Hvordan kommer jeg videre med den ukendte far

Startet af Helle Jespersen, 19 Feb 2019 - 15:29

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Jeg har forsøgt at flere omgange, og håber stadig på, at det kunne lykkes.

Min oldefar blev født i Varnæs, Åbenrå amt 5. april 1890 af Maria Sophie Paulsen og ukendt far.
Sønderjylland var tysk dengang, og der er derfor ingen folketællinger at støtte sig op af, for evt. at spore en far.
Hverken ved Dåb, Konfirmation, eller vielse er der angivet en far til min oldefar.

Jeg har været igennem faderskabssager i Varnæs men ikke fundet ham. Jeg har søgt på mor og barns navn.
Jeg har prøvet med tyende protokoller, men de er meget begrænset i den periode.
Jeg har fundet moderen i enkelte meldeprotokoller, alle pånær en enkelt er fra Varnæs/Bovrup området. Men ud fra dem, har jeg ikke kunne udlede nogen far heller, da der ikke står noget videre om hver person andet end hvornår de har meldt deres ankomst til sognet og hvor de arbejder

Hvad kan jeg ellers gøre for evt. at finde en far. Ud fra rygtet i familien har jeg et efternavn på faderen, men intet andet. Men jeg ville meget meget gerne have det bekræftet, hvis det vel at mærke er muligt. Lige pt ser det dog ud til, at min tip oldemor tog den hemmelighed med sig i graven.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Buchard

Barnet må have haft en formyndersag; her kunne der være spor efter jagten på en barnefader i form af betaling af børnepenge
Formyndersager finder du i Aabenraa amt under moderens navn
Kilderne skal læses på RA Aabenraa
Søgeord på DAISY
Vormundschafts-Sachen Apenrade

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Grethe Leerbech

Hej
Har haft de samme problemer, tog ca. 10 år inden jeg løste det.
- men i 1890 skal der betales børnepenge, og det modtagne sogn er meget interesserede i at få disse, ellers skal de nemlig hæfte for barnet. så når hun forbliver i Varnæs så må det enten være i sognerådet, eller Åbenraa kommunes protokollers sider med børnepenge betaling. Ofte finder man dem bagi i sogne/kommune protokollen som jo har mange forskellige sager listet efter alfabet . Jeg fandt dem altså i de såkaldte sagsprotokoller -
God jagt
mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Helle Jespersen

Jeg kan godt nok ikke huske om jeg fik kigget på formyndersager da jeg var i Åbenrå den ene gang. Men ellers får det et skud mere.

Rygtet i familien vil vide, at moderen modtog penge og en cykel for at tie med, hvem der var faderen. Men er det nok til, at faderen ikke står nævnt i nogen som helst sammenhæng? Kan hun undlade at sige noget og kan han undlade at blive dømt til at betale til barnet?

Min tipoldemor gifter sig først da min oldefar er 13 år, og dermed ude og tjene. Om det har været et bevidst valg, for dermed at undgå, at nævne faderen til ham, ved jeg ikke. Jeg ved ikke, hvilke regler der gælder ved indgåelse af ægteskab når man har et barn i forvejen som ikke er ægtemandens.

Grethe. Disse sagsprotokoller, er de online? eller skal de bestilles via Daisy? Og hedder de bare sagsprotokoller?
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Grethe Leerbech

De er ikke online- men oplysningerne fik jeg igennem konfitentregistret. Konfitenter er folk der går til alters og bekender og i Varnæs er der et register over dem.  Men jeg skulle også igennem fattigvæsenet før jeg fandt ud af det. så min ane fik ingen formynder, det varetog sognerådet selv.
har du set i begge kirkebøger, for det er før sket at der står forskelligt i de to kirkebøger
formynderprotokollen for Varnæs er scannet, men den går kun til 1871 og jeg skulle bruge 1875
I Aabenraa amt findes der to bøger Formyndersager og forskellige formyndersager. De er efter 1871 og så findes der et register til formynderprotokol fra 1793
det er hvad jeg kan hjælpe dig med.

god jagt
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Anders Mehlsen Andersen

Jeg bikser også med et tilfælde, hvor faderen ikke er kendt - ikke i Sønderjylland, men i Salling i Thorum sogn, http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=42&bsid=170715&kb=Viborg+amt%2C+N%C3%B8rre%2C+Torum%2C+1857-1873+FKVDJTA+%28KM%29

hvor kun Kirsten Marie Jensens mor, Ane Kirstine Jensen, er nævnt i dåbsopslaget.

Jeg har forstået, at kommunerne var meget interesserede i at kende de ukendte fædre, hvis der var behov for økonomisk bidrag til den enlige mor.
Så der kunne eventuelt foreligge dokumenter fra kommunens arkiv om, hvem der var faderen, men omfanget af sådanne dokumenter er vist begrænset.

Der kan også foreligge ansøgninger til amtet fra moderen om alimentationsbidrag fra faderen.

Dokumenter fra kommunen kan efterlyses på Rigsarkivet i Viborg, og det kan eventuelle dokunter om alimentationsbidrag også. Det forudsætter en søgning i Daisy og et besøg i Viborg, men er der gevinst er det jo anstrengelserne værd.


Vh.

Anders Mehlsen
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Helle Jespersen

Anders, ligger de sager fra kommunen i Varnæs i Viborg?
Jeg troede de ville ligge i Åbenrå, da det jo er hernede sagen er ført.

Jeg vil se om jeg kan finde noget. Jeg skal nok snart til Åbenrå igen, så vil jeg se om de kan hjælpe mig med noget af det i foreslår.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Helle Jespersen

Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Helle Jespersen

Citat fra: Grethe Leerbech [814] Dato 20 Feb 2019 - 18:53
De er ikke online- men oplysningerne fik jeg igennem konfitentregistret. Konfitenter er folk der går til alters og bekender og i Varnæs er der et register over dem.  Men jeg skulle også igennem fattigvæsenet før jeg fandt ud af det. så min ane fik ingen formynder, det varetog sognerådet selv.
har du set i begge kirkebøger, for det er før sket at der står forskelligt i de to kirkebøger
formynderprotokollen for Varnæs er scannet, men den går kun til 1871 og jeg skulle bruge 1875
I Aabenraa amt findes der to bøger Formyndersager og forskellige formyndersager. De er efter 1871 og så findes der et register til formynderprotokol fra 1793
det er hvad jeg kan hjælpe dig med.

god jagt

Desværre er der kun KM bogen for Varnæs i det tidsrum og ingen konfitentregistre :(
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Buchard

I Aabenraa amt ligger Vormundschaftssachen under arkivskaberen Amtsgericht zu Apenrade
De er ordnet efter moderens efternavn Paulsen
481   Pahern   Pavelec

Prøv at bestille den

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Anders Mehlsen Andersen

Helle
Undskyld jeg blandede mig. Min fadderskabssag, som er fra Salling, Nørrejylland, vil i givet fald findes i Viborg. Din sag fra Varnæs hører i givet fald nok til i Aabenraa.


Vh.

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Helle Jespersen

Citat fra: Anders Mehlsen Andersen [1760] Dato 21 Feb 2019 - 15:42
Helle
Undskyld jeg blandede mig. Min fadderskabssag, som er fra Salling, Nørrejylland, vil i givet fald findes i Viborg. Din sag fra Varnæs hører i givet fald nok til i Aabenraa.


Vh.

Anders

Du skal skam ikke undskylde noget. Jeg ville blot gerne forstå hvor jeg skulle søge efter oplysningerne. :)
Jeg vil helt klart hellere køre til Åbenrå end helt til Viborg for at se noget. :) Også selvom Viborg sikkert er en fin by, så har jeg da alligevel 3 timers kørsel, mod 45 min til Åbenrå. :)
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.