Vielse i Holmens Kirke: Julie M.H. 22.8.1920, forældre ej nævnt?

Startet af Inge Sørensen, 11 Feb 2019 - 13:06

Forrige emne - Næste emne

Inge Sørensen

Min farmor Julie Margrethe Hansen og enkemand Carl Alfred Victor Petersen blev 22.8.1920 viet i Holmens Kirke i København.

Det er ingen hemmelighed hvem brudens forældre er, men hvorfor står der bare: pigen, datter af ....? De er jo opført som forlovere ved vielsen?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116057#151683,25221798

Samtidig kunne jeg godt tænke mig af få oplyst, hvorfor der står at der er indhentet fattigattest fra Kbh. d. 6.8.1920?

Det står ved mange vielser, var det et krav?

Mvh Inge Sørensen.


Inge Sørensen

Hej Gitte.

Ja det er korrekt, men min farmors forældre Anna Josephina Johansdotter og Christian Theodor Emil Hansen blev gift med hinanden d. 1.5.1892 i Hellig Kors Kirke:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17115785#151009,25054320

så der var jo stadig ikke noget hemmeligt idet, synes jeg.

Mvh Inge.


Gitte Johansen

Det kan du have ret i, men når de ser på dåbsattest står der ugift moder, så måske derfor bliver der ikke skrevet mere.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Sørensen

Der er jo nok sådan, det var den gang - synes bare stadig at det er underligt, når hendes forældre begge deltager i vielsen som forlovere.

Men så mangler jeg lige at få svar på det med fattigattesten.

Mvh Inge.

Gitte Johansen

Hvis du ser på alle andre vielser, skulle de også komme med fattigattest, som betyder at de ikke modtager fattighjælp, sådan cirka.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=23627.0


Jeg tror, du mistolker ordet 'Fattigattest', Kirsten. At der er udstedt en fattigattest indbærer for mig at se, at han ikke har modtaget offentlig hjælp. Alene antallet af udstedte fattigattester her i Kattrup tyder da på det.

At han har været i stand til at modtage en sådan attest, giver ham grønt lys til at gifte sig. Havde han oppebåret fattighjælp i et vist omgang, havde han altså ikke kunnet præstere et sådant dokument. Og kunne glemme alt om at indtræde i det ægteskabelige eldorado.

Den historiske udvikling i ægteskabslovgivningen skal jeg ikke kloge mig på. Ud over at jeg kan læse mig til, at i perioden 1824-1922 skulle der ved lysningen fremlægges bevis for, at ingen af brudefolkene havde været under fattigforsørgelse. Hvis det var tilfældet, skulle hjælpen være tilbagebetalt, eller der skulle foreligge tilladelse fra fattigvæsenet i det sogn, hvor manden var forsørgelsesberettiget. Kilde: 'Find din slægt - og gør den levende', Jytte Skaaning & Bente Klercke Rasmussen, forlaget Bonderosen 2003.

Det er en sådan tilladelse, brudgommen her har fået i form at en fattigattest. Kaldet sådan, fordi udstederen var fattigvæsenet - og modtageren ikke nødvendigvis en fattigrøv - undskyld!

VH Thomas

beskeden tilføjelse, derfor:
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Sørensen

Hej Gitte.

Endnu en gang tak for hjælpen, selv om jeg lige blev lidt forvirret af en anden vielse, samt andre navne, som ikke har noget at gøre med "min" sag.

Mvh Inge.