DNA test' - hvem ejer dataene ?

Startet af Christian Konstmann Autzen, 23 Dec 2018 - 11:48

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Se denne fra dr.dk:


https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/dna-test-under-juletraeet-virksomhed-saelger-resultaterne-til-medicinalgigant

Om man skal undlade at tage en DNA test, fordi det så kan "misbruges", kan da diskuteres - men omvendt, hvorfor undlade en test, som kan føre een videre tilbage i sin slægt.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Pia Wølch Jørgensen

Lige præcis ...

Og så skal man ALTID huske at læse det med småt ;)
Mvh Pia Jørgensen

piawj91@gmail.com

Margit Kildevang Kristensen

Hverken myheritage eller ftdna sælger data videre. I slægtsforskningssammenhæng er det vist kun de to firmaer, der er relevante. Jeg synes derfor ikke, at artiklen er særlig relevant i forhold til slægtsforskning.
Mvh Margit Kildevang Kristensen

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Margit Kildevang Kristensen [13200] Dato 23 Dec 2018 - 19:41
Hverken myheritage eller ftdna sælger data videre. I slægtsforskningssammenhæng er det vist kun de to firmaer, der er relevante. Jeg synes derfor ikke, at artiklen er særlig relevant i forhold til slægtsforskning.
Mvh Margit Kildevang Kristensen

Kære Margit

Vi er jo i den søde juletid, så vi skal være gode ved hinanden. - Jeg var ellers lige ved at skrive en spids besked tilbage til dig, men undlader så  :)

Om noget er relevant eller ikke, kan altid være et godt spørgsmål. Jeg plejer at lade det være op til læseren selv - og har det ikke relevans, så sletter man bare, og går videre til næste punkt på dagsordenen.

Med julehilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Margit Kildevang Kristensen

Det jeg mente med relevant er, at hvis man tager en dna test i forbindelse med sin slægtsforskning, skal man ikke være bekymret for, at ens resultater sælges videre. Det gør de ikke.
Mvh Margit Kildevang Kristensen

Anders M. Petersen

Lige præcis 23andMe er det firma, som har de mest tvivlsomme betingelser omkring deling af data, men her er trods alt fortsat tale om at de data der deles er anonymiserede.

Generelt er FTDNA et af de firmaer, som har de bedste betingelser omkring privatliv, men man skal dog huske at man selv omgår disse når man så downloader sine data og deler dem på Gedmatch, Ytree og Yfull. Men hvis man vil matche, så er man jo nødt til at dele - det er spillets regler...
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm