En svær københavner Johannes Christian Blomqvist, ca. f. 1823

Startet af Britt Blomquist, 03 Jun 2011 - 14:08

Forrige emne - Næste emne

Britt Blomquist

Jeg leder efter fødselsdato/fødesogn samt dødsdato/sogn for Johannes Christian Blomqvist/Blomquist. Jeg har følgende oplysninger om ham:
født i København ca. 1823.
uddannet grovsmedesvend.
gift den 9. feb. 1949 i Trinitatis Sogn, København med Gertrud Elise Henriette Rostrup.
fundet i FT1845, hvor han boede på 1ste Artelleriregiments Caserne i Baadsmandsstræde no. 314, 6. og var smedelærling.
fundet i FT1850, hvor han boede på Dronningensgade 227, Christianhavns Kvarter og var grovsmedesvend.
har fået 6 børn i hhv. 1850, 1852, 1854, 1856, 1858 og 1860, der alle er døbt i Vor Frelser Sogn, København.

Er der nogen, der kan give mig et par fif til, hvordan jeg kommer videre??? Jeg har forsøgt at lede efter hans fødsel i rigtig mange københavnske sogne, men indtil videre uden held. Kan begravelsesprotokollerne på Stadsarkivet evt. lede mig på vej? Og kan han tænkes at stå i en lægdsrulle?

På forhånd tak for hjælpen.


Hans Poulsen



Hej Britt

- Blomqvist/Blomquist

- Mon fødslen skal findes i Sverige?

- Var der svenske faddere ved børnenes barnedåb?

- Hvis Blomqvist/Blomquist var dansk i sind og skind og af fødsel, skjuler han sig muligvis i de tidlige kilderne bag et patronym. Igen tyer jeg til fadderne: Afslører nogen af dem fælles rødder med Johannes, og benyttede de et patronym?

- Har du fundet børnenes konfirmationer? Står der dér noget om, hvorvidt Johannes fortsat levede?

Prøv at lægge ft. 1845 samt en senere ft. ud her i tråden. Der er nogen, der kan læse noget, der slet ikke står der!

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Randi Overgaard

De 2 FT følger her:

København, København (Staden), Landetaten, 1ste Artilleriregiments Caserne i Baadsmandsstræde No. 314. 6., , 450, FT-1845, C2732
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Johan Blomquist   22    Ugift      Smedelærling   Kjøbenhav


København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Christianshavn kvarter II, Dronningensgade 227, sidehuset, stuen, 1632, FT-1850, C1881
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Johannes Blomquist   27    Gift      growsmedswend, huusfader   Do.
Getrud Hartvig   24    Gift      hans kone   Do.
Med venlig hilsen
Randi Overgaard

Hans Peter Christiansen

Her en alternativ stavemåde:

kbhv, København (Staden), Nørre Kvarter, Studiestræde, Gaarden nr. 82/83, Baghuset, 1. Sal, 105 F1, FT-1840, C9480
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

August Ludvig Ringheim   30    Gift      Regimentsdyrlæge ved det kongelige Artilleriecorps, og Grovsmedmester   
Emilie Petrea Ryberg   30    Gift      hans Kone   
Augusta Lovise Ringheim   6    Ugift      deres Børn   
Caroline Petrea Ringheim   5    Ugift      deres Børn   
Carl David Ringheim   3    Ugift      deres Børn   
Ranghilda Elisa Ringheim   1    Ugift      deres Børn   
Ingeborg Hansen   28    Ugift      Tjenestepige   
Petrine Jørgensen   16    Ugift      Tjenestepige   
Christian Schvenke   33    Gift      Grovsmedsvend i det kongelige Artilleriecorps Staldetats Smedie   
Hans Peter Jørgensen   21    Ugift      Grovsmedsvend   
Carl Christian Hillestrøm   23    Ugift      Grovsmedlærling   
Johannes Christian Blungqvist   17    Ugift      Grovsmedlærling
Mvh HP

Randi Overgaard

Konfirmeret i Garnisons Sogn (1829-1842), 8. oktober 1837, opslag 196
# 9: Johannes Christian Blomqvist

Forældre desværre ikke oplyst, han er én blandt flere lærlinge.
Med venlig hilsen
Randi Overgaard

Bente Aaris

Du kan på Stadsarkivet se i Smedelavets arkiv - han vil ant. nok stå i:
Indskrivningsprotokollen for drengene ved Smedelauget

http://www.starbas.dk/Gruppe.php?Gruppe_ID=1484

I begravelseprotokollerne vil du jo finde hvornår han døde og hvor han blev begravet hvis det var i København.

Har du tænkt muligheden om han kan være født på Fødselsstiftelsen.

Johannes blev også brugt for Johan og Hans og omvendt.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Randi Overgaard

En ting som mere står på kirkebogs siden ved konfirmation - omend ikke særligt tydeligt - er "fra Fattigskolen". - Måske tænkes på Vajsenhuset? - Kunne falde i tråd med Bente Aaris forslag om fødsels sted.

http://da.wikipedia.org/wiki/Det_Kongelige_Vajsenhus
Med venlig hilsen
Randi Overgaard

Britt Blomquist

Tusinde mange tak for alle jeres input. Det er første gang, jeg prøver at oprette et indlæg, og med den respons, I har givet mig, er det bestemt ikke sidste gang, at jeg prøver. Jeg har helt bestemt fået nogle nye oplysninger, og andre ledetråde, der skal prøves af. I er bare super!