Markering af usikkerhed om personer i anetavler.

Startet af Morten Hammer, 30 Mar 2019 - 07:08

Forrige emne - Næste emne

Morten Hammer

Jeg har altid sat et spørgsmålstegn ("?") efter efternavnet, hvis jeg var/er i tvivl om rigtigheden af den pågældende person. Så er det meget nemt at overskue slige udfordringer uden at skulle kikke i notaterne - hvor det naturligvis står, hvorfor jeg har sat et spørgsmålstegn.
Imidlertid kan de fleste slægtsforskningsprogrammer, GEDCOMP etc. ikke lide slige uautoriserede tegn :-(
Er der nogen, der har en bedre ide til en sådan afmærkning?
m.v.h.
Morten Hammer

Ruth Neumeister

Jeg sætter efternavnet i parantes.

Mvh
Ruth

Anne Marie Holck

Citat fra: Morten Hammer [20516] Dato 30 Mar 2019 - 07:08
Jeg har altid sat et spørgsmålstegn ("?") efter efternavnet, hvis jeg var/er i tvivl om rigtigheden af den pågældende person. Så er det meget nemt at overskue slige udfordringer uden at skulle kikke i notaterne - hvor det naturligvis står, hvorfor jeg har sat et spørgsmålstegn.
Imidlertid kan de fleste slægtsforskningsprogrammer, GEDCOMP etc. ikke lide slige uautoriserede tegn :-(
Er der nogen, der har en bedre ide til en sådan afmærkning?
m.v.h.
Morten Hammer

Hvilket slægtsprogram bruger du? Og hvorfor er du i tvivl om rigtigheden?

I Legacy kan du f.eks. bruge Mærkefunktionen eller Hashtags til at markere de personer, der er tvivl om, og du kan desuden markere en person som Privat/Udeladt, indtil du har tjekket kilderne for at bekræfte rigtigheden af de informationer, du har fundet. Hvis du bruger Privat eller Udeladt videregiver du ikke mulige forkerte oplysninger til andre, idet disse personer ikke medtages i GEDCOM-filer osv.

Morten Hammer

Jeg bruger primært Legacy 9 nu om stunder.

Den fidus med privat/udeladt har jeg slet ikke tænkt på. Den er jo indlysende.
Jeg har netop opdaget, at jeg flere steder på Internettet er citeret for detaljer, som indtil videre har været 2-hånds oplysninger fra slægtsbøger o.l. i min egen database.
Den slags oplysninger er jo rare at støtte sig til i første omgang, men nu, hvor jeg har afsat noget tid til at komme igennem alle tvivlstilfælde, kan jeg godt se, at jeg burde have udeladt en hel del af slige detaljer på min hjemmeside, indtil de var verificeret.
De forskellige firmaer har godt nok haft travlt med at producere slægtsbøger i 1970-80'erne, og jeg kan se, at de ind imellem har haft en rigtig god fantasi, når de specielt var i nærheden af begyndelsen af de forskellige kirkebøger.
Jeg er dog også helt klar over, hvilke udfordringer de havde dengang. Jeg startede selv med mikrokort og tilhørende læser - og har tilbragt mange timer i Viborg på Landsarkivet i mine ferier. Det hele går meget nemmere nu - når ellers Arkivalier Online ikke laver knuder :-(

m.v.h.
Morten