Spritny i slægtsforskning....

Startet af Susanne Raben, 19 Dec 2018 - 16:58

Forrige emne - Næste emne

Susanne Raben

Hej
Jeg har brug for nogle gode idéer til hvordan jeg holder styr på alt det jeg kan finde, er screenshots, nedskrivning hvad gør I andre?
Jeg er først gået igang igår, og har ingen jeg kan søge oplysninger hos, hverken på den ene eller den anden side af familien.

Jeg er nået til min mors biologiske bedsteforældre, og på hendes adoptions forældre, altså min mormor og morfar, og så går jeg helt i stå, da jeg mangler fødselsdage og fødselssteder.
På min fars side er jeg nået til hans besteforældre, og gået i stå af samme årsag. Hans mor var adopteret fandt jeg ud af igår.

Jeg ved at min mor har en biologisk halvsøster, og deres fælles mor giftede sig senere, men de fik aldrig børn.
På hendes adoptions side er der nogle brødre til min morfar der udvandrede til Amerika, og for en del år siden så vi nogle af dem ganske kort, da de var i Dk. Men det var det...

Gode råd og idéer modtages med kyshånd.


Inge Nissen

Hej Susanne

Lån bøger om slægtsforskning på biblioteket - eller meld dig til et kursus om slægtsforskning - der er mange måder at finde oplysninger på, og mange måder at sætte det fundne i system på.

På nogle biblioteker har også en gang i mellem hjælp til nye slægtsforskere af forskere med mere erfaring.

Vær forberedt på at det ikke bare er spændende, men også tidkrævende!

Vh Inge

Helle Jespersen

Jeg vil foreslå dig KUN at låne bøger hvis du kan overskue det ved at læse dig frem.
Bøger kan ofte forvirre mere end de kan gavne. Så find ud af, hvordan du lærer bedst.

Jeg selv har brugt en enkelt bog som inspiration til at få kød på slægten. ALT andet har jeg spurgt mig frem til via FB grupper eller her, hvis jeg har stået med et konkret spørgsmål eller andet i den stil. Og har så prøvet med det jeg har fået at vide. Simpelthen fordi jeg lærer ved at prøve og ikke ved at læse.

Jeg vil anbefale dig at finde et program til dine data. Et du har på din computer. Lav jævnligt backup af det du har, så du ikke mister data. Da er enten en cloud løsning god, eller som jeg, 2 eksterne harddiske.

I det program du vælger til computeren, da tast straks alt ind som du finder. Så har du styr på det, og ikke en masse løse lapper liggende som kun virker forstyrrende og med tiden bliver uoverskuelige.
Jeg har omkring 1800 personer i min database, og ikke et stykke papir liggende. Jeg bruger kun bærbar pc.

Strukturer så din stifinder på computeren. I stifinder kan du så inddele mapperne efter navn, nummer eller hvordan du foretrækker det.
Selv kører jeg med navn, og har så undermapper med børn, ægtefælle osv. Til den person jeg har som hovedmappe.
Alt du gemmer, især hvis det er fødsel, konfirmation, vielse, osv. Kopier kirkebogens navn, og noter opslagsnummeret så du nemt kan finde tilbage til opslaget hvis dette skulle blive nødvendigt, men gem samtidig også en kopi i personens mappe i stifinder. Som du så kan knytte til personen i din database, for at understrege din kilde. På den måde er man kildetro.
Dernæst, alle oplysninger du finder i diverse databaser på nettet, i andre slægtstræer mv. Kontroller dem. Det er yderst vigtigt, selv at slå oplysningerne op for at få bekræftet at det er rette person og at fejl ikke bliver videreført. For der er rigtig mange fejl derude.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Christian Konstmann Autzen

Hej Susanne

Velkommen til - og selv om det i øjeblikket kan virke uoverskueligt med de mange adoptioner og lignende, så tag det stille og roligt, og så kommer det hele ind i helheden.

Helle er inde på det rigtige - struktur er altid en god ting:

* et slægtsprogram på din egen pc'er - jeg bruger Brothers Keeper, brug et "populært" program som løbende opdateres
* læg alle data ind om hver person, som du lægger ind
* notèr det opslagsnummer, som du finder oplysningen i i kirkebogen eller andet, som er opbygget på samme måde. Du vil jævnligt skulle tilbage og eftertjekke oplysningen, og så kan du hurtigt finde oplysningen igen - f.eks. skriver du: født i: Hjemsted, Skærbæk sogn, Tønder amt, opslag ...
* i slægtsprogrammet findes en del felter, hvor du kan indtaste data, som du finder. Jeg bruger feltet "Bibiliotek" til at skrive en hel del oplysninger, som jeg finder - og således undgår løse sedler, men jeg har dog en notesblok som jeg bruger i det daglige til lidt hurtig notering, som jeg lige skal bruge til "næste dag".
* dokumenter, som er i word, pdf eller billeder lægger jeg ind under Dokumenter hhv. Billeder - rimelig godt opdelt i undermapper, og som du så hurtigt kan finde igen. Overmappen kan du kalde Slægt eller lignende
* notèr alle børn, inkl. dødfødte - for ellers kan der opstå huller, og du kan komme i tvivl, om der ikke lige mangler et barn. Efterhånden kan du så tilføje ægtefælle, når du lige falder over det
* notèr alle faddere - det er normalt familiemedlemmer, og kan således være vigtige for at sikre korrekt familie
* notèr alle navne, som de ville skrives i dag - ellers kan du have svært ved at søge efter en person, du kan så også skrive navnet, som præsten har skrevet det
* i 1771 kom der en navneforordning for hertugdømmet Slesvig. Den blev udvidet til også at gælde for resten af Danmark i 1828
* mænd bruger jo ikke backup - men det problem har du jo ikke  ;D  Tag backup hver gang/dag du har lagt noget ind; USB diske koster jo ikke meget, og tag gerne 1 eller 2 ekstra backup, som du så lægger forskellige steder, hhv. en i bankboksen, som så skiftes jævnligt

