Indsigt vedr. værnemageri og personfølsomme oplysninger ??

Startet af Keld Sørensen, 01 Feb 2019 - 13:57

Forrige emne - Næste emne

Keld Sørensen

Jeg skal igang med optrævling af min kones Bedstafars liv under og efter sidste verdenskrig.

Familiefortællingen lyder, at han sidst i 40'erne blev dømt for værnemageri og kom 9 mdr i fængsel herfor og ingen yderligere detaljer.

Jeg har været i DAISY og løbet diverse arkivalier igennem, men hvor skal man dog starte, når man ikke kan få indblik i, hvad de enkelte materialer indeholder - og netop DET er jo ikke til at afgøre ud fra de ofte intetsigende betegnelser, som er brugt til beskrivelse af arkivalierne.

Har nogen en "bedste praksis", som I vil dele ?

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com


John Damm Sørensen

Hej,

Jeg ville begynde med at lede i aviserne
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis. Her bliver du nødt til at aflægge et bibliotek besøg.
Herefter lede i strafferegistrene, som findes i den politikreds, hvor vedkommende er født. Men da sagerne er under 75 år gamle, skal du have tilladelse fra alle nulevende efterkommere til at se sagerne.

Hilsen
John

Keld Sørensen

Citat fra: John Damm Sørensen [1492] Dato 01 Feb 2019 - 16:48
Hej,

Jeg ville begynde med at lede i aviserne
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis. Her bliver du nødt til at aflægge et bibliotek besøg.
Herefter lede i strafferegistrene, som findes i den politikreds, hvor vedkommende er født. Men da sagerne er under 75 år gamle, skal du have tilladelse fra alle nulevende efterkommere til at se sagerne.

Hilsen
John

Den med at lede i aviserne er jeg med på ... også at jeg skal på Statsbib for at gøre det.

Men det andet med indsigt i strafferegistre - det er vel kun hans børn, der evt. kunne gøre indsigelse - og de er alle døde - det kan ikke passe, at man skal længere "ud" for at få tilladelse eller hva' ... ??
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Keld Sørensen

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

John Damm Sørensen

Citat fra: Keld Sørensen [44218] Dato 01 Feb 2019 - 17:17
Citat fra: John Damm Sørensen [1492] Dato 01 Feb 2019 - 16:48
Hej,

Jeg ville begynde med at lede i aviserne
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis. Her bliver du nødt til at aflægge et bibliotek besøg.
Herefter lede i strafferegistrene, som findes i den politikreds, hvor vedkommende er født. Men da sagerne er under 75 år gamle, skal du have tilladelse fra alle nulevende efterkommere til at se sagerne.

Hilsen
John

Den med at lede i aviserne er jeg med på ... også at jeg skal på Statsbib for at gøre det.

Men det andet med indsigt i strafferegistre - det er vel kun hans børn, der evt. kunne gøre indsigelse - og de er alle døde - det kan ikke passe, at man skal længere "ud" for at få tilladelse eller hva' ... ??

Det var i hvert fald, hvad jeg fik at vide, da jeg søgte om adgang til en straffesag fra 1952. Har var alle børn døde, og da havde heldigvis ikke selv fået børn.
Der er også en vejledning her: https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2015/04/landssvigere-nazister-find-sager-fra-retsopgoeret.pdf, som henviser til et seddelregister for P-journalen. Det vil nok være oplagt at starte der også.
https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=P-JOURNAL&c=&d=1&e=2019&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=367152&henid=367155&epid=367157&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Hilsen
John


Keld Sørensen

#6
Ja, i en ellers fin beskrivelse, hvor den sagtens kunne være indsat links - OK - her står det så bare forklaret i tekst f.eks.:

Start med at finde
sagsnummeret i SEDDELREGISTER TIL P-JOURNALEN

Selve teksten 'SEDDELREGISTER TIL P-JOURNALEN' findes ikke !
Nå, hva' så med en del af teksten - f.eks. 'P-JOURNALEN' ?

Nå ikke, hva' så med 'seddelregister' ... der var bid !

A, B, C, D ....

Er det efternavn i alfabetisk orden eller hva' ?

Der trænges virkelig til en afstøvning af 'kommunikationsformen' her - der er dog en henvisning til en

'Guide II, s. 570'

men hvor findes den ?

Gabriel, blow your horn - si'r jeg bare !

