Kong Frederik 7s uægte barn Frederik - igen

Startet af K. Lundskov, 28 Maj 2011 - 01:21

Forrige emne - Næste emne

Finn Holbek

#30
Det går jo helt galt fra starten, hvor journalisten (hr. Tommy Grøn) indleder med en påstand: "Margrethe kunne være din dronning", - en historie han åbenbart sluger råt, helt uden at forholde sig til spørgsmål om kildekritik eller tronfølgelov.
Resten af artiklen har reelt ingen dokumentarisk værdi, og det bliver ikke bedre af at historien senere er lagt på Wikipedia, som en slags hvidvaskning. Et par fotos som skulle "bevise" familiemæssig lighed, er også uden for nummer; helt korrekt at hvilken som helst skuespiller, ikke skulle bruge 20 minutter på at falde ind i rollen. Man kunne sikkert også nemt finde de første 50.000 danskere med fællestræk.

Der må genetisk dokumentation til i form af DNA-test, før det begynder at tælle.
I den forbindelse må man lige huske, at det nuværende kongehus er glücksburgsk (omend der er oldenburgske gener på spindesiden). Så hvis man vil holde "Getes" gener op mod rene oldenburgske gener, skal man have faktisk have fat i en Danneskiold-Samsøe, der som bekendt er lige mandelinje fra Chr. V.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

K. Lundskov

Citat fra: K. Thidemann Dato 30 Maj 2011 - 11:35
Jeg får nu lyst til at låne bogen "Getes erindringer" på biblioteket.
Jeg vil gerne se kopi af disse breve - ligner det Frederik VII's håndskrift.

Kære Thiedemann
Et af brevene er gengivet i bogen. Jeg har ikke set Frederik 7s håndskrift andre steder, så det ved jeg ikke.

Det siges også, at omtalte søn af Frederik 7. skulle være omtalt i denne biografi:
Irminger, Carl Ludvig Christian, f.1802 d.1888 ; Frederik VII .Optegnelserne omhandler en periode af admiral C.L.C. Irmingers liv, med særlig fokus på Frederik d. VII.

Hans "c.v." findes på wikipedia http://da.wikipedia.org/wiki/Carl_Irminger

Det skal komme an på en prøve, hvis det lykkes mig at få fat på bogen.
Venlig hilsen Kurt L.

K. Thidemann

mvh K.Thidemann 9000

K. Lundskov

Hvor og hvornår er Frederik Carl (Christian) Poulsen (*21.11.1843) mon konfirmeret - vel omkring 1857.

Ville være sjovt at se, hvem der her står som forældre - vel vidende at det næppe er Frederik 7.

Kan ikke finde ham i Københavns Vor Frue sogn (døbt dér) eller København Holmens sogn (boede 1855 København, Haregaden/ Frises Realskole = Holmens sogn)
Venlig hilsen Kurt L.

K. Thidemann

#34
Manglende tid gør jeg ikke har undersøgt mere, tror ikke du har fundet den rigtige Else Marie.
Dør Ele Marie, siden han har en enden kone.

Allerslev kirkebog 1850 – 1884 opslag 185
Fødte kvinder 1860
Lillemark 23de Juli
Janine Kirstine Henriette Larsen
døbt 28de September i Kirken
Skovfoged Peder Larsen og hustru Else Marie Guldberg. 36 aar.



Præstø, Baarse, Allerslev, Allerslev, Ammedrup By - Et huus, 8, FT-1880, C0757
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Larsen 67  Gift Huusfader og Skovfoged Skrøbeløv sogn, Svendborg Amt
Ane Kirstine Pedersen 53  Gift Hans kone  Roholte sogn
Jeanine Christine Henrikete Larsen 19  Ugift Deres barn *1860 opslag 185  Allerslev Sogn
Rasmus Christensen 19  Ugift Tjenestefolk  Allerslev Sogn
Johanne Larsen 21  Ugift Tjenestefolk  Allerslev Sogn

Tilføjelse.
Else Marie Larsen dør 5te februar 1868. opslag 110
Skovfoged Peter Larsen Rasmussens hustru i Lillemark - 46 år gammel.
mvh K.Thidemann 9000

K. Lundskov

Citat fra: K. Thidemann Dato 29 Maj 2011 - 23:26
Tilknytning til hoffes har de da haft.
Frederik Carl Christian Poulsen 11  Ugift Claus Friises real skole,se yderligere notat.  Kjøbenhavn

Hvem kan finde denne folketælling, og det notat.

Hvem kan tyde notatet under "Personernes stilling i Familien m.v."

- Frederik Carl Christian Poulsen, 11, Kjøbenhavn, ... Friises Realskole (?) Søn af ... ... Larsen i Kjøbenhavn

AO Folketælling. 1855. Skt. Annæ Vester Kvarter - Nyboder - Søeetatens Drengeskole - opslag 41
Venlig hilsen Kurt L.

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Kongens brev til den ulykkelige moder til barnet gør det til en ren tilståelsessag - hvis brevet er ægte.
Det må derfor være her, man skal sætte ind med kildekritikken, og ingen andre steder. DNA-analyser og lignende er utopi. Man åbner næppe Frederiks kiste for at få netop dette problem afklaret.
Iøvrigt får sønnen jo sidenhen snævre relationer til kongehuset (og grevinde Danner), men det udgør jo ikke noget bevis.

K. Lundskov

#37
Citat fra: K. Thidemann Dato 31 Maj 2011 - 14:32
Else Marie Larsen dør 5te februar 1868. opslag 110
Skovfoged Peter Larsen Rasmussens hustru i Lillemark - 46 år gammel.

Godt gået Thiedemann. Så fik vi hende i jorden

Alderen på afdøde Else Marie Guldberg Larsen passer i hvert fald: 46 år, født 21.10.1821
Er Peter Larsen så ham der skiftede fra dametjener til skovfoged? Getes erindringer skriver også han var skovrider.

- Hvornår tog Else Marie fra Nykøbing Mors til København?

- Hvilken forbindelse fik hun til hoffet. Hun var måske gangpige
( Bogen Frederik 7. En kongeskæbne. Jan Møller,  Sesam 1994. S.87: "Det er senere blevet oplyst at Fritz (=Frederik 7.) den 21. november 1843 blev far til en lille dreng. Barnet var frugten af et tilsyneladende løst og ganske kortvarigt forhold til en gangpige på Christiansborg slot, Marie Poulsen. Fritz vedkendte sig i hvert fald barnet, som blev døbt Frederik Carl Christian..." Bemærk i øvrigt denne bog udkom i 1994, 15 år før "Getes erindringer")

Tilføjet. Men spørgsmålet er nu, som du antyder Thiedemann:

1. Er denne Else Marie og Frederik Carl Christian
• Folketælling 1845. København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Løngangsstræde 155, Stuen, 1, FT-1845, C4240
-> Peter Larsen 32  Gift  Dametjener hos Hofdame Kammertienerinde V. Krogh Skrøbeløv, Svendborg Amt
-> Else Marie Gulberg 24  Gift  hans Kone Nykjøbing
-> Frederik Carl Christian Larsen 1  Ugift  deres Søn Kjøbenhavn

2. den samme som
• Kirkebog 1843, København, Sokkelund, Vor Frue. 1843, 21. november, opslag 19 .
1843. 21. November: Frederik Carl Poulsen, [Dåb] 17. Decbr.
[Forældre] Ugift Fruentimmer Else Marie Poulsen, som Barnefader udlagt Snedkersvend F.V. Kierkhöff, Løngangsstræde 155, [Faddere] Moderen, [Anm] uægte

??? ???


Venlig hilsen Kurt L.

Finn Holbek

Citat fra: Jan Koefoed Baastrup Rømer Dato 31 Maj 2011 - 14:40
Kongens brev til den ulykkelige moder til barnet gør det til en ren tilståelsessag - hvis brevet er ægte.
Det må derfor være her, man skal sætte ind med kildekritikken, og ingen andre steder.

Hvorfor i alverden dog det? Hvem siger at det skal være afgørende?!

Citat fra: Jan Koefoed Baastrup Rømer Dato 31 Maj 2011 - 14:40
DNA-analyser og lignende er utopi.

Hvad er "lignende"? Hvorfor er det utopi? Ved du da noget konkret om DNA tests muligheder for at afgøre slægtskab?

Citat fra: Jan Koefoed Baastrup Rømer Dato 31 Maj 2011 - 14:40
Iøvrigt får sønnen jo sidenhen snævre relationer til kongehuset (og grevinde Danner), men det udgør jo ikke noget bevis.

Hvad mener du med "snævre relationer"?
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

K. Thidemann

#39
Citat fra: Kurt Lundskov Dato 31 Maj 2011 - 15:43
Citat fra: K. Thidemann Dato 31 Maj 2011 - 14:32
Else Marie Larsen dør 5te februar 1868. opslag 110
Skovfoged Peter Larsen Rasmussens hustru i Lillemark - 46 år gammel.


Alderen på afdøde Else Marie Guldberg Larsen passer i hvert fald: 46 år, født 21.10.1821
Er Peter Larsen så ham der skiftede fra dametjener til skovfoged? Getes erindringer skriver også han var skovrider.


Ja, det er 100% sikkert samme Peter Larsen Rasmusen født Skrøbelev , til gengæld er jeg meget usikker på Else Marie er den rigtige du har fundet.

Vor Frue kirke København 1837 – 1856 opslag 116
Ungkarl Opxx Peter Larsen Rasmussen, 33 aar
og
Pige Else Maria Poulsen Gulberg, 23 aar, Løngangstræde 155
forlovere
Kammer ? von Krog og paladsforvalter Sand
hvor er de viet ? (ikke i kirken)
-----------------------
Else Marie Larsen dør 5te februar 1868. opslag 110
Skovfoged Peter Larsen Rasmussens  hustru i Lillemark - 46 år gammel.
-----------------------

København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Løngangsstræde 155, Stuen, 1, FT-1845, C4240
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Rasmussen 45  Gift  Bud i Hof og Stadsretten Kalbye
Marie Ellisebet Hansen 46  Gift  hans Kone Kalbye
Peter Larsen 32  Gift  Dametjener hos Hofdame Kammertienerinde V. Krogh Skrøbeløv, Svendborg Amt
Else Marie Gulberg  24  Gift  hans Kone Nykjøbing
Frederik Carl Christian Larsen 1  Ugift  deres Søn Kjøbenhavn
---------------------------
Præstø, Baarse, Allerslev, Allerslev, Ammedrup By - Et huus, 8, FT-1880, C0757
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Larsen 67  Gift Huusfader og Skovfoged Skrøbeløv sogn, Svendborg Amt
Ane Kirstine Pedersen 53  Gift Hans kone  Roholte sogn
Jeanine Christine Henrikete Larsen 19  Ugift Deres barn *1860 opslag 185  Allerslev Sogn
Rasmus Christensen 19  Ugift Tjenestefolk  Allerslev Sogn
Johanne Larsen 21  Ugift Tjenestefolk  Allerslev Sogn

Da datteren bliver født 1860 er moderens efternavn Guldberg
-----------------

Tilføjelse
Else Marie (Guldberg) Poulsen bor Løngangsstræde 155 ved vielsen og i Folketællingen 1845
Gift Larsen.
mvh K.Thidemann 9000

Finn Holbek

Citat fra: Kurt Lundskov Dato 31 Maj 2011 - 15:43
( Bogen Frederik 7. En kongeskæbne. Jan Møller,  Sesam 1994. S.87: "Det er senere blevet oplyst at Fritz (=Frederik 7.) den 21. november 1843 blev far til en lille dreng. Barnet var frugten af et tilsyneladende løst og ganske kortvarigt forhold til en gangpige på Christiansborg slot, Marie Poulsen. Fritz vedkendte sig i hvert fald barnet, som blev døbt Frederik Carl Christian..."

"Det er senere blevet oplyst", - af hvem?
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

K. Lundskov

Citat fra: Finn J. S. Holbek Dato 31 Maj 2011 - 16:03
"Det er senere blevet oplyst", - af hvem?
Det tror jeg du skal spørge bogens forfatter om. Har citeret fra bogen...
Venlig hilsen Kurt L.

K. Thidemann

Lige en bemærkning - jeg forsøger kun at finde fakta omkring dette par.

Hvornår kom de til sognet, jeg kan ikke finde andre børn end en datter født 1860.
Hvordan kom de i besidelse af Lillemark Skovfogedbolig og m.m.

Allerslev sogn, Præstø amt 1892 - 1900 opslag 169
1894, 20. Juli Likkende Mølle Uglede By, Allerslev sogn
Peder Larsen Rasmussen
Enkemand forhenværende Skovfoged i Lillemark, nu boende i Likkede Mølle, Allerslev Sogn, Baarse Herred.
Født i Skrøbelev Sogn paa Langeland ? December 1812, søn af gaardmand Rasmus Jørgensen i Skrøbelev.
Gift i 1. ægteskab med Else Marie Guldberg død 16, januar 1868, (det var en forkert dato jeg skrev før)
i 2. ægteskab med Ane Kirstine Pedersen den 20. November 1880. Sidste fælles bopæl, Lillemark Skovfogedbolig i Allerslev Sogn.
----------
Hans fødsel står på opslag 151 i Skrøbeløv sogn.
mvh K.Thidemann 9000

K. Lundskov

#43
Thiedemann
Citat
Da datteren bliver født 1860 er moderens efternavn Guldberg

Ja hun skifter navne, hvis det er den samme:
KB 1821 født Else Marie datter af Niels Poulsen
FT 1834 Else Marie Nielsdatter
KB 1843 Else Marie Poulsen som mor til Frederik Carl Poulsen
KB 1845 Else Maria Poulsen Gulberg ved vielse med Peter Larsen Rasmussen (eneste gang han er set med Rasmussen-navnet, men hans far hed jo også Rasmus Jørgensen)
FT 1845 Else Marie Gulberg 24  Gift  hans Kone
KB 1860 Else Marie Guldberg ved datter Jensines fødsel
KB 1868 Else Marie Guldberg Larsen ved død

1) Hvor tror du filmen angående Else Marie evt. knækker?

2) Og sønnen: Frederik Carl Christian Poulsen (11 år)
Boede Folketælling. 1855. Skt. Annæ Vester Kvarter - Nyboder - Søeetatens Drengeskole
og gik på Friises Realskole i København

Er han sendt hjemmefra, ude at sejle, og følger han ikke efterfølgende moderen Else Marie og (sted)faderen Peter Larsen?
Venlig hilsen Kurt L.

Finn Holbek

Citat fra: Kurt Lundskov Dato 31 Maj 2011 - 16:35
Citat fra: Finn J. S. Holbek Dato 31 Maj 2011 - 16:03
"Det er senere blevet oplyst", - af hvem?
Det tror jeg du skal spørge bogens forfatter om. Har citeret fra bogen...

Det er jo ikke meget værd hvis forfatteren ikke kan henvise til primærkilden.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

K. Thidemann

#45

Jeg tror ikke på det er den rigtige mor du har fundet født på Mors, bemærk her er efternavnet IKKE Guldberg.

Det kunne være rart at finde et skifte efter forældrene, for at finde ud af om du har fat i den rigtige.
mvh K.Thidemann 9000

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Til Finn Holbek:
1) man kan vel dårligt få mere sikkert bevis på faderskabet, end at faderen skriftligt vedkender sig faderskabet. Der har næppe været vidner til akten.
2) Jeg ved en hel del om DNA. Og DNA kunne muligvis anvendes her. Men jeg ved også, at det nok bliver svært at få tilladelse til at grave salig Fr 7. op igen - og det var det, min kommentar gik på, ikke på DNA som metode.
3) hvis jeg ikke husker rigtig meget galt, var den postulerede søn executor til Grevinde Danners bo.
Jeg kan ikke huske, hvorfra jeg har oplysningen, jeg har ikke gemt noget notat. Men jeg tror, at Gete kan hjælpe med at finde det.
Mvh. Jan

K. Lundskov

#47
Thiedemann
Måske har du ret. Men kan ikke finde anden Else Marie født i 1820'er i de andre Nykøbinger (Maribo - Falster, Holbæk - Sjælland.
Bortset fra:
Holbæk A, Nykøbing Sjælland , 1813-1842
No. 7. Født 21. marts 1823: Else Marie (kan ikke læse forældrene)

Kontakter Gete Maaløe for at høre om hun kan supplere, udover det jeg tidligere har talt med hende om.
Venlig hilsen Kurt L.

K. Thidemann

#48
Citat fra: Kurt Lundskov Dato 31 Maj 2011 - 17:02


2) Og sønnen: Frederik Carl Christian Poulsen (11 år)
Boede Folketælling. 1855. Skt. Annæ Vester Kvarter - Nyboder - Søeetatens Drengeskole
og gik på Friises Realskole i København

Er han sendt hjemmefra, ude at sejle, og følger han ikke efterfølgende moderen Else Marie og (sted)faderen Peter Larsen?

Klipper du ikke i teksten - hvor står der han gik på Søeetatens Drengeskole.

Han blev jo sekretær og senere jourist, det har ikke meget med søfart at gøre ?

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, St A:Wester, Haregaden 23-1, Nyboder, FT-1855, C5592
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Georg Emil T,??, 40  Gift ,??,  Kjøbenhavn
Andrea Meyer 37  Gift Hans kone  Kjøbenhavn
Peder Mandrup T,??, 10  Ugift Deres börn  Kjøbenhavn
Emilie Georgia Andrea T,??, 8  Ugift Deres börn  Kjøbenhavn
Sophus Christian Andreas T,??, 6  Ugift Deres börn  Kjøbenhavn
Sören Ludvig T,??, 4  Ugift Deres börn  Kjøbenhavn
Marie Elisabeth T,??, 3  Ugift Deres börn  Kjøbenhavn
Inger Margaretha T,??, 1  Ugift Deres börn  Kjøbenhavn
Halvordine Elisa T,??, 1  Ugift Deres börn  Kjøbenhavn
William Joachim Jensen 13  Ugift Claus Friises real skole,søn af købmand jensen,Nakskov  Nakskov
Frederik Carl Christian Poulsen 11  Ugift Claus Friises real skole,se yderligere notat.  Kjøbenhavn
Birthe Andersdatter 27  Ugift tjenestepige  Rödovre
Gertrud Christine Jörgensdatter 28  Ugift tjenestepige  Söderup,Boeskilde
Eduardine Christiane 15  Ugift tjenestepige  Liselund,Hirseholmene
mvh K.Thidemann 9000

K. Lundskov

#49
Læst den originale folketælling på AO, Folketælling, 1855, København, Sankt Annæ Vester Kvarter III, Nyboder,
Her åbner flere nye muligheder, bl.a. Søetatens Drengeskole m.m.   Sankt Annæ Vester Kvarter III, hvorunder han findes i denne folketællling - opslag 41
- men muligvis hører Haregade ikke derved under Søeetagens Drengeskole?

Men hvad står der i kolonnen "Personernes stilling m.v."?
Venlig hilsen Kurt L.

Finn Holbek

Citat fra: Jan Koefoed Baastrup Rømer Dato 31 Maj 2011 - 17:26
Til Finn Holbek:
1) man kan vel dårligt få mere sikkert bevis på faderskabet, end at faderen skriftligt vedkender sig faderskabet. Der har næppe været vidner til akten.
2) Jeg ved en hel del om DNA. Og DNA kunne muligvis anvendes her. Men jeg ved også, at det nok bliver svært at få tilladelse til at grave salig Fr 7. op igen - og det var det, min kommentar gik på, ikke på DNA som metode.
3) hvis jeg ikke husker rigtig meget galt, var den postulerede søn executor til Grevinde Danners bo.
Jeg kan ikke huske, hvorfra jeg har oplysningen, jeg har ikke gemt noget notat. Men jeg tror, at Gete kan hjælpe med at finde det.
Mvh. Jan

1) mange fædre har vedkendt sig faderskab til børn de ikke var fædre til; bevidst eller ubevidst. Den gode Frederik kan som tidligere nævnt i tråden, meget vel være blevet fuppet til at tro han var fader. Men uanset hvor meget han ellers vedkender sig, hvis historien ellers er rigtig, så vil det aldrig kunne dokumentere andet end et juridisk faderskab.

2) man vil næppe tillade en krænkelse af gravfreden, men som sagt, få fat i en Danneskiold-Samsøe, der har du Oldenborg-gener i lige mandslinje.

3) et ansættelsesforhold beviser intet.

Det er ikke for at være krakiler, men jeg har pga. min hjemmeside efterhånden været i kontakt med et hav af mennesker som hævder at nedstamme fra grever og baroner ad udenomsægteskabelige linjer, og beviserne holder så godt som aldrig vand.

At den impotente Frederik IIV alligevel skulle have haft afkom virker aldeles usandsynligt, indtil der foreligger 100% uigendrivelige beviser; - DNA er simpelthen eneste troværdige løsning, ihvertfald hvis jeg skal købe historien ;)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

K. Lundskov

Skulle vi ikke lægge det med DNA m.v. på hylden her. Det kan vi alligevel ikke gøre noget ved som slægtsforskere.
Vi kan i stedet prøve at arbejde med de kilder vi har til rådighed i vores forskning, såsom kirkebøger, folketællinger og lignende, for at se, hvad de kan fortælle os pro et contra  ;)
Venlig hilsen Kurt L.

K. Thidemann



Jerslev sogn Hjørring amt
1856 – 9. Juli Sørine Therese Charlotte Larsen
døbt i kirken 3. august
Peder Larsen Rasmussen og husstru Else xx Guldborg 34 Aar gammel i Jerslev By
-------

Allerslev sogn, Præstø amt 1850 – 1884 opslag 185
Fødte kvinder 1860
Lillemark 23de Juli
Janine Kirstine Henriette Larsen
døbt 28de September i Kirken
Skovfoged Peder Larsen og hustru Else Marie Guldborg. 36 aar.
---------

Allerslev sogn, Præstø amt, FT-1870 opslag 30
Peder Larsen M 56 E do, Skrøbeløv sogn Svendborg amt, husfar Skovfoged
Sigfrede Larsen K 18 U do, Kjøbenhavn børn
Sørine Larsen K 13 U do, Jerslev sogn Hjørring amt, børn (*9.7.1856 opslag 90 = Sørine Therese Charlotte)
Janine Larsen K 9 U do, her i sognet, børn (*23.07.1860 Allerslev sogn)
Vilhelmine Andersen K 29 U do, Kjøbenhavn, tyende, Pige
Mogens Jensen M 22 U do, xxinge sogn, Tyende, Karl
Peder Rasmussen M 24 U, do, her i sognet, Tyende, Karl
------------

Præstø, Baarse, Allerslev, Allerslev, Ammedrup By - Et huus, 8, FT-1880, C0757
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Larsen 67  Gift Huusfader og Skovfoged  Skrøbeløv sogn, Svendborg Amt
Ane Kirstine Pedersen 53  Gift Hans kone  Roholte sogn
Jeanine Christine Henrikete Larsen 19  Ugift Deres barn *1860 opslag 185  Allerslev Sogn
Rasmus Christensen 19  Ugift Tjenestefolk  Allerslev Sogn
Johanne Larsen 21  Ugift Tjenestefolk  Allerslev Sogn

--------------
FT-1860 Familien kan måske være i Jerslev sogn Hjørring amt eller Allerslev sogn Præstø amt.
Vi har jo kun et udsagn om moderen skulle være født i Nykøbing, derfor er denne FT god at finde.
mvh K.Thidemann 9000

Peter Kyhl

Hej

Pigen der nævnes her kan afskrives. Hun hed Edel Marie Lund og dør 10 gammel i 1833.

Citat fra: Kurt Lundskov Dato 31 Maj 2011 - 17:27
Bortset fra:
Holbæk A, Nykøbing Sjælland , 1813-1842
No. 7. Født 21. marts 1823: Else Marie (kan ikke læse forældrene)

K. Thidemann

Fra Bud til Skovfoged og sønnen bliver Jurist....

-------
Helligånd kirke København 1848 - 1854 opslag 236
Fødte Qvindekjøn
1851 9de marts
Sigfriede Anette Christiane Larsen
I kirken 21de Decbr.
Lud Peter Larsen og hustru Marie Guldberg

Knabrostræde 75
--------

Konfirmerede piger Allerslev 1841 – 1868 opslag 148
år 1865
Sigfriede Annette Christiane Larsen
Datter af skovfoged i Axxdrup Peder Larsen og hustru Marie Guldberg
født i Kjøbenhavn den 9de Marts 1851 og døbt i Helliggeist Kirke den 21de December s.Aar - MG
------
mvh K.Thidemann 9000

K. Lundskov

#55
Nu er der mange brikker at flytte med. Jeg opsummerer lige for overblikkets skyld:

- 1813 Skrøbeløv s, Svendborg a
   Peter Larsen født
- 1821 Nykøbing Mors
       Else Marie Nielsdatter/ Poulsen / Guldberg født (?)
- 1827 Skrøbeløv s, Svendborg a
   Peter Larsen konfirmeret
- 1843 København Vor frue
   Frederik Carl Poulsen født af Else Maria Poulsen
- 1845 København Vor frue
   Peter Larsen Rasmussen gift med Else Marie Poulsen Gulberg
- 1845 København Løngangsstræde 155
   Peter Larsen, dametjener ved kammerherreinde
   Else Marie Gulberg
   Frederik Carl Christian Larsen, deres søn (står i FT !)
- 1851 København Helligånds s, Knabbrostræde 75
   Peter Larsen og Marie Guldberg
   født Sigfriede Anette
- 1855 København, Haregade 23
   Frederik Carl Christian Poulsen, 11 år
- 1856 Jerslev s, Hjørring a *)
   Peder Larsen Rasmussen og Else Guldborg
   født datter Sørine Therese
- 1860 Allerslev s, Præstø a *)
   Peder Larsen og Marie Guldborg
   født datter Janine Kirstine
- 1868 Allerslev s, Præstø a
   Else Marie Guldberg Larsen dør 45 år gl.
- 1870 Allerslev s, Præsø a
   Peder Larsen, enkemand
   døtrene Sigfrede, Sørine, Janine
- 1880 Allerslev s, Præstø a
   Peter Larsen, Ane Kirstine Pedersen (hans nye kone), Jeanine Christine
- 1892 Allerslev s, Præstø a
   Peder Larsen Rasmussen dør

*) Hvis sønnen Frederik Carl Poulsen fulgte med til enten Jerslev/ Hjørrring eller Allerslev/Præstø, skulle man formode, han var blevet konfirmeret her omkring 1857 (født 1843). Men han findes ikke konfirmeret i disse sogne
Venlig hilsen Kurt L.

K. Lundskov

Citat fra: K. Thidemann Dato 30 Maj 2011 - 11:35

Jeg vil gerne se kopi af disse breve - ligner det Frederik VII's håndskrift.


Jeg har nu haft mulighed for at sammenligne Frederik 7.'s underskrift gengivet i bogen "Getes erindringer" med en brevunderskrift af Frederik 7. gengivet i faksimile i Bertel Thorvaldsens brevarkiv http://brevarkivet.thorvaldsensmuseum.dk/breve

Disse to underskrifter ligner hinanden utroligt meget, ja er faktisk identiske.
Venlig hilsen Kurt L.

Finn Holbek

Citat fra: Kurt Lundskov Dato 01 Jun 2011 - 17:41
Citat fra: K. Thidemann Dato 30 Maj 2011 - 11:35

Jeg vil gerne se kopi af disse breve - ligner det Frederik VII's håndskrift.


Jeg har nu haft mulighed for at sammenligne Frederik 7.'s underskrift gengivet i bogen "Getes erindringer" med en brevunderskrift af Frederik 7. gengivet i faksimile i Bertel Thorvaldsens brevarkiv http://brevarkivet.thorvaldsensmuseum.dk/breve

Disse to underskrifter ligner hinanden utroligt meget, ja er faktisk identiske.

Mon ikke det var en ide at få det tjekket af en ekspert: http://www.grafolog.dk/
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Ruby

Rigtig spændende! God idé at få en dygtig anerkendt grafolog (måske en, politiet anvender?) til at se på de to håndskrifter! Konstateres det med meget stor sikkerhed, at der er tale om samme person, må man sige, at det hele begynder at se meget interessant ud!

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Finn Holbek:
Citat1) mange fædre har vedkendt sig faderskab til børn de ikke var fædre til; bevidst eller ubevidst. Den gode Frederik kan som tidligere nævnt i tråden, meget vel være blevet fuppet til at tro han var fader. Men uanset hvor meget han ellers vedkender sig, hvis historien ellers er rigtig, så vil det aldrig kunne dokumentere andet end et juridisk faderskab.
Så kan vi altså som slægtsforskere godt pakke helt ned? 8-10% af alle børn har ikke den far, de tror, de har og det har næppe nogensinde været anderledes. Fra nu af skal vi altså kun lede efter spindelinier, fordi vi ikke har mulighed for at bevise faderskabet med videnskabelige metoder? ::)
CitatDet er ikke for at være krakiler, men jeg har pga. min hjemmeside efterhånden været i kontakt med et hav af mennesker som hævder at nedstamme fra grever og baroner ad udenomsægteskabelige linjer, og beviserne holder så godt som aldrig vand.
Sikke et held, hvis man så stammer med ren kvindelinie fra Erik XIV af Sverige - som en meget stor del af den smålandske befolkning gør.  :D
Mvh. Jan ;)