Efterretningerne. Register 1888-1890 hvordan sóges der?

Startet af Sonia Pedersen, 17 Apr 2019 - 05:16

Forrige emne - Næste emne

Sonia Pedersen

Hej...

Jeg har fundet frem i Kóbenhavns Stadsarkiv.dk/kildeviser til min morfar, Lindström, Andreas Mortensson Side 130/231. Der staar praecis:
"Lindström, Andreas Mortensson (Sverig)  (Bind) Nr XXIII - efterretningsnummer. 134,136"

Hvad kan man faa at vide i Bind Nr. XXIII, efterr.nr. 134,136?   og er informationen tilgaengelig paa nettet? eller er det kun en indekseret referance?

Jeg har laenge hórt at min svenske morfar arbejdede to aar i Danmark (efter at han endte sin kontrakt som hussar i 3die.squadron af Kronprinsens husarregiment paa Malmó, 1887, og fór han rejste til Argentina formentlig aaret 1890 eller der omkring.)    Er der chancer for at vide hvor han arbejdede i Danmark?  Hvis saa, kunne det give anledning til at vide mere om hans afrejse til Sydamerika.

Morfar er fódt i Höör, Sverige den 13.december 1960.

Tak for enhver hjaelp!

Med venlig hilsen,

Sonia Pedersen.
ARgentina.


Eva Morfiadakis

#2
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0067756_00221#?c=&m=&s=&cv=220&xywh=5299%2C749%2C2792%2C1594

Husar 87 Andreas Mårtensson Lindström flyttade tillbaka till Höör 1/7 1887. Han kom till Kronprinsens husarer från Höör 28/10 1880.

Han finns inte registrerad som utvandrad, inte heller till Danmark.

Han flyttar hem till sina föräldrar Mårten Nilsson och Karna Persdotter.

28/12 1888 får han en sorts attest (inte flyttattest) till Malmö. Det kan vara att han ska söka arbete i Malmö t ex.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0066320_00077#?c=&m=&s=&cv=76&xywh=372%2C2295%2C3654%2C2086

Troligtsvis har han smitit iväg till Köpenhamn utan attest,

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0066321_00067#?c=&m=&s=&cv=66&xywh=5861%2C1189%2C2115%2C1207

Han finns här i Höör.

Han får först betyg=attest till Helsingborg 21/2 1890.

Sen tycker jag det står att han fick betyg till ektenskap 14/3 1890. Jag har kontrollerat om han gifte sig i Helsingborg eller Malmö - men nej.

Till sist får han flyttattest Malmö Caroli 17/9 1890. Jag kan inte finna honom i Caroli.

1890 gjordes en folkräkning i Sverige men han finns inte med i den.

Eva M

Eva M

Sonia Pedersen

Stor tak til baade Inger og Eva!

Nu maa jeg se om jeg kan oversaette fra svensk...

Morfar giftede sig ikke med mormor.  Det kunne vaere spaendende at vide om han engang har vaeret gift i Sverige (eller om han har stiftet tidligere familie enten i Skandinavien eller i Argentina...fór han módte mormor!).

Jeg er virkelig glad for Jeres oplysninger.

Med venlig hilsen,

Sonia

Verner Bentsen

En mulighed. Alderen passer ikke helt.

Her findes en Andres M. Lindstrum, Sweden. 30 år i 1895.

Census 1895: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HY-DCBQ-GT5?i=86&cc=1410078

mvh Verner

Eva Morfiadakis


Nej, det handlade inte om äktenskap utan om ett intyg till domstolen för Lindström blev arresterad den 18 mars 1890.

Han blev arresterad för hemfridsbrott (han trängde in någons hus utan tillåtelse). Han gjorde våldsamt mot polis och blev häktad (varetægt)
och skickad till kronohäktet i Ängelholm i väntan på rättegång.

Eva M

Eva M

Eva Morfiadakis


När han kom till häktet i Ängelholm sa han att han var sjömannen Georg Gotfrid Lindberg f. 3/10 1863 i Hässleholm och att han fortfarande var skriven där. Namnet Lindström hade han tagit efter en vän vars "opholdbog" han hade fått.

Eva M
Eva M

Sonia Pedersen

En ny side af morfar som jeg ikke har kendt... maaske aarsagen til at han rejste langt vaek og aldrig vendte hjem!    Mange tak for de nye oplysninger, baade Verner og Eva..   Alt om ham har interesse!

mvh

Sonia

Eva Morfiadakis

#9
Jag har läst någonstans att man i Sverige inte ville ha kvar kriminella och att myndigheterna "sponsrade" deras resa till Amerika där de kunde börja ett nytt liv.

Det här är kanske din morfar som reste från Hamburg:

Name   
Andreas Lindström
Birth   
abt year
Departure   
dd mm year city
Arrival   
Boulogne; Southampton; Coruna; Lissabon; Brasilien; La Plata

Kommer från ancestry.

Eva M
Eva M


Eva Morfiadakis

Mårtensson, Petronella

Backa

Död 10/5 1934.

Kyrkobokförd i Höör (Malmöhus län, Skåne).

Född 25/2 1866 i Höör (Malmöhus län, Skåne).

Ogift kvinna.

Systern kom tillbaka till Sverige. Hon dog på ålderdomshemmet i Höör.

Eva M
Eva M

Verner Bentsen

Det er ikke den Andreas, som Eva har fundet.
Andreas Lindström, Ingeniør. Afg. 1908, 22 år. dvs født i 1886.

mvh Verner

Sonia Pedersen

Hej Eva og Verner,   tak for interessen....    I maa endelig fortsaette hvis lysten er der...   jeg bliver stivere og stivere til at sóge i kilderne.  (Savner gamle DIS...!).

Der er kommet helt nye vinkler omk. morfar med jeres hjaelp.   Min mor bliver 98 til September, saa jeg tror at oplysningerne bliver hos den yngre generation, som jo er nysgerrige! (vi er ogsaa oppe i alderen..).

Det kunne taenkes at morfar blev "sendt videre" ud i Verdenen for at starte paa en frisk.   Alligevel er det ikke naemt at forstaa han kunne -efter syv aar som Husar der "tjaente vel"- forvanle sig til en tyv (!).   Jeg har ikke selv kendt ham da han dóde et aar fór min fódsel, men efter sigende var han respekteret og afholdt af familie og venner.

Som jeg fór har fortalt, tror vi at han ankom til landet den 16.11.1890 med skibet Berlin som sejlede fra Bremen.   Men vore nationale registre (Centro de Estudios Migratorios Latinoamericanos) har ham noteret som "Andres Hindsfrom",   saa det er jo ikke nemt at vide om det stemmer helt.  Aeldre i familien har fortalt at aarstallet og skibet stemmer. Der staar at han var 29 aar, ugift, landarbejder , Protestant.
  Nu ville jeg jo gerne finde ud af, om han omtales i passagerlister fra Tyskland.    Skal selv til RI Convention i Hamburg til Juni, men har ikke endnu fundet ud af hvor i landet man kan sóge afrejser til Amerika.  Og jer har ikke mange dage tilovers til at sóge paa Arkiver.    Tysk er helt ude af min viden (meget mere end svensk!).

I kan tro jeg er glad for Jeres hjaelp!! Har printet alt hvad I sender.

Med venlig hilsen,

Sonia P


Verner Bentsen

Mon ikke det er S/S Berlin, som kommer til Montevideo 15. nov. 1890.
S/S Berlin, Norddeutscher Lloyd
1890  Bremen Montevideo  Nov. 15 
http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=berl1

mvh Verner

Verner Bentsen

"S/S Berlin" ankommet til Montevideo 15 nov 1890 ( La Plata, Buenos Aires )
På Ancestry og FS er der så vidt jeg kan se ikke passagerlister fra Bremen for 1890.

Der mangler tilsyneladende passagerlister fra Bremen.
se her: https://www.germanroots.com/hamburg.html

Most of the Bremen passenger departure records were destroyed

mvh Verner

Sonia Pedersen

Tak Verner!  Det er sikkert det skib. S/S Berlin.    Jeg har  googlet fre, til,  at flere aarstaller passagerlister med afrejse fra Bremen braendtes, derimellem lister for 1890.    Saa jeg maa acceptere at holde mig til "arrival" dataen du har sendt.   Stor tak!!!!


Mvh,

Sonia P

Eva Morfiadakis

#17
Sonia,

Jag är född i byn där Kronprinsens husarer fanns. Jag har läst berättelser om husarerna att de kunde vara "vilda" på sin fritid.  

Jag tror att en del av dem inte hade så lätt att efter avslutad tjänst gå tillbaka till livet på landet. De ville inte vara bonddrängar. I städerna var det inte lätt att finna arbete. De var många som flyttade till Malmö. Stor konkurrens om arbetena.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0029792_00298#?c=&m=&s=&cv=297&xywh=653%2C809%2C1765%2C1259

Här är morfar i generalmönsterrullan 1885.

Han har tjänstgjort 4 år och 7 månader. Han är 5 fot 8 tum lång. Vid den här tiden var 1 fot ca. 0,29... cm. På en fot gick det 10 tum (vi hade ändrat från 12 till 10). Han var ca. 170 cm lång.

Eva M


Eva M

Sonia Pedersen

Tak Eva,  det er saa interessant at laere mere om morfars faerden og de ringe vilkaar som han sikkert har levet i.   Een af historierne naevner at han tog orlov om sommeren for at tjene penge ved minerne (spraengstoff).  Han mistede flere fingre paa en haand.   Som husar "tjente han kun til pudsegrej for knapper og stóvler",  derfor arbejdede han i hans ferie.    Men det kan vi nok ikke bekraefte... Kun een ting er sikker: han havde kun to fingre tilbage paa een af haenderne...
Hvor kan man mon laese mere om husar-livet, og hvad de foretog sig?    Hvilken uniform mon de havde..?

Kun hvis du har tid og lyst, maa du gerne fortaelle mere...!


Med venlig hilsen og ónske om en God Paaske!


Sonia P

Eva Morfiadakis


Här är bild av en husar från Kamratföreningen. Ibland har de parad här i Malmö t ex när kungen är på besök. Regementet upphörde 1927.

Annars vet jag inte så mycket om dem. Husarerna bodde i husarkasernen. Kasernen revs i början av 1960-talet och på platsen byggdes Malmös första skyskrapa: Kronprinsen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kronprinsen

Eva M
Eva M

Sonia Pedersen

Tak for din tilbagemelding med billede og info.   Det er jeg glad for!    Du ónskes God Paaske,


Mvh  Sonia