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Keld Sørensen

Hej Keld,
Hvis du har mulighed for aflægge Rigsarkivets læsesal et besøg, er jeg sikker på du der kan få den rette vejledning i, hvordan du får løst dit »søgningsproblem«. Der er også en mulighed for at ringe til Rigsarkivet.
Der sidder mange kompetente personer der helt sikkert kan hjælpe dig med at finde gennem labyrinten.
Har selv fået hjælp flere gange, hvor jeg har haft problemer med at finde de rigtige dokumenter.
Mvh.
Keld Sørensen - ja, det hedder jeg også...!

Keld Sørensen

#8
Citat fra: Keld Sørensen [363] Dato 02 Feb 2019 - 16:11
Hej Keld,
Hvis du har mulighed for aflægge Rigsarkivets læsesal et besøg, er jeg sikker på du der kan få den rette vejledning i, hvordan du får løst dit »søgningsproblem«. Der er også en mulighed for at ringe til Rigsarkivet.
Der sidder mange kompetente personer der helt sikkert kan hjælpe dig med at finde gennem labyrinten.
Har selv fået hjælp flere gange, hvor jeg har haft problemer med at finde de rigtige dokumenter.
Mvh.
Keld Sørensen - ja, det hedder jeg også...!

Det er da lidt forvirrende ... ja, også det med vores navnesammenfaldet ... og jeg skal da indrømme, at jeg lige stoppede lidt op ... ;-))

MEN ...

Det er jo ikke meningen, når der nu allerede ER lavet en udmærket gennemgang af indtil flere 'indgange', at man så alligevel skal til at spørge - der kunne da sagtens være lavet en hypertext, med ganske korte 'fif' til at finde frem til sagsnummeret - og også uden at afsløre en lang navneliste.

Nu skal jeg formodentlig mindst 2 gange fra Århus til Viborg - først for at se sagsnummeret, hvis jeg kan gætte mig til, at det nok står sorteret alfabetisk efter efternavn, så hjem og bestille materialet under dette sagsnummer og noget tid efter tilbage igen for at se, hvad der måtte være under sagsnummeret !

Der er sgu' da så støvet, fuldstændig forældet og helt utidssvarende !
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

John Damm Sørensen

Citat fra: Keld Sørensen [44218] Dato 02 Feb 2019 - 18:16


Nu skal jeg formodentlig mindst 2 gange fra Århus til Viborg - først for at se sagsnummeret, hvis jeg kan gætte mig til, at det nok står sorteret alfabetisk efter efternavn, så hjem og bestille materialet under dette sagsnummer og noget tid efter tilbage igen for at se, hvad der måtte være under sagsnummeret !

Der er sgu' da så støvet, fuldstændig forældet og helt utidssvarende !

Det gælder jo for os alle sammen. Det ville nok lette din forståelse, hvis brugte en smule tid til at sætte dig ind i, hvordan det hele fungerer f.eks. at deltage i et introduktionskursus til Daisy. Særligt omkring Daisy, som ikke er et generelt søgesystem, men et lagersystem til fremsøgning af arkivalier, som man i forvejen kender eksistensen af.
Den guide , der henvises til i publikumsnoten er denne:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17177993#195876,32773355

Hele serien af guider findes her. God læsning.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/index-creator/27/17098347/17177993

Hilsen
John

Keld Sørensen

Citat fra: John Damm Sørensen [1492] Dato 03 Feb 2019 - 12:04
Det gælder jo for os alle sammen. Det ville nok lette din forståelse, hvis brugte en smule tid til at sætte dig ind i, hvordan det hele fungerer f.eks. at deltage i et introduktionskursus til Daisy. Særligt omkring Daisy, som ikke er et generelt søgesystem, men et lagersystem til fremsøgning af arkivalier, som man i forvejen kender eksistensen af.
Den guide , der henvises til i publikumsnoten er denne:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17177993#195876,32773355

Hele serien af guider findes her. God læsning.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/index-creator/27/17098347/17177993

Hilsen
John

"Det gælder jo for os alle sammen." ... ja, netop derfor ville det gøre stor gavn, hvis det fungerede bare lidt bedre !

Nu vil jeg se på guiderne og håber da ikke, at man også skal "vide, hvordan det fungerer" for at få noget ud af guiderne - svarende dit udsagn om, at man skal "kende eksistensen for at kunne finde" !

Men tak for henvisningerne alligevel.
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Kirsten Ørum

Hej

"Diskussionen" her i dette forum viser - vil jeg mene - i virkeligheden forskellen mellem de, der har en større indsigt end vi, der kun har begrænset indsigt og må spørge os frem - ofte spørger jeg (vi) dumt.

Det træder tydeligt frem, når vi på vores vej gennem systemet sent støder på de, der kender mest til området, som vi spørger til.

Jeg takker for de, der ved meget, men så sandelig også dem, som forsøger at bringe mig videre... ellers nåede jeg aldrig frem til næste skridt.

Al hjælp tæller - både den store og den i det små.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum



Anne Messmann

Hej Keld,
I svar nr. 5 får du et direkte link til Seddelregister: https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=P-JOURNAL&c=&d=1&e=2019&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=367152&henid=367155&epid=367157&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Her står ganske tydeligt, at pakke-indholdet er beskrevet med: Navn.

Desuden står der i spalten tv. HJÆLP TIL SØG OG BESTIL. Det er en god idé, at kigge punkterne igennem - især Tips til søgning!

Er du usikker på, hvilke arkivalier, du skal bestille (og ikke har fået svar her), kan du altid skrive til Arkivaren: https://www.sa.dk/da/om-rigsarkivet/kontakt-rigsarkivet/skriv-til-rigsarkivet/
Præcicér dit spørgsmål - og bed om direkte links til arkivalierne, så du ikke skal gå forgæves/flere gange på arkivet.

Normalt svarer de hurtigt:)
Vh, Anne


Med venlig hilsen
Anne Messmann

Keld Sørensen

Citat fra: Kirsten Ørum [3392] Dato 03 Feb 2019 - 12:40
Hej

"Diskussionen" her i dette forum viser - vil jeg mene - i virkeligheden forskellen mellem de, der har en større indsigt end vi, der kun har begrænset indsigt og må spørge os frem - ofte spørger jeg (vi) dumt.

Det træder tydeligt frem, når vi på vores vej gennem systemet sent støder på de, der kender mest til området, som vi spørger til.

Jeg takker for de, der ved meget, men så sandelig også dem, som forsøger at bringe mig videre... ellers nåede jeg aldrig frem til næste skridt.

Al hjælp tæller - både den store og den i det små.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Jamen, du har da fuldstændig ret - det jeg anholder er blot de dårlige forklaringer, som står set ALLE arkivalier er forsynes med !

Generelt er det jo komplet umuligt at finde ud af, hvad INDHOLDET er i de forskellige pakker, man kan bestille - FØR man bestiller dem.

I netop denne situation blev jeg henvist til en - ved første blik - meget fin vejledning i at finde frem til det ønskede.
https://www.sa.dk/da/?s=bes%C3%A6ttelsen
Den løb desværre bare alt for hurtigt ud i sandet, og viste sig værdiløs.

Igen den guide jeg senere efterlyste - Guide II, s. 570 - viste sig at være en intetsigende lille del af en 2000 siders forklaring - som jeg i hvert fald ikke gider sætte mig ind i !

Der kunne bare i den første del af søgningen - her gengivet:

Nå ikke, hva' så med 'seddelregister' ... der var bid !

A, B, C, D ....

bare have været en lille forklaring i stil med, at de enkelte bestillinger vedr. sagerne sorteret alfabetisk efter efternavn - HVIS det altså er DET, som er tilfældet - det må man jo GÆTTE sig til !

Jeg tror rigtig mange af os almindelige brugere har samme opfattelse, at forklaringerne er alt for intetsigende !

Ja, og henvender man sig til personalet på læsesalen for hjælp til søgning - så virker de langt i de fleste tilfælde lige så 'vildledt af forklaringerne'.
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Anne Messmann

Keld! - Se mit svar nr. 12.

Indholdet er altid (kort) beskrevet.

Det er korrekt, at den vagthavende på læsesalen ikke altid kan svare på dit spørgsmål. Der findes så ufatteligt mange arkivalier på Rigsarkivet, at ingen kender det hele.

Fordelen ved at skrive er derfor, at hvis personen der læser din henvendelse, ikke kan svare præcist på dit spørgsmål, spørger han en anden eller videresender til en anden, der kan hjælpe :)

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann