Hjælp til arkivet i Odense - skilsmissesag fra Tåsinge 1900-1906?

Startet af Anders M. Petersen, 03 Jan 2019 - 12:52

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej søde hjælpere!

Jeg søger oplysninger om skilsmissen mellem min tipoldemor Marie Pedersen (født i Bregninge, Tåsinge den 11. maj 1850) og min tipoldefar Niels Clausen (født i Bregninge, Tåsinge, den 11. august 1854), begge bosat i Bregninge.

Hvis folketællingerne er troværdige, så bliver de skilt mellem 1900 og 1906. Min tipoldefar forsvinder derefter og ingen i familien ved, hvor han efterfølgende blev af - det sidste spor er Politiets Registerblade København 1902.

Oplysningerne om skilsmissen burde findes i "Register vedr. ægteskabssager: udfærdigede seperations- og skilsmissebevillinger, Svendborg Amt, 1812 - 1920" (Svendborg Amt pakkenummer 376), som findes på arkivet i Odense.

Jeg antager at der her kan findes en henvisning til Svendborg Byfogeds domprotokol, som også findes i Odense:
Pakke 299 dækker årene 1894 til 1902
Pakke 300 dækker årene 1902 til 1906
Pakke 301 dækker årene 1906 til 1910

Oplysninger om årsagen til skilsmissen er en vigtig brik i opklaringen af Niels Clausens skæbne.

Da jeg bor i Allerød og også skal passe mit arbejde, vil jeg være meget taknemmelig for hjælp til at opklare denne sag.

På forhånd mange tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

John Gummer Andrea

Hej Anders !
Jeg vil gerne prøve at hjælpe Dig, ved at bestille arkivalier og slå op, så Du hører fra mig, når der er nyt.
God søndag fra John.

Anders M. Petersen

Hej John!

Det er meget fint - mange tak!

Jeg har ventet 2 år på at tage fat i denne sag, så det haster ikke - du kan bare kigge på det, når du har ledig tid!

Med venlig hilsen og mange tak
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

John Gummer Andrea

Hej Anders, var lige på arkivet, men sender det privat.
God aften og venlig hilsen
John Gummer Andrea.

Anders M. Petersen

Hej Forum!

John har været på arkivet og har fundet mine tipoldeforældre i registeret.

Jeg ved nu at de blev skilt den 24. januar 1902 og så er der en henvisning til sagsnummer "1902-B-15-10"
Jeg vil nu prøve at finde ud af, hvilket arkivalie, der rummer dette sagsnummer - ethvert godt tip er velkomment!

Det var ikke Svendborg Byfogeds domprotokol - det var et vildskud fra min side!

Rigtigt mange tak til John for hjælpen!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Efter at have fået et tip om at alle danske kirkebøger fra 1812-1912 nu kan søges på Ancestry fandt jeg på få minutter Niels Clausen død i Rønninge på Fyn i januar 1915 - kæmpe gennembrud!

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17138307#181026,30737934

En særlig tak til John for hans store hjælp!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm