Generelle råd om "kød på slægten" ønskes....specifikke spørgsmål haves.

Startet af Anette Korsgaard, 25 Okt 2010 - 21:40

Forrige emne - Næste emne

Anette Korsgaard

Jeg ved der sidder uhyggeligt mange kapable mennesker her, derfor følgende spørgsmål/kommentarer:

Det ville sikkert være en god ide at melde sig ind i en lokalforening - men jeg befinder mig laaangt væk fra mine forfædres lokalområder, som er Randers, Viborg, Aalborg og Thisted amter: Har nogen erfaringer med at det alligevel er godt at melde sig lokalt - og i så fald lokalt her i Grindsted ( Ribe amt) eller i en lokalforening i et af mine forskningsamter? (Det er muligvis et tåbeligt spørgsmål, men jeg modtager gerne tæv, der gør mig klogere  ;))

Min familie legende siger at min oldefar, Niels Jensen Nielsen, ejede et værtshus i Ålborg fra omkring 1894 til omkring 1906. Det lå måske i Søndergade - familien boede Søndergade 13. Han solgte efter sigende stedet efter et knivstikkeri..... Min plan er at tage på Stadsarkivet i Ålborg og lede efter spor.....men HVAD kan jeg finde? Billeder? Avisartikler? Hvad er der ellers? (jeg søger efter svar på hvad jeg skal spørge efter) Kan jeg finde et register over værtshuse.....og er der forskel på "værtshusholder" og "restauratør"....han står opført som begge i hver sin folketælling.

Min bedstemors brødre udvandrede til USA...jeg kender ikke årstal, kun navne og de er SÅ almindelige....Hans Peter Nielsen og Niels Nielsen.....hvordan finder jeg dem bedst?

Håber nogen har tid at svare på dette.

Mange hilsner
Anette Korsgaard
medl. nr. 9481
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Eli Lothardt Dahl

Hej Anette

det er altid en god idé, at udveksle erfaringer med andre, uanset hvor anerne høre hjemme.

Jeg har en ane, hvor der i kirkebogen står, at han døde ved drukning. På det lokale egnsarkiv kiggede jeg de gamle aviser igennem, og jeg fandt en artikkel, som beskev ulykken. Du må derfor regne med, at det ikke er alt, du kan "ordne" hjemmefra.

Et andet godt råd; lav din anetavle først, noter de ting, som du finder relevant. Senere når du får mere erfaring og flere aner, kan du give dem "tøj" på.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Anette Korsgaard

Hej Eli

Det med egnsarkivet vil jeg bestemt se på.
Det lyder spændende med de gamle aviser!!
Mange tak for svaret.

Venlig hilsen
Anette
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Anne Mortensen

Mon ikke du kan låne denne bog på biblioteket ?
http://www.historie-online.dk/nyt/bogfeature/findslaegt.htm

-----------------------
Der er flere bøger - søg Google f.eks.: slægtsforskning+bøger
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anette Korsgaard

Tak for svaret Anne - Den bog må jeg bare have!

Mange hilsner
Anette
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481