Brug Danske Slægtsforskeres hjemmeside - Forumgruppen - når du har spørgsmål om dette eller hint, vi er mange, som står klar til at hjælpe, også selv om du ikke er medlem af foreningen.

Facebook er som sådan fint nok (hvis man kun tænker på sig selv - og ikke på andre hhv. kommende slægtsforskere) - men kun på slægtsforskernes hjemmeside kan du søge via at google. Og det at google efter en person, kan være en fantastisk hjælper, hvor du så kan "se ind i" andres hjemmesider, herunder Danske Slægtsforskeres Forumgruppe.

Derfor - går du i stå, så google navnet, eller stil spørgsmålet i Forum-gruppen.

På et tidspunkt vil du nok lave en slægtsbog - men den tid den glæde.

Hel og lykke til. - Jeg har for tiden 28.000+ personer i mit program, og nu er jeg nok ved at være hele vejen rundt i min familie, og lidt derud over.

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Jeg er helt enig med de forrige indlæg

Du nævner, der er adoptioner i din forslægt.
Du nævner, der er udvandrede i din familie
Jeg ville i første omgang holde mig til det relativt lette, nemlig hvad kirkebøger og folketællinger kan fortælle. Adoptioner kan vente, til den grundlæggende søgning er rutine, og søgningen i USA kan også vente

Du nævner screenshots.
Det er ikke nødvendigt og fylder/skaber uoverskuelige noter. Henvis i stedet til kilden (se Christian Konstmanns forslag), evt. med kopieret link

Du vil hurtigt løbe ind i, at du ikke kan komme længere bagud, fordi du mangler fødested på en generation. Brug folketællingerne på
http://ddd.dda.dk/soeg_person_selv.asp
1880 er helt indtastet, 1845 også, og i begge FT-år er noteret fødested.
Skriv ikke for meget i søgefelterne og vær kreativ, når du staver. Navne skrives på mange måder, og her er % (jokertegn for flere bogstaver, _ for eet bogstav) en god hjælp til at komme forbi Petersen/Pedersen/Pe_ersdatter ol.

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg vil anbefale at du starter med at finde et slægtsforskningsprogram så du kan taste dine oplysninger ind ellers kan du nemt "drukne" i notater.

Jeg bruger Brothers Keeper, jeg syntes det er nemt og overskueligt. Programmet har også den fordel, at hvis du bruger - F1 - knappen kommer der en vejledning frem.  Programmet er gratis at hente og bruge.  Hvis du syntes om programmet kan du lade dig registrere, du får derved flere forskellige funktioner i programmet. Det koster et lille engangsbeløb og så kan du gå ind på hjemmesiden og downloade gratis opdateringer når de kommer.

Start med at indtaste oplysninger om dig selv, så forældre og deres børn, fortsæt stille og roligt bagud. Jeg vil anbefale du starter med at bruge Arkivalier online kirkebøger og folketællinger. Når du så er blevet fortrolig med det kan du prøve alt den andet der ligger på arkivalier online, der er også rigtig mange spændende ting du kan google på nettet.


Har du ældre i familien, så start med at spørge dem om hvad de kan huske og skriv det ned, det er vigtigt at få gjort inden det er for sent. Husk at notere hvem der har fortalt det.


Held med din slægtsforskning.

God jul og alt godt i det nye år

Grethe Elten Mortensen

Søren Agersnap

I forlængelse af Helles svar om at notere opslagsnummer på fund fra digitale arkivalier, vil jeg (af dyrekøbt erfaring) råde dig til også at notere nummer på side eller blad (folio) i det fotograferede arkivalie. Det kan nemlig ske, at der kommer ny affotografering, eller bare, at et glemt opslag indføjes. Så skal man til at lede en gang til efter stedet.

Vigtige hjælpemidler, når man er kommet længere tilbage i sin slægts historie, er afskrevne kilder. Ved hjælp af dem kan man spare meget tid, fordi de er søgbare og straks giver afskriverens tolkning af, hvad der står, og som regel også henvisning til sidetal eller fol.tal, så man hurtigt selv kan kontrollere i originalen. Der er afskrevne kilder på denne hjmmeside, og man kan finde links til andre både her og på lokalarkivers hjemmesider.

Gode julehilsner.

Søren


Tine Susanne Olsen

en vigtig ting
HUSK alt hvad du får af oplysninger fra andre folk, det være familie, eller folks data på nettet krontroller det i kirkebøgerne, der findes så meget på nettet efterhånden som ikke er rigtigt.
med ønsket om en glædelig jul
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr