Hvem er Anne Marie Jeeg´s (ca. 1783-okt. 1825) forældre ?

Startet af Tscherning Clausen, 11 Jan 2019 - 10:23

Forrige emne - Næste emne

Tscherning Clausen

Det første jeg med sikkerhed ved om Anne Marie Jeeg er, da hun bliver gift i okt. 1811 med møllebygger Lars (Laurs) Christensen fra Kjølbye ved Farstrup i Nørre Tranders Kirke. Anne Marie er i tjeneste på Ferdinandinesdal (Rørdal). Forlovere ved brylluppet er værtshusmændene Peder Hermansen og Anders Baggesen, begge fra Aalborg.
I Århus får de i 1814 en datter, Christiane Marie Laursdatter og i 1816 en søn, Michel Jeeg Laursen, men han dør blot en måned efter. Faderen en angivet som værtshusmand.
I okt. 1825 dør Ane Marie Kjølbye (Jeeg), og det oplyses at hendes fraskilte mand er tømmermand Lars Kjølbye. Ved skiftet viser det sig, at hun intet ejer udover nogle gangklæder, og at husejeren hvor hun boede, havde husleje til gode, samt at han fik udgifterne til begravelsen godtgjort af hendes pårørende i Aalborg. Hvem de pårørende var, er uafklaret.

Tscherning Clausen, Klarup

Søren Tafdrup

Der er en gammel familie i Aalborg, der hedder Jeeg.
Niels Mikkelsen Jeeg får tre sønner: Mikkel Jeeg, Berthel Nielsen Jeeg og Peder Nielsen Jeeg.
Mikkel Jeeg er angiveligt købmand og tobaksfabrikantsentreprenør i Aalborg, forpagter paa Ferdinadinesdal.
Jeg synes, tampen brænder. Det må kunne bruges til noget. Også selvom linket er til Geni:
https://www.geni.com/people/Mikkel-Jeeg/6000000017565446406

Mikkel Jeeg skal være født ca. 1745 i Storvorde og død 1805 i Aalborg (begravet i Aalborg Budolphi). Han kunne godt være Anne Maries far.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Mere her:

Folketælling Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Wester Aaesgade, , 2. 2 Familie, FT-1801, B6100
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Michel Jeeg   56 Gift   Hosbond Kiøbmand og tobaks Fabrichquør ??
Anne Marie Kraft   57 Gift   hans Kone   
Hans Kirketorp Bay 26 Ugift   Tienestefolk   Kiøbsmands Karl   
Mathias Rostrup   32 Ugift   Tienestefolk   Kiøbsmands Karl   
Johan David Kofoed   17 Ugift   Tienestefolk   Kiøbsmands Drenge   
Frederich Rach   16 Ugift   Tienestefolk   Kiøbsmands Dreng   
Poul Rasmussen   43 Ugift   Tienestefolk   Kudsk   
Anders Poulsen   32 Ugift   Tienestefolk   Gaardskarl   
Edele Møller   20 Ugift   Tienestefolk   Huusjomfrue   
Magrethe Pedersdatter   27 Ugift   Tienestefolk   
Anne Marie Christensdatter 20 Ugift   Tienestefolk

Mikkel Jeegs kone hed åbenbart Anne Marie.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Og lidt mere:

Michel Jeeg blev angiveligt gift med Anna Maria Kraft den 16. oktober 1776 i Budolfi, Aalborg. De fik en søn døbt 19. december 1778 også i Budolfi – sønnen kaldes her lidt underligt Christen Jacobsen. Link:  https://www.familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3Amikkel~%20%2Bsurname%3Ajeeg~%20%2Bbirth_place%3Adanmark~%20%2Bbirth_year%3A1740-1810~%20%2Bspouse_givenname%3A%22anne%20marie%22~%20%2Bspouse_surname%3Akraft~

Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Tscherning Clausen

Hej Søren

Tak for dine svar og din indsats.
Jeg har naturligvis også haft et godt øje til købmand m.m. Michel Jeeg fra Aalborg. Han stammer fra Storvorde (15 km SØ for Aalborg), hvor familien ellers kalder sig Eeg. Niels Michelsen Eeg og Giertrud Pedersdatter får en del børn, bl.a. Michel Nielsen Eeg i 1730, Bertel Nielsen Eeg i 1741og Peder Nielsen Eeg i 1750. Michel dør i Storvorde i 1759. Bertel og Peder flytter til Aalborg og kalder sig nu Jeeg.
Niels Michelsen Eeg har en søster Anne Michelsen Eeg (1709-1774), som gifter sig med Michel Hansen (1705-1758) og de får en søn Michel Michelsen Jeeg i 1746 som flytter til Aalborg og kalder sig Michel Jeeg, bliver købmand, tobaksfabrikant, skibsværftsejer m.m. Han bliver gift med Anne Marie Simonsen Kraft i 1776. Michel Jeeg er altså fætter til førnævnte Bertel og Peder.
Michel Jeeg og Anne Marie Kraft får døbt et drengebarn i januar 1779, som er født i december 1778, men han dør allerede i april 1779. Da han døbes Christen Jacobsen tror jeg ikke, at det er et barn som Anne Marie Kraft har født???? De dør barnløse, Michel i 1805 og Anne Marie i 1834.
Det er underligt, at min ane Anne Marie Jeeg har undgået at opgivet sit sen-navn (Hansen, Nielsen) ved sit giftemål, børnenes fødsler/dåb og ved sin død/begravelse.
Konklusion: Jeg er stadig på bar bund (næsten) med hensyn til Anne Marie Jeeg. Nogle teorier, tanker har jeg dog, men ikke noget der kan "føres bevis for".

Tscherning

Søren Tafdrup

Hej Tscherning,

Det er nævnt, at Mikkel Jeeg (bl.a.) var forpagter på Ferdinadinesdal, hvor Anne Marie Jeeg senere, da hun blev gift, var i tjeneste. Og Anne Maries søn får navnet Michel Jeeg Laursen. Videre nævner du, at husejeren, hvor Anne Marie Jeeg boede til leje, da hun døde, havde husleje til gode, og at han fik udgifterne til begravelsen godtgjort af hendes pårørende i Aalborg. Er ordet "pårørende" anvendt? - det hentyder jo til familie i Aalborg. Alt i alt må hun have haft en forbindelse til Mikkel Jeeg og til Jeeg-familien i Aalborg.

Hvad med fadderne ved hendes børns dåb, - er nogen af dem måske relaterede til Aalborg?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Tscherning Clausen

Hej Søren

Tak for dit svar.
Jo, der er lige nøjagtig anvendt ordet "pårørende" i skiftet efter Anne Maries død. Og det har jeg selv tænkt en del på, men hvis de pårørende var familie, var det så ikke mest naturligt at bruge familie?? Kan "pårørende" måske være nære bekendte?
Jeg har søgt efter andre der blev døbt Anne Marie i Aalborg på den tid, og har fundet følgende som jeg forsøger at sende som et vedhæftet dokument.
Håber, at det virker.

Bedste hilsner
Tscherning

Søren Tafdrup

Et bud er, om der er en eller flere faddere ved de to børns dåbe, der har forbindelse til Jeeg-familien i Aalborg. Men det har du måske undersøgt?

Det er vel navnet på datteren - Christiane Marie Laursdatter (som må være din ane) - der får dig til at tænke, at Anne Marie kunne være en Christensdatter. Men Christiane kan jo lige så godt være opkaldt efter sin farfar. Og hvis Anne Marie havde levet hele sin opvækst som plejebarn hos Anders Sørensen i Klarup (jf. dit notat) og først fået forbindelse til Jeeg'erne som tjenestepige sidst i 1790'erne, hvordan skulle hun så kunne komme til at hedde Jeeg, da hun blev gift i 1811? Og hvis hun havde 'tiltusket' sig Jeeg-navnet, hvorfor skulle pårørende i Aalborg så være villige til at betale en gæld efter hendes død i 1825? Well, det kunne være nogle helt andre familier i Aalborg. Men så er jeg tilbage ved fadderne til børnene, - om der her er forbindelser til Aalborg.

Jeg tænker, at det mest sandsynlige er, at der er et blodets bånd til Jeeg'erne i Aalborg. Hun kunne være uægte datter af en af de tre kandidater:

Michel Jeeg

Eller Bertel Nielsen Jeeg. Han blev først gift med Kirsten Nielsdatter 27 Jul 1788 i Vor Frue, Aalborg. Der må være en søn, Søren Berthelsen Jeeg, i dette ægteskab, for man kan finde, at Søren Berthelsen Jeeg er far til Berthel Sørensen Jeeg, som blev konfirmeret i Budolfi, Aalborg, i 1828 og angiveligt døbt 18. juli 1814.

Eller Peder Nielsen Jeeg. Han blev gift med Anne Nielsdatter 25. december 1785 i Budolfi, Aalborg. Der må være en søn i dette ægteskab, idet Niels Peter Jeeg blev gift med Ane Marie Bergmann 30. september 1812 i Budolfi, Aalborg.

(De sidstnævnte oplysninger er fundet via FamilySearch)
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Tscherning Clausen

Fadderne ved Christiane Marie Laursdatters dåb er lokale folk: Prokurator Jensens kone (husejerens kone), Jomfru Lotte Kannelstorph ??, købmand Jens Schmidt, en handelsbetjent? og en guldsmed? (Århus-Hasle-Århus Domsogn 1814-1817 opslag 48). Sønnen Michel Jeeg dør inden dåben i kirken.
Christiane Marie er min tip-oldemor og hendes bedsteforældre er Christen Laursen Stenild og Maren Olufsdatter, Kjølbye ved Farstrup.
Så tilbage til Jeeg'erne fra Storvorde. Købmand Michel Jeeg bliver gift med Anne Marie Kraft i 1776, altså omkring 7 år før Anne Marie Jeeg liver født.
Vognmand Bertel Nielsen Jeeg bliver gift med Kirsten Nielsdatter i 1788, og de får børnene Søren i 1790, Gertrud Kirstine i 1791, Sara Margrethe i 1794 og Niels i 1797. Faddere ved børnenes dåb er bl.a. Michel Jeeg og/eller Madam Jeeg. Bertel døde i 1806.
Blegmand og værtshusholder Peder Nielsen Jeeg blev gift i 1785 med Anne Nielsdatter Wejbye. De får børnene Giertrud i 1787 og Niels i 1789. Også ved deres dåb er Michel Jeeg og Madam Michel Jeeg faddere. Peder døde i 1808.

Men jeg kommer i tanke om, at der i dødsanmeldelsesprotokollen ved Anne Maries død står skrevet følgende: Foretaget Skifte efter Tømmermand Lars Kjølbyes fraskilte Hustru Anne Peder (her er Peder overstreget) Marie.
Er der her blot tale om en skrivefejl eller blev der skrevet noget der ikke skulle være skrevet?? (Århus amt, retsbetjente, Århus, Dødsanmeldelsesprotokol 1822-1831 opslag 54). Det vil jeg undersøge nærmere om.
Tscherning

Søren Tafdrup

Det falder mig ind, at du skrev:

"Niels Michelsen Eeg har en søster Anne Michelsen Eeg (1709-1774), som gifter sig med Michel Hansen (1705-1758) og de får en søn Michel Michelsen Jeeg i 1746 som flytter til Aalborg og kalder sig Michel Jeeg".

Både Niels og Anne Michelsen Eeg fik altså børn, som blev til Jeeg-familien i Aalborg. Havde Niels og Anne andre søskende med tilnavnet Eeg? Kunne Anne Marie Jeeg være født af andre i Eeg-familien i eller omkring Storvorde? Anne Marie kunne være flyttet ind til Aalborg nu med Jeeg-navnet ligesom Michel Jeeg. De sidste årtier af 1700-tallet og starten af 1800-tallet var jo opbrudstid, hvor unge fra landet begyndte at flytte ind til de større byer.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

K. Thidemann

#10
Det giver vel ikke noget

https://www.brejl.dk/aalborg.html

3361 Else Margrethe Nielsdatter, ugift i Ålborg. der døde 22.10.1781, fol.182B.
A:
1) bror Niels Mikkelsen Eg (Jeeg)
2) bror Bertel Mikkelsen Eg, gårdskarl.
Afdøde var datter af Niels Mikkelsen Eg, i Storvorde på Klarupgård gods.
-----

4247 Mikkel Eeg (Jeeg), købmand i Ålborg. 1.7.1805, fol.566B.
E: Anne Marie Kraft.
Testamente af 21.6.1805.
------

4459 Peder Eeg (Jeeg), blegemand i Ålborg. 11.6.1808, fol.632B, 636, 647, 669B, 693B, 696.
E: Anne Nielsdatter. LV: Anders Nørgaard, ekstraskatteindkasserer. B:
1) Gertrud Pedersdatter g.m. Jens Thorsen, musikant i Hjørring
2) Niels Pedersen Eeg 19, urtekræmmersvend i København.

=========
Link til vielsen 1811
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167336#167336,28097585
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#11
Citat fra: Tscherning Clausen [58393] Dato 19 Jan 2019 - 18:39
Men jeg kommer i tanke om, at der i dødsanmeldelsesprotokollen ved Anne Maries død står skrevet følgende: Foretaget Skifte efter Tømmermand Lars Kjølbyes fraskilte Hustru Anne Peder (her er Peder overstreget) Marie.
Er der her blot tale om en skrivefejl eller blev der skrevet noget der ikke skulle være skrevet?? (Århus amt, retsbetjente, Århus, Dødsanmeldelsesprotokol 1822-1831 opslag 54). Det vil jeg undersøge nærmere om.
Tscherning


No 108
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=192087#192087,32220782

Fol 278
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=192170#192170,32236751
mvh K.Thidemann 9000

Tscherning Clausen

Hej
Jeg har igen været kirkebøgerne for Storvorde og de sogne der ligger i nærheden, for at lede efter de pigebørn der hedder Anne Marie i årene 1781-1785. Har også set kirkebøgerne for Vor Frue og Budolfi kirker i Aalborg, men uden at finde en der kunne være Anne Marie Jeeg udover den Anne Marie Christensdatter, jeg tidligere har kigget en del på.
Tscherning