Svensker Nils Andersen (Andersson) efter flytning fra Silkeborg til Dalum i 1874

Startet af Tscherning Clausen, 10 Jan 2019 - 16:18

Forrige emne - Næste emne

Tscherning Clausen

Nils Andersen ses i folketællingen for 1860, hvor han er tyende på Vinderslevgaard. I 1859 får han en datter med Elisabeth von der Ehe, som døbes Helene Elisabeth Andersen. Hun kommer i pleje. I 1861 får Nils og Elisabeth endnu en datter, der døbes Elisabeth Margrethe Andersen, som også kommer i pleje. I juni 1863 bliver Nils og Elisabeth gift i Silkeborg Kirke. Da er Elisabeth gravid igen og føder en dreng i okt. 1863, som døbes Niels Andersen.
Elisabeth, der arbejder på den nye store papirfabrik i Silkeborg, dør i jan. 1864 efter en arbejdsulykke på fabrikken.
Ved folketællingen i 1870 bor Nils med sin nu 6-årige søn i Silkeborg.
I juli 1874 flytter Niels sammen med en del andre fra Silkeborg til den nye Dalum Papirfabrik, der starter i jan. 1875. Hvorvidt sønnen flytter med ved jeg ikke, og her mister jeg sporet af Nils Andersen.
Hvad sker der med Nils og sønnen Niels?

Tscherning Clausen, Klarup


Tscherning Clausen

Hej Mette

Tak for dit svar og deltagelse.
Det var dog noget af det sidste jeg kender til om Niels Andersen og hans søn.
Det sidste jeg har om ham er, at stor opført på kirkebogens afgangsliste, da han i juli 1874 afgår fra Silkeborg til Dalum ved Odense.
Desværre er der ikke nogen tilgangsliste for Dalum.
Jeg vil forsøge at finde ham i folketællingen 1880.

Hilsen  Tscherning

Gitte Johansen

Kan de have været en tur i Sverige??

Navn:   Andersen, Nils   Stilling:   Arbejder
Alder:   43   Bestemmelsessted:   Chicago
Kontrakt nr.:   64500   Forevisningsdato:   05-05-1877
Sidste oph.sogn:   ?   Sidste oph. amt:   - Sverige
Sidste oph.sted:   Sverig   Bestemmelses land:   USA
Bestemmelses by:   Chicago   Bestemmelses stat:   Illinois
Skibsnavn:   Indirekte
IDkode:   I7477A2413

Navn:   Andersen, Nils   Stilling:   Søn
Alder:   14   Bestemmelsessted:   Chicago
Kontrakt nr.:   64500   Forevisningsdato:   05-05-1877
Sidste oph.sogn:   ?   Sidste oph. amt:   - Sverige
Sidste oph.sted:   Sverig   Bestemmelses land:   USA
Bestemmelses by:   Chicago   Bestemmelses stat:   Illinois
Skibsnavn:   Indirekte
IDkode:   I7477A2414

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Tscherning Clausen

Hej Gitte

Tak for dit svar. Det er meget interessant.
Som du kan se ovenfor fik Nils Andersen og Elisabeth von der Ehe tre børn. De første - to piger - blev født inden forældrene blev viet og kom i pleje. Den ene, min oldemor, Elisabeth Margrethe Andersen der blev gift med Claus Clausen, døde 31 år gammel kort tid efter at hun havne født deres sjette barn. Hun blev begravet samme dag som datteren blev døbt den 13. september 1893 på Kolt Kirkegaard, Ning Herred, Århus Amt. I kirkebogen oplyses der: "Datter af Niels Andersen og Moderen hedder Elisabeth von der Ehe i Amerika". Det med Amerika har jeg dog aldrig troet på, fordi Elisabeth døde i jan. 1864 ved en arbejdsulykke på Silkeborg Papirfabrik i 1861. Men det kunne jo meget vel være "min" Niels og hans søn Niels der drog til det store udland ligesom så mange andre på den tid. Det passer meget fint tidsmæssigt, og det stemmer også med deres alder.
Men hvor har du fundet den oplysning om deres udvandring?

