Hjælp til at finde far og søn døde 1815-1822.

Startet af Anni Bruhn Johansen, 07 Jan 2020 - 16:13

Forrige emne - Næste emne

Anni Bruhn Johansen

Jeg kunne bruge noget hjælp til at finde denne far:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=150089&side=78&height=921
Det er par nr. 18:
Hans Christian Friderich Wringsted, 24 år, født ca. 1790, Kupferschmiede Geselle,
Hans forældre er Christian Hansen Wringsted og Inger Ravn, begge født 1758 ca.
viet 18/11 1814 i Garnison tyske afdeling til
Christiane Charlotte Weinholdt, 19 år, født 23/12 1795, Sankt Petri (hendes far er forlover).
NB! Hun bliver viet 13/10 1822 som enke til Johan Hermann Schilling,
- så Hans Christian Friderich Wringsted må være død fra 1815 og før oktober 1822.

Her er deres søn:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=379992&side=45&height=921
nr. 16, Cardin William Wringsted, født 22/12 1813, døbt 12 Febr? 1814 i Vor Frue kirke.

Jeg har ikke fundet sønnens konfirmation eller hans død, og han dukker ikke op i Familysearch med andet end sin dåb.

Kan jeg få hjælp til at finde mere om disse 2 personer, far og søn Wringsted?

Med venlig hilsen
Anni Bruhn Johansen




Søren Tafdrup

Hej Anni,

MyHeritage påstår at have 3 optegnelser på Cardin Wringsted, den ene omhandlende "immigrations-, militær- eller andet optegnelse", link: https://www.myheritage.dk/names/cardin_wringsted
Jeg har ikke købt adgang og aner ikke, om det er noget værd.

Hans far - Hans Christian Wringsted - står her i FT-1801 som 11-årig:
http://unitedonline.com.au/sogn2882/census1801/opslag6129347
Hans Christians mor Inger Ravn er her noteret fem år ældre i forhold til din oplysning. Hvis man kan finde skifter efter Hans Christians far eller mor, kan der måske findes spor her. Kunne der evt. også være oplysninger i lægdsrullerne?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Britta Hansen

#2
Hej Anni

Der er en Cardin William Schilling, der dør 4.8.1826 - 9 1/2 år gammel Garnisons sogn - log på Ancestry

I Citadels sogn står, at han døde 11 1/2 år gammel - søn af Johan Hermann Schilling

Friderich Christian Wrigsted (står han som) - Kobbersmedesvend - døde 6.7.1818 Garnisons nr. 129 - også fundet via Ancestry
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Anni Bruhn Johansen

Hej Søren og Britta.

Jeg siger tusind tak for alle oplysningerne.
Jeg havde helt opgivet, at nogen kunne hjælpe mig med disse 2 personer.

Nu har jeg et godt udgangspunkt at gå videre med - bl.a. hans forældres evt. skifter og se, om han var i lægdsrullerne.

Jeg har lige i sidste uge fundet ud af, hvordan jeg kan bruge Ancestry - gratis.
Så nu har jeg også selv flere muligheder for at få løst nogle af spørgsmålene omkring disse 2 personer.

Igen tusind tak for besværet med at hjælpe mig.

MVH Anni.

Søren Tafdrup

Hej Anni,

Godt, du kan bruge det - det er ikke til besvær, bare spændende at finde noget.

Bemærk noteringen af Hans Christian Friderich Wringsteds død 6. juli 1818, som Britta fandt:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=380061#380061,73914551
Prøv evt. at få den tydet, hvis du ikke selv kan tyde det hele. Under dødsdagen står også dødsårsagen nævnt - jeg kan ikke tyde, hvad der står i hans tilfælde. Og under stand, håndtering og opholdssted står der også noget mere ud over kobbersmedsvend - måske henvisning til et militærkorps med et nummer?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Britta Hansen

#5
Han har 'skudt sig' (1. kolonne) og efter stillingen 'Kobbersmed Svend og fra' ... det ligner en adresse. Hm ... er i tvivl

I en anden KB for sognet står der lidt mere, men svær at tyde - højre side nr. 133
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Anni Bruhn Johansen

Hej Søren og Britta.

Igen tusind tak for de yderligere oplysninger.
Jeg vil forsøge at få tydet Brittas link til Garnison sogn, hvor der kan stå en adresse mv.

Dejligt at jeg nu kan komme videre med ham og evt. deres søn.
Den dreng, som dør i 1826 9½ år gammel (født jan. 1817 ca), er formentlig Christiane Charlotte Weinholdt´s fælles søn med Johan Schilling,
som hun blev gift med i 1922.
Sønnen ved samme navn, som hun får med Friederich Wringsted, er formentlig død inden da, og den nye søn skal "ære" hans minde.

