hjørring hirtshals 1831

Startet af carl simonsen, 05 Nov 2018 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

carl simonsen

Hej  har brug for lidt hjælp

jeg søger nedenståendes begravelse, jeg kan se Niels dør 1 februar 1831, men har ikke kunnet finde nogen Hirtshals under Hjørring,så derfor hvad betyder Altona i denne sammenhæng, ved jo godt at Altona ligger i Tyskland ????????

den første jeg har søgt i er


https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XYRG-
og her fandt jeg nedenstående


Niels Sørensen Hesselberg
MB3D-6PG​​
Holde øje
Fødsel
1773
Ulsted, Kær, Ålborg, Denmark
Død
1 February 1831
Altona, Hirtshals, Nordjylland, Denmark
1
kilder
0
Diskussioner
0
minder


mvh
CS

Thestrup-Bjørn

#1
Er det denne præst, det drejer sig om?

1800 Niels Sørensen Hesselberg (1773-1831)
Søn af Søren Hesselbjerg og Mette Nielsdatter, faderen var forvalter på Vrå, siden ejer af Klitgård, Ulsted ved Hals i Vendsyssel.
Efterfølgende præst i Snedsted, Thy, indtil 1809.
Døde i en fattig- eller dåreanstalt i Altona, var blevet udlagt af Inger Poulsdatter.

----

Fundet her - http://ribewiki.dk/da/Veerst-Bække_Pastorat#1800_Niels_S.C3.B8rensen_Hesselberg_.281773-1831.29

---------------------

Wiberg online siger det samme.

9. 18/6 1802 [Verst-B. 27/6 00, o. 6/10] Niels Hesselberg, f. 10/5 73; F. Søren H., Forv. p. Vraa, siden Eier af Klitgaard, Aalbg. St.; St. Aalbg. 92; C. 20/10 95, l.; [# 10/2 1809;† i en Fattig- el. Daare-Anstalt i Altona 1/2 31; var bleven udlagt (til Barnefader) af Inger Poulsdtr.].

Snedsted sogn

https://wiberg-net.dk/1067-Snedsted.htm#NielsHesselberg

Hvor han er begravet, siger kilderne her intet om - men mon ikke det er i Altona (ved Hamborg).

Googlede lige og fandt:
Altona var indtil 1864 en af det danske monarkis vigtigste havnebyer.

----------------------------------------------------------------------------------------------

For resten - dit link til FamilySearch virker ikke hos mig.
Og husk, at alle oplysninger i FS skal tages med forbehold.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

carl simonsen

Hej Thestrup- Bjørn

Tusind tak for dit hurtige svar, der er ingen tvivl i mit sind, om at det er den rigtige Niels du har fundet til mig (puha)

Men Thestrup jeg har på prøvet og logge mig ind, på det link du medsendte, men det lykkedes ikke desværre

Er det sådan, at du ved mere om denne person

Endnu en gang tak for hjælpen

mvh

CS

carl simonsen

Hej Thestrup

Så først nu det næste link (Wiberg) nu kigger der
tak

Grethe Elten Mortensen

Hej

Der findes også Altona i Nordjylland. Det er beliggende i området Hirtshals-Blæsbjerg-Sindal.


Prøv at søge på Google - Altona, Nordjylland.


Venligst
Grethe Elten Mortensen


Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg har prøvet at finde din Niels Sørensen Hesselberg (Hesselbjerg) død, det er ikke lykkedes. Har du fundet ham?

Jeg tror det måske er forkert med Hirtshals - Hjørring området. De sider jeg har fundet på nettet skriver Altona og ikke mere, så måske er det Altona ved Hamburg.

Du kan evt. prøve at lave et opslag i forumgruppen - Hjælp til opslag - måske er der en der har adgang til kirkebøgerne for Altona i Tyskland (der er flere kirker i Byen).


Hører gerne fra dig hvis du finder dødsdato. Vil også gerne vide hvor hans barn bliver født moder Inger Poulsdatter.



Venligst
Grethe Elten Mortensen

Grethe Elten Mortensen

Hej

Har fundet hans datter født.

Grethe Elten Mortensen

Thestrup-Bjørn

#7
Ja - sørme så.

Der er også et stednavn Altona i selve Danmark

Krabsen siger følgende (som dog også skal tages med forbehold):

Altona (Bække sogn) Anst Ribe  Bebyggelse.
Altonagård (Frydendal sogn) Tuse Holbæk  manuelt/ U B (usikkert)
Altona (Tversted sogn) Horns Hjørring  Bebyggelse.

Altona Ukendt   Bornholm lokalitet, Bornholm Kommune, Bodelynghusevejen
Altona Ukendt   Tønder lokalitet, Tønder Kommune, Møgeltdr Omfartsvej
Altona Ukendt   Struer lokalitet, Struer Kommune, Vinderupvej

Men om der i 1831 fandtes en fattig- eller dåreanstalt i ovenstående, har jeg ikke tjekket.

Jeg finder ham IKKE død i Tværsted (Hjørring amt) i 1831

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=170891#170891,28687274


Og så mener jeg, at Hirtshals var i Horne sogn (Hjørring amt)
- men der finder jeg ham heller ikke død.


- så det kan jo dog stadig være Altona ved Hamburg, der også var dansk (til 1864)


----------------


Grethe E. M. - hvilken datter har du fundet født (og hvor?)

Den oplysning vil mange sikkert gerne have.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Jeg svarer selv ang. den uægte datter af præsten Niels Hesselberg

ANE KIRSTINE

Døbt i Stagstrup (Thisted amt)
21. febr. 1810

- og da ser det ud til, at Hesselberg stadig er præst i Snedsted (NB – vi skal huske at tælle ca. 9 mdr. tilbage fra dåbstidspunktet, så passer det med Wiberg)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=169560#169560,28472929

-----------------------------

Lige for en ordens skyld FT1801 Verst (Ribe amt) – hvor han jo var præst, til han kom til Snedsted (Thisted amt)

En lidt lang tur at tage på de tider.

Ribe, Anst, Veerst, Veerst Bye, , 1. fam, FT-1801, B9151
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Niels Hesselberg     28     Ugift     _     Sognepræst      
Ane Høeers     46     Enke     Huusmoder     Besidder af Præstegaarden i Naadens Aneks      
Didericha Høeer     21     Ugift     Enkens Døtre           
Benedicta Høeer     17     Ugift     Enkens Døtre           
Niels Christensen     36     Ugift     Tienestefolk           
Søren Lauritsen     21     Ugift     Tienestefolk           
Juliana Jensdatter     18     Ugift     Tienestefolk          

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Grethe Elten Mortensen

Hej Thestrup-Bjørn

Carl Simonsen er åbenbart holdt op med at læse og svare på hvad der skrives i hans indlæg.

Med hensyn til Niels Sørensen Hesselbergs far så er han født i Estvad sogn, Ringkøbing amt. Måske er det familieforbindelser der får ham til Veerst (i øvrigt rejser personerne i min slægtsforskning meget rundt i hele landet, så det kan være noget af en udfordring).

Med hensyn til Niels Sørensen Hesselberg blev han jo tilsyneladende afskediget med pension fordi sognebørnene ikke var trygge ved ham, så måske er han ikke kommet til en almindelig fattiggård.
---------------------------------
Første Generation

1.   Inger Poulsdatter #3839, * 00 ___ 1787 i Sundby, Stagstrup sogn, Thisted amt, døbt 25 MAR 1787 i Stagstrup kirke, Thisted amt,  (se note 1), † ? . Thisted, Hassing, Stagstrup, Sundbye, , 16, FT-1787, B2653
   Povl Kirch
   37
   Gift
   mand
   Husmand
    Marie Jensdatter
   27
   Gift
   hans kone
   Inger Povlsdatter
   1
   deres barn
      ----------------------------------
   Thisted, Hassing, Stagstrup, Sundbye, , 6, FT-1801, B5755
   Poul Kirk
   60
   Gift
   mand
   huusmand med jord
    Marie Jensdatter
   45
   Gift
   hans kone
    Inger Poulsdatter
   14
   Ugift
   ------------------------------------
   Thisted, Hassing, Stagstrup, Stagstrup Bye, et Huus, 25, FT-1834, B3973
   Anders Rasmusen
   53
   Gift
   Inderste - Daglejer
     Inger Poulsdatter
   48
   Gift
   hans kone - daglejer
   
   -------------------------
      Partner med Niels Sørensen Hesselberg #3838, * 00 ___ 1773 i Klitgård, Ulsted sogn, Ålborg amt (søn af Søren Mortensen Hesselberg #3837 og Mette Nielsdatter #3834), døbt 20 JUN 1773 i Ulsted kirke, Ålborg amt,  (se note 2), † ?  Niels: Aalborg, Kær, Ajstrup, Degneboligen, Degneboligen, 42, FT-1787, B1534
   Jørgen Fanøe
   48
   Gift
   Mand
   Sognedegn
     Karen Madsdatter
   42
   Gift
   hans kone
      Niels Hesselberg
   14
   Ugift
   Disipel
      --------------------------------------------
   Ribe, Anst, Veerst, Veerst Bye, , 1. fam, FT-1801, B9151
   Niels Hesselberg
   28
   Ugift
   Sognepræst
    Ane Høeers
   46
   Enke
   Huusmoder
   Besidder af Præstegaarden i Naadens Aneks
   
   ---------------------------------
   ifølge oplysninger på Ribewiki.dk var han præst i Verst sogn, Ribe amt 1800-1802, og sognepræst i Snedsted sogn, Thisted amt 1802-1809. Derefter har jeg ikke fundet ham
   ------------------------------
   Snedsted sogn:
   Niels Hesselberg, kaldet 1802, entlediget 1809. I Begyndelsen, han kom til Snedsted, var han en dygtig og agtet Mand, så at Provst Holm i Rosholm (Harring) den 19. Oktober 1803 skrev om ham, at han prædikede smukt og sirligt, og at Ungdommen var vel oplyst. I Snedsted Præsteembeds Kaldsbog berettes om ham, at han lidt efter lidt henfaldt til et Slags moralsk Vanvid og blev en Skræk for Menigheden. Selv frygtede han for, at enhver vilde forgive ham, og ingen turde komme til ham uden at have et Par Mænd med. Han gik med en pjaltet Frakke, sammenbundet med et Reb, hvori stak en Hammer eller Økse, med en Hat uden Puld og Støvler uden Bund. De 3 sidste År blev Marken ikke dyrket. Hvad han fik i Tiende blev enten aflæsset i Gården eller kastet ind i Laden, hvor så Kreaturerne, tilsidst var der kun 2 Køer, selv kunde søge deres Føde. Et Års Tid havde han kun en Pige, men tilsidst var han ganske alene i Huset, som manglede både Døre og Vinduer, hvilke Sognets Ungdom havde ødelagt. Når han skulde betale Skatter, blev der holdt Eksekution og solgt af hans Ejendele, så længe der var noget at sælge. Ved den sidste Auktion fremtrådte Pigen, som da havde forladt ham og meldte for Herredsfogden, Fischer i Vestervig, at hun var frugtsommelig ved Præsten og forlangte, at der skulde udlægges Gods til Barnets Underhold. Der var allerede tidligere klaget over ham, men nu blev han af Provst Meyer nødt til at søge Afsked, som han fik i 1809 med 100 Rdl. i Pension. Af Pensionen skulde han efter Skrivelse fra Amtet udbetale til Inger Poulsdatter i Sundby den hende tilkommende Hjælp til et med ham avlet Barn med 3 Rdl. 3 Mk. 10 Sk. for 1814, og således fremdeles årlig, indtil Barnet havde opnået 10 Års Alderen. Et Par År efter sin Afsked levede han kummerlig i Thisted. Derpå kom han til Altona, hvor han døde på et Hospital eller en Dåreanstalt den 1. Febr. 1831. Han levede bestandig ugift.

            Børn:

        2.   i.   Ane Kirstine Nielsdatter #3840 * 20 FEB 1810.

   Hun blev gift med Anders Rasmussen #3841, 06 JUN 1814 i Stagstrup kirke, Thisted amt,  (se note 3), * ?, † ?  Anders: Thisted, Hassing, Stagstrup, Stagstrup Bye, et Huus, 50, FT-1840, C7176
   Anders Rasmusen
   60
   Gift
   Inderste, Daglejer
    Ing Poulsdatter
   54
   Gift
    hans Kone, Almisselem
      ----------------------------
   Thisted, Hassing, Stagstrup, Stagstrup bye, Et huus, 5, FT-1855, D4697
   Inger Poulsdatter
   69
   Enke
   Inderste, væverske
   --------------------------.
Anden Generation

2.   Ane Kirstine Nielsdatter #3840, * 20 FEB 1810 i Sundby, Stagstrup sogn, Thisted amt, døbt 23 APR 1810 i Stagstrup kirke, Thisted amt,  (se note 4), konfirmeret 10 APR 1825 i Stagstrup kirke, Thisted amt,  (se note 5).


