urigtige oplysninger

Startet af Hans-Erik Bork, 22 Apr 2019 - 09:23

Forrige emne - Næste emne

Hans-Erik Bork

Jeg har et lille spørgsmål som undrer mig.
Jeg er for nylig kommet på Myheritage. Det koster en del penge, men jeg troede det var pengene værd.
Jeg har dog opdaget at jo længere man kommer tilbage i sin slægtsforskning jo større er de fejl man finder i optegnelserne i Myheritage.
Jeg tror at fejlene opstår fordi nogle af dem der slægtsforsker ikke tjekker om det der fremstår er korrekt eller ej. De lader bare Myheritage opdatere med deres oplysninger uden at  tjekke via, dådsattester, folketælling vielsesattester m.m. om oplysningerne er korrekte.

Jeg mener at det er meget vigtigt at de oplysninger man angiver i sin slægtsforskning er korrekte, så man ikke kommer til at videre bringe forkerte oplysninger til andre.
Jeg har oplevet flere gange at de oplysninger, der kom frem om mine aner ikke var korrekte. Til at starte med troede jeg at det var mig, der ikke rigtig kunne finde ud af det. Jeg ved dog nu at det var det ikke. Efter at have gransket dåbsattester m.m. ved jeg at jeg er på rette spor.

Tilbage til mit spørgsmål.
Er det normalt at en del oplysninger om vores aner ikke er korrekte, hvis man søger på internettet?
Med venlig hilsen
Erik

Mia Gerdrup

Oplysninger på nettet eller på tryk, er jo aldrig bedre end den, der har beskrevet det.

Der kan være rigtig mange forklaringer på, at en stamtavle ikke er korrekt. Dels kan det være en uerfaren slægtsforsker, der endnu ikke har lært kildekritik.

Der findes stamtavler, der er forkerte, men som bliver kopieret og delt uden at nogen har forholdt sig til oplysningerne.
Der findes et firma, der er kendt for at udarbejde lange slægtstavler, men forkerte. Jeg husker p.t. ikke firmaets navn.

Dels kan selv den dygtige slægtsforsker "fare vild" i anerne - hvis der eks. i et sogn findes flere personer af det samme navn og man kommer til vælge den forkerte. Det kan tage år at få dokumentationen på plads og finde ud af, at det var den forkerte person.

Jo længere tilbage i tid man arbejder, jo sværere bliver det at få dokumenteret kilderne! Og tillige er der rig mulighed for fejllæsning i ældre kirkebøger, der bestemt ikke altid er nemme at læse.


Derfor skal man ALTID tjekke oplysninger, som man modtager enten personligt eller via internettet.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Hans-Erik Bork

Tak for dit svar. Det gav mig en bedre forståelse for hvorfor urigtige oplysninger opstår.
Med venlig hilsen
Erik

Jytte Østlund

Det værste ved Myheritage er Smart Match , hvor der er rigtig mange forkerte oplysninger,det virker som om det kun drejer sig om at få så mange navne som muligt og ikke slægtsforske og tilføjer dem uden at undersøge om oplysningerne er korrekte. Jeg har eksempler på at min bedstefar har fået sin brors navn og er  far til min mor og hendes søskende , og billede af min oldemor er tilføjet til min kusine.

Det er desværre ikke til at stoppe , da  man ikke kan komme i kontakt med vedkommende som har det lavet slægtstræet, med mindre man er betalende bruger af Myheritage.


Venlig hilsen

                 Jytte



Helle Jespersen

Da jeg i sin tid begyndte at slægtsforske, hoppede jeg i første omgang også på MH, netop da de lovede gratis slægtsforskning.
Jeg ville se om den her hobby var noget for mig, og sprang derfor på. Fandt dog hurtigt ud af, at MH kun er gratis indtil 250 personer. Så da jeg havde indtastet dem, stoppede jeg.
Søgte efter et program til min PC i stedet for, og overførte mine data dertil. Og er fortsat der siden.
Jeg indtaster kun det jeg er sikker på, og jeg tjekker alle oplysninger.