De bedste hilsner
Tscherning

Eva Morfiadakis


Det finns ingen i den svenska utvandringsdatabasen som passar in på de två Nils Andersen (svenskar heter Andersson) som Gitte fann i den danska utvandringsdatabasen.

Eva M
Eva M

Gitte Johansen

Fandt dem her, og hvis ikke Eva kan se dem i Sverige, kan der være skrevet forkert vedr. Sverige, så det kunne da være dem.

http://www.udvandrerarkivet.dk/udvandrerprotokollerne/
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Eva Morfiadakis



De kan ju ha uppgett att de kom från Sverige. Fadern var ju svensk. Databasen är ju en avskrift av utvandringslistan.

Eva M
Eva M

Tscherning Clausen

Hej Gitte og Eva
Tak for jeres svar.
Jeg har forsøgt at lave en søgning på udvandringsdatabasen, men finder ikke noget.
Hvilke søgeoplysninger indsætter I i skemaet for at lave en søgning?
Jeg husker i øvrigt nu, at jeg for et par år siden fik tilsendt oplysning om at Nils Andersson var udvandret til USA, vist nok fra København.
Tscherning

Eva Morfiadakis

Eva M

Tscherning Clausen

Hej Mette, Gitte og Eva

Tak for jeres hjælp med at finde ud af hvor min svenske ane og hans søn blev af efter at de flyttede fra Silkeborg til Dalum, og senere videre til USA. Det passer fint med oplysningerne fra udvandredatabasen.

Bedste hilsner
Tscherning

Susanne Præstekjær

Endelig var der en der knækkede koden på at finde Nils Andersen som jeg har brugt rigtig meget tid på at led efter. Efter han forsvinder sporløst fra Dalum efter 1874 ;)
så tillader mig at bruge tråden.
Hilsen Susanne

Susanne Præstekjær

Hej igen kan se vi følger den samme gren af efterkommere din oldemor Elisabeth Margrethe er min tipoldemor, jeg har deres datter Jensine som oldemor  :) hilsen Susanne

Tscherning Clausen

Hej Susanne. Du skal være så velkommen.
Vi har altså fælles tipoldemor/oldemor Elisabeth Margrethe Andersen, men hvor din tipoldefar er Martin Hansen, så er min Claus Clausen, som hun senere giftede sig med. Har du oplysninger om Nils Andersson og Elisabeth von der Ehe og deres forældre og bedsteforældre? Hvis ikke, så kan jeg sende dig, hvad jeg har om dem.
Kender du til Elisabeth Margrethes liv sammen med Claus Clausen, og hendes skæbne?
Hilsen Tscherning

Susanne Præstekjær

Hej igen
Du har helt ret i din formodning om at familen deler sig der  :)
Jeg vil meget gerne have oplysninger om Nils og Elisabeths forfædre, jeg har lige nu kun navnet på Nils far og på hendes forældre og hendes bror, som så vidt jeg husker også udvandrer til Amerika.
Går og grubler en del over hvorfor hun mon er endt i Danmark, som ung kvinde og åbenbart helt alene. Hendes mor dør åbenbart omkring det tidspunkt hun rejser til Danmark men faderen lever. Men har ikke lige regnet ud hvor jeg skal grave, de første oplysninger jeg har om hende er da hun er i tilgangslister for Vinderslev og kommer fra Horsensegnen. Måske jeg prøver at gå den vej.

Hilsen Susanne

Tscherning Clausen

Hej Susanne

Jeg prøver at samle de oplysninger jeg har om Nils og Elisabeths forfædre.
Det bliver måske ikke så velegnet at sende via dette forum. Men bedre hvis jeg kan sende det din mailadresse.
Jeg har skrevet et dokumenter om Nils, Elisabeth og deres børn samt om Elisabeth, Claus (min oldefar) og deres børn.
Jeg kan også videresende en passagerliste for det gode skib Etiopia af Glaskow, som ser ud til at være det skib, der bringer Nils og sønnen Niels til USA.
Tscherning

Susanne Præstekjær

Det lyder utroligt spændende sidder også og roder med en anden detalje som du måske har forklaringen på ☺ jeg har sendt en privat besked til dig igår men prøver lige om jeg kan gøre det igen.