----------------------------------------

Hilsen

Grethe Elten Mortensen




Thestrup-Bjørn

#10
Fint - men en smule uoverskueligt.

Jeg ser dog, at præsten Niels Sørensen Hesselberg efter sin afsked 1809 i Snedsted boede et par år i Thisted.

---------------

Har tænkt lidt mere.


Kunne nogen måske finde skifter efter præstens familie fra Klitgård?

(Klitgård, Ulsted sogn, Kær Herred, Aalborg amt)

Ejerliste – delvis

•   (1780-1790) Søren Hesselbjerg (NB død dec. 1801)
•   (1790-1800) Mette Nielsdatter gift Hesselbjerg (NB hun dør 1. maj 1820*)
•   (1800) Martha Sørensdatter Hesselbjerg gift Schack
•   (1800-1834) Christian B. Schack
•   (1834-1839) Enke Fru Schack
----

*) Mette Nielsdatter er mor til præsten Niels Sørensen Hesselberg

Men hun dør som aftægtskone, så et skifte efter hende er der nok ikke.
I 1820 ville det jo ellers være rart at vide, hvor sønnen Niels befinder sig, for præst er han jo ikke mere.


Og hans søster Marta (f. 1781) får børn og dør som enke i 1864 (manden Chr. B. Schach dør 1.6.1834 på Ørumgård, Ørum sogn, Thisted amt under et besøg – måske hos enkemanden Frd. Wilh. Eiber).

Aalborg, Kær, Ulsted, Ulsted sogn, Klitgård, 103, FT-1834, A0334
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christian Beier Schach     51     Gift          Ejer af gården.       
Marta Hasselberg     53     Gift          hans kone.       
Nicoline Vilhelmine Pouline Schach     23     Ugift          deres barn.       
Elise Frederikke Schach     22     Ugift          deres barn.       
......samt 11 tjenestefolk.....               
               
         
               

MEN nogle af de mange andre søskende kunne jo dø barnløse og FØR præsten

Se Nygaards Sedler – bl.a. oversigt over Mette Nielsdatters og Søren Hesselbergs børn

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=144852&sort=e


-----------------


Tja - mon ikke man skulle slutte her nu, når ejeren af tråden tilsyneladende ikke er interesseret  ???

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

carl simonsen

Stor Undskyldning til

Thestrup-Bjørn og Grethe Elten Mortensen

for at jeg ikke har svaret dem før nu, jeg plejer ellers altid og svare,på de indlæg jeg har/haft

Jeg vil sige at jeg er utrolig glad for de informationer, i begge har sendt mig, specielt den historie med Præsten Niels Sørensen Hesselberg
det var dog et forfærdeligt endeligt han fik.

Jeg kan fortælle at jeg både har Inger Pouldatters data og "deres barns data "Ane Kirstine Nielsdatter"

Endnu en gang undskyld for min forglemmelse, skal ikke ske igen.

mvh

CS

Grethe Elten Mortensen

Hej Carl Simonsen

Tak for dit svar, dejligt at høre fra dig.

Ja, det var en frygtelig skæbne han tilsyneladende fik, det kunne være spændende at se om der står noget specielt ved hans død.
Jeg har prøvet at se efter ham i Vendsyssel, men ikke fundet noget. Hvis han er død i Altona, Tyskland bliver det nok vanskeligt!

Har du oplysninger om præstens aner længere tilbage, jeg har lidt?

God weekend herfra
Grethe Elten Mortensen

carl simonsen

Hej Grethe Elten Mortensen

Jeg har også skrevet til Thestrup-Bjørn håber han ser det.

Ja det var en forfærdelig skæbne, jeg mener at have kigget i Wibers samlinger og set, at Niels døde 1831 i Altona Tyskland.

Og hvis det er rigtigt bliver det nok mere end svært at finde noget om ham der, de er lidt tunge at danse med der syd for grænsen

min hustru havde en slægtning som var medejer af Aberking&Rasmussen i Bremen jeg har skrevet til firmaet om forskellige informationer om Henry Rasmussen men indtil dd intet hørt.

Hav en rigtig dejlig weekend

CS;-)

Kathleen Mashburn

I am not sure if anyone still looks at this post - but my great great great grandfather was Soren Hesselberg from Klitgaard - Curious how anyone here is related?