1833 Jeg kan kun finde dommen? Men ikke hvad hun har stjålet.

Startet af tove agerskov madsen, 09 Aug 2023 - 20:03

Forrige emne - Næste emne

tove agerskov madsen

Mit spørgsmål er generelt historisk, derfor lægger jeg ikke link.

Jeg har mest erfaring fra skifter og fra Pante- og skødeprotokoller, og
der hersker tilsyneladende princippet: Intet er for småt, alt skal med.

Gælder der andre principper, når vi er ved kriminalsager og retsprotokoller?
Jeg synes ikke, det er ligegyldigt, hvad et tyveri handler om, jeg vil gerne kende anklageskriftet.

Venlig hilsen Tove

Mikkel Eide Eriksen

Hej Tove

Hvis domsakterne er bevarede, vil der som regel være et læg med sagens dokumenter, herunder udskrifter af forhør, politirapporter, mm., hvor tyvekosterne nævnes og vurderes.

Er sagen ikke bevaret, kan man finde forhørene i politiprotokollen. Vær obs på at forhør kan strække sig over flere dage eller mere (og i større byer som København i flere sideløbende protokoller), så det gælder om at være sikker på at man har hele rækken med. Nogle gange er der sageslister der giver første og sidste dato for forhør, evt. også folionumre og sagsnummer (som gerne står i margen i protokollen). Ellers kan det som regel ses på formuleringer som at retten bliver sat "igen" ved alle indførsler efter den første, og ved den sidste at sagen bliver "sluttet" istedet for "udsat".

Det er ikke meget af dette materiale der er digitaliseret, så der skal du nok på læsesal.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986