Jeg forsøger at finde en politiprotokol omkring hans selvmord og et evt. skifte, som begge kan fortælle om årsagen til hans selvmord og evt. om det har relation til sønnens død?

Wringsted´s far døde i 1830, men der står ikke om han er enkemand, for jeg har ikke kunnet finde hans hustru, Inger Ravn/Wringsted, i forskellige opslag.


MVH Anni



Søren Tafdrup

Hej Anni,

Det ligner jo en historie om ungdom i uføre. Christiane føder sin søn Cardin William i 1813 dagen før sin 18-års fødselsdag. Et år senere bliver hun gift med barnets far, Hans Christian Wringsted. Hvad sker med lille Cardin? - dør han som spæd? Ja, det gør han vel, hvis det er rigtigt, at Christiane føder sin søn nr. 2, som også får navnet Cardin William, i 1817. Men så mangler vi at finde denne Cardin William nr. 2 noteret i kirkebogen (og Cardin nr. 1 noteret død).

Du skrev til start, at Christiane Charlotte Weinholdt blev viet 13/10 1822 som enke til Johan Hermann Schilling, - har du fundet noteringen af dette ægteskab i kirkebogen?

Cardin William Schilling født ca. 1817 dør 4. august 1826 9½ år gammel....
øverst her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21618415#389234,74204615
.... men Christiane blev først gift med Johan Schilling i 1822.
Var Christiane blevet skilt fra sin første mand eller var hun ham utro efter et par års ægteskab? I så fald er dette drama selvsagt en tænkelig årsag, da Hans Christian Wringsted skød sig selv i 1818.

Næste skridt må være at finde fødslen af Cardin nr. 2 i en kirkebog, så det kan godtgøres, at Christiane faktisk fødte denne søn ca. 1817.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Britta Hansen

#8
Der er måske tale om det samme barn - i den ene KB står han som død 11 1/2 år gammel - i registret højre side nederst
Citadels Hovedministerialbogen døde mænd 1826 nr. 9
Kontraministerialbogen nr. 8
En tredje bog jf. tidligere link

Det er muligt, at der er to børn, som Søren skriver, men hvor troværdig er oplysningerne i de tre KB? Dødsårsag er forskellig i alle tre.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#9
Fandt Friderich Christian Wringsted i
Landsover- samt Hof- og Stadsretten, Københavns Skiftekommission
Navneregister til forseglingsprotokol
og i
Forseglingsprotokollen nr. 322

Christian Wringsted i Forseglingsprotokollen i 1830 nr. 358 - efterlader sig ikke livsarvinger
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Anni Bruhn Johansen

Hej Inger, Britta og Søren.

Jeg var på Rigsarkivet hele dagen i går, og ser først alle jeres gode oplysninger her til morgen.

Jeg er efterhånden også i tvivl, om Cardin er den samme ved hans fødsel - Wringsted - og ved hans død - Schilling.
Når jeg kigger på Cardins fødsel, kan der måske være tale om en skrivefejl:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=45&bsid=379992&kb=K%C3%B8benhavn+amt%2C+Sokkelund%2C+Vor+Frue%2C+1813-1822+F+%28m%29+%28KM%29 - nr. 16

År og dato siger 22. dec. 1813 - men er skrevet på tærsklen til 1815.
Måske er han født i dec. 1814, og så kan den forskellig alder nævnt ved diverse arkivalier nok passe med at det er hans død 4. aug. 1826 -
med lidt god vilje og med tanken på, at disse arkivalier ikke altid er helt korrekte - altså at han dør 11½ år gammel.

I registreringsprotokollen står, at han efterlader en søn, "Hartvig" William, og det kan være en "hørefejl", da Cardin (udtalt på dansk), kan lyde som Hartvig.

Nu synes jeg, at de oplysninger, som jeg efterlyste, er opfyldt takket være alle jeres gode kræfter og oplysninger.

Jeg mangler kun en rapport over hans selvmord/ulykke, så jeg kan se omstændighederne skuddet er affyret
På RA i går fik jeg ikke så meget hjælp til at finde det, men har bestilt en auditørrapport (han var livjæger), og en stambog, som jeg formoder (ved at lede i Greens bog),
at han kan være i. Jeg håber, at det når frem til på fredag - sidste dag Rigsarkivet i København har åbent før flytningen.

Igen tusind tak for al jeres hjælp.

MVH Anni