Børnerim: Sko min hest, hvem kan bedst?

Startet af Sys Klint, 22 Jan 2019 - 15:51

Forrige emne - Næste emne

Sys Klint

I min slægt er der i 18-hundredetallet 3 smede. Derfor er jeg ved at samle materiale om smedens funktion i landsbysamfundet. I den tekst, jeg er ved at skrive, ville jeg gerne kunne medtage børnerimet om smeden og præsten, som moderen taktfast fremsagde, når hun sad med det lille barn på skødet og slog det under fødderne. Jeg kan huske den første ½ af rimet, men mangler den sidste ½: Sko min hest, hvem kan bedst? Det kan vor præst, såmænd kan han ej! Det kan vor smed, som bor ved vort led (?). Giv han en skilling(?) ........... Mon der er nogen, der kan hjælpe mig med den sidste halvdel ?
Sys Klint

Gitte Johansen

Ifølge 365 godnatsange

Sko min hest,
hvem kan bedst?
Det kan vor præst.
Nej såmænd kan han ej,
det kan vor smed, som bor ved vort led,
giv ham to skilling for ded.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ole Holst Petersen

Iflg. Evald Tang Kristensen 1896:
Sko min Hest, hvem kan bedst?
det kan vor Præst, nej kan han ej,
det kan vor Smed, som boer ved
det røde Led.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

John Damm Sørensen

En lidt anden version. Måske ikke egnet til godnatsang.

Kolding Social-Demokrat 31. august 1906

Sko min Hest
hvem ka bedst?
De ka æ Præst,
nej, ka han ej!
De ka e Smej
der bor ud ved e Vesterlej
Han ka it hold sin Kun' i Frej
for old di Kæltringer, der kommer a Stej.

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3Ab0e0dea3-1494-4c61-82e6-1858b096454c/query/%22sko%20min%20hest%22

Hilsen
John

Sys Klint

Hej John,

Tak for dit gode svar på mit spørgsmål om børnerimet. Du har ret i at Social-Demokratens version fra 1906 måske ikke lige er den mest pædagogiske version - til gengæld nok den sjoveste! Og man kan jo trøste sig med, at de små børn sikkert ikke har forstået indholdet i sin fulde udstrækning.

Når en bonde havde noget der skulle smedes, skulle han enten selv komme med til smeden eller sende en karl, hvis opgave det var at drage blæsebælgen, slå med forhammeren eller holde hesten op. Gårdmanden medbragte så øl, brød og brændevin til smedjen. Brændevinen skulle til for at holde smeden i godt humør. Det var jo ikke bare ved det årlige smedegilde, at der blev skænket rigeligt op med brændevin. Og man forstår måske godt, at det kunne være svært for smeden - som det omtales i børnerimet - samtidig med at han skulle smede (og havde smagt på brændevinen), også skulle holde styr på de bønder, der efter at de havde smagt på de våde varer, viste interesse for hans "Kun".

I en gammel smedevise heder det:

"Hvo som vil til Smeden gaa,
han skal baade blæs og slaa,
hente Vand og trække Sten,
give Smeden, hvad han fortjen'
hvo, som Smedens Ven vil være,
maa en Pægl Brændevin med sig bære."

Og så er der mundheldet:

"Det er lettere at finde Brød i et Hundehus end Brændevin i et Smedehus".

Med tak og venlig hilsen fra
Sys.

PS. Du har hjulpet mig engang før; det var med at finde min morfar i lægdsrullen. Det var jeg også meget glad for. S.