Hvad blev der af Hans Pedersen på Gunderupgaard i Strandby, Aalborg a,efter 1788

Startet af Niels Ole Rask, 07 Feb 2019 - 10:09

Forrige emne - Næste emne

Niels Ole Rask


    Hej Erik

     Jeg vil altså fastholde at den Anne Kirstine der bliver gift med Edvard Praem, er Søren Glerups steddatter, og identisk med Sidsel
     Thomasdatters datter født 29 maj 1765, af samme navn 5 måneder efter barnets fader Mads Jacobsens død, han var møller i Stistrup
     mølle, og vel derfra hun kaldes Møller, det ses ofte.
     September samme år gifter enken sig med Søren Glerup, og året efter dør hun efter at have født en dødfødt pige.
     Jeg har fundet 3 børn i Søren Glerups andet ægteskab, en dødfødt pige i 1769, Sidsel i 1770, og en Bolette i 1771, hun dør kort efter
     fødslen, og jeg finder ikke flere børn, og altså ingen Anne Kirstine.
     Søren Glerup er morbroder til Hans Møller i Lerkenfeldts datter det er vi vist enige om, nu skal vi bare have bevist at det er hende
     der bliver gift med Hans Pedersen.

     Men blandt Edvard Praems børn ses en Søren Glerup Praem, men hun har jo heller ikke kendt anden fader end Søren Glerup.
     Og måske også derfor hun også kaldes Glerup.

     God jagt også herfra, og jeg har ikke opgivet vores Anne Kirstine Hansdatter, der er stadig et par spørgsmål tilbage
      Hilsen Niels Ole

Niels Ole Rask


       Hej igen
       Jeg har ikke fundet ud af hvad der blev af Hans, men faldt over en note som jeg på et tidspunkt skulle se nærmere på
        Anne Kirstine Hansdatter kommer formodentlig til Haubro hos sin datter Anne Margrethe noget før end jeg regnede med.
        Anders Nielsen eller Krogh, hendes svigersøn, kones moder ses regelmæssig som altergæst i Haubro kirke fra 1810. Så mon ikke
       hun er fulgt med datteren fra Gunderupgaard ved dennes vielse 1810.
       Grunden til at jeg troede det var senere hun kom til Øster Thorsgaard, er at hun ikke ses som fadder ved nogen af børnebørnene,
       den sidste er født i 1826.
       Men kan vi så antage at Hans Pedersen er død før 1810, hvis han stadig levede, ville hun vel være nævnt som Hans Pedersens kone.
       Men det er stadig en gåde hvor Hans Pedersen og hans kone er i 1801, hvis han da ikke allerede er død da, og hvornår er Anne Kirstine
       ifald kommet tilbage til Gunderupgaard, ja det er et godt spørgsmål
       Hilsen Niels Ole