Får jeg et hint fra MH, så bliver de ikke overført ukritisk. Intet bliver overført ukritisk. Selv ikke fra den slægtsbog jeg har fra min farmors side af familien. Jeg slår alt op manuelt, og tjekker efter. Kan noget ikke bekræftes, så noterer jeg det, så jeg kan se, at min kilde ikke er dokumenteret.

Desværre, så er det rigtig mange som fuldstændig ukritisk trykker ja til alt de får serveret. Da jeg i sin tid fik arbejde i en forlystelsespark, sagde en af underviserne til os: I vil opleve, at gæsterne lægger hovedet i Indgangen og opleve de mest underlige og hovedrystende ting. Og jeg har måtte give ham ret. Det samme gør sig gældende på internettet. Når folk har trykket Login, så lægger de hovedet. Kobler fornuften og den sunde skepsis fra og kører på autopilot. For alt hvad de læser på nettet er naturligvis sandt.

Så det ville bestemt ikke skade med noget mere sund fornuft og ikke mindst kildekritik
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Helmut Kudsk

Ein Kommentar aus Deutschland/En kommentar fra Tyskland:

Bei MyHeritage sollte man grundsätzlich vorsichtig sein.

Ich hatte meinen Stammbaum auf MyHeritage - als Familienseite, die nur für eingeladene Mitglieder öffentlich sein sollte. Bis mir ein anderer Forscher über die Nachrichtenfunktion froh verkündete, dass wir miteinander verwandt seien und dass er meine Daten als Gedcom-Datei heruntergeladen hat.

Was war geschehen?

MyHeritage hatte eine Werbeaktion gestartet mit dem Angebot für eine 14-tägige kostenlose Probemitgliedschaft. Innerhalb dieser Zeit konnte jeder, der das Angebot angenommen hat, auch meine (private!) Seite uneingeschränkt einsehen. Der besagte Forscher kannte sogar meinen Geburtstag.

Daraufhin habe ich den Stammbaum sofort gelöscht und das Abo gekündigt.

Zur Qualität der Daten:

In diesem Stammbaum hatte ich versehentlich aus einer Kirsten einen Karsten gemacht, worauf mir einige Zeit später per Smart Matches mehrere Übereinstimmungen zu diesem Karsten gemeldet wurden. Allesamt bei mir abgekupfert.

In diesem Zusammenhang würde es mich interessieren, ob dieser tatsächlich nicht existierende Karsten immer noch als Person in irgendwelchen Stammbäumen herumgeistert. Vielleicht kann ein MyHeritage-Mitglied aus dieser Runde mal bei MyHeritage nach dem Namen 'Karsten Nicolaisen Kudsk' suchen. Wenn das Ergebnis größer Null ist, 'lebt' diese Person nur durch meinen Tippfehler - und das in alle Ewigkeit.

Google-Translate:

På MyHeritage bør du altid være forsigtig.

Jeg havde mit stamtræ på MyHeritage - et familiewebsted, der kun bør være offentligt for inviterede medlemmer. Indtil en anden forsker på nyhedsfunktionen lykkeligt meddelte, at vi var relaterede, og at han downloadede mine data som en Gedcom-fil.

Hvad var der sket?

MyHeritage havde startet en forfremmelse med et 14-dages gratis prøvemedlemskab. Inden for denne tid kunne enhver, der accepterede tilbuddet, også se min (private!) Side uden begrænsninger. Den nævnte forsker vidste selv min fødselsdag.

Derefter slettede jeg stamtræet straks og afsluttede abonnementet.

Til kvaliteten af ​​dataene:

I denne stamtavle lavede jeg ved et uheld en karsten ud af en Kirsten, som flere gange senere blev rapporteret til mig via Smart Matches flere kampe til denne Karsten. Alle kopierede fra mig.

I denne sammenhæng ville jeg være interesseret i at vide, om denne faktiske ikke-eksisterende Karsten stadig spøgte som en person i nogen stamtavler. Måske kan et MyHeritage-medlem fra denne runde søge efter navnet 'Karsten Nicolaisen Kudsk' på MyHeritage. Hvis resultatet er større end nul, lever denne person kun 'gennem min skrivefelt - for hele evigheden.

Helmut Kudsk

Helle Jespersen

Helmut
Glaube dein "Karsten Nicolaisen Kudsk" lebt noch immer in ein paar stambäume.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.