Kandestøbervej - Nørrebro - Kbh

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 28 Maj 2011 - 03:38

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

I 1925 boede min farfar og farmor på Thyrasvej som senere i 1930 fik navneforandring til Kandestøbervej. De boede der stadig i 1934 da min farfar døde.

Gaden lå ved Lygten på Nørrebro i København - men idag eksisterer den ikke længere. Der skulle vel ikke være en eller anden mellem jer der ved hvornår - og hvorfor denne gade blev sløjfet. Det er ikke lykkedes for mig at finde nogen oplysninger på Nettet.
Det ville også være rart at vide hvor den lå helt præcist

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont (USA)

Mette Lund

Hej Elizabeth

På dette link:

http://www.agendaforening-nordvest.dk/tekster/Nr.3%20R4%202009%202005%202021%20Kvartervandr%20%C3%98rnevej.pdf

findes følgende uddrag

"Hvis vi fra krydset, Frederikssundsvej/Vibevej, ser mod det modstående hjørne,
ser vi BG-banken i Kandestøberhus, som er opkaldt efter Kandestøbervej,
der løb mellem Frederikssundsvej og Drejervej."

BG-banken i Kandestøberhus befinder sig på Frederikssundsvej 26B. Hvis man ser på kortet, ser det ud til at være modstående mellem Hejrevejs og Vibevejs udløb i Frederikssundsvej. Drejervej løber parallelt med Frederikssundsvej.

Mvh.
Mette

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Mette

Tak for dine oplysninger - jeg kan nu placere hvor Kandestøbervej lå i min  KRAKs vejviser fra 1999. Linket som du vedhæftede interesserede mig - da det også omtalte Svanevej hvor en af min oldefars søstre (en hel anden gren) boede i mange, mange år
Jeg lærte også at Kandestøbervej faktisk var en del af Nordvestkvarteret og ikke Nørrebro

Og et billede af Kapernumkirken hvor jeg mange gange har været til Gudstjeneste med spejderne inden vi skulle på søndagstur med toget fra Lygten Station til Hareskoven

Så det var fint - der var mange ting der kunne bruges

Men det ville stadig være dejligt at vide hvornår Kandestøbervej blev sløjfet


Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Kirsten Andersen

Jeg tror, du kan finde svaret her:

www.sa.dk/media(1156,1030)/Ændrede_gadenavne.pdf
Venlig hilsen
Kirsten Andersen
3650 Ølstykke
Medlem af Danske Slægtsforskere
(DIS-Danmark) siden 1993

Mette Lund

Hej Elizabeth

Du kunne prøve at kontakte Københavns Bymuseum. Der er en email-adresse her:

http://www.copenhagen.dk/dk/besog_museet/praktisk_information

Jeg kan se, at de har et billede med "Kandestøbervej, set fra Alexandravej mod Lygten", så det er da ikke umuligt, at de har oplysninger om, hvornår vejen blev sløjfet.

Mvh.
Mette

Verner Bentsen

Hej Elizabeth

Jeg har kigget i KRAK.

Kandestøbervej lå imellem Frederiksborgvej og Alexandravej, som ikke findes i dag.

Iflg KRAK årgang 1948 nævnes Kandestøbervej som en del af Drejervej.
Kandestøbervej findes ikke i KRAK 1949.

Jeg har sendt et foto fra KRAK årg. 1940.

Mvh Verner

Leif Bærtelsen

Fra Fogsgaard.dk:
Kandestøbervej
Kvarter: Utterslev
Ændringer:
1930. Thyrasvej ændret til Kandestøbervej.

Se også: http://vaeggen.copenhagen.dk/media/2043
Leif Bærtelsen - 2670  - Legacy bruger

Elizabeth Høilund Buffet

Hej

Tusind tak til jer allesammen - nu kan vi vist med sikkerhed fastslå at Kandestøbervej blev sløjfet en gang i 1940' - . Hvis den først blev lukket af mod Frederikssundsvej kan det jo forklare hvorfor den står som del af Drejervej i 1948 - og er helt væk i 1949.

Min Farmor flyttede allerede før 1940 - og jeg ville bare gerne vide om hun muligvis var blevet tvunget ud på grund af gadens nedlæggelse - men det ser ikke ud til at være tilfældet.

Jeg fandt det billede både Leif  og Mette - det er vist taget før Farfar og Farmor flyttede ind - men alligevel rart at se.

Nærmere kommer vi nok ikke - men dette er også fint.

Mange hilsener og tak fra Elizabeth i Vermont (USA)

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Verner

Dit Kort fra KRAK 1940 er kommet godt frem - det er jeg ualmindelig glad for. Ikke alene viser det Kandestøbervejs beliggelse, men jeg kan se at der er sket mange andre forandringer i nabolaget - og at andre gader er forsvundet og at der nu ligger nogle tekniske skoler ved at sammenligne med mit KRAK 1999

Men samtidig kan jeg også se hvor min Farmor flyttede hen efter at hun blev enke. Det var ikke så langt som jeg troede.

Så tusind tak

Elizabeth i Vermont

Hans Poulsen



Kære Elizabeth i Vermont

Dit indlæg har lært mig, at der på Nørrebro åbenbart var både en

- Thyrasvej

og en

Thyrasgade.

H. Waagesen, KORT over KJØBENHAVN, 1886, viser en stump gade, Thyrasgade, som første sidegade på venstre hånd på Gormsgade, når man kom fra Nørrebrogade.

Venlig hilsen
Hans
Frederiksberg
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Keld Sørensen

... og Thyrasgade blev sidenhen ført igennem til Ægirsgade, dog i mange år adskildt af et garageanlæg og en stor BP tankstation.
Mvh.
Keld Sørensen.

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Hans

Og for at gøre det hele mere forvirrende - så lå der på det tidspunkt hvor min farmor og farfar boede på Thyrasvej (Kandestøbervej) - en Thorasvej  mindre end 500 meter fra Thyrasvej. Den stødte ud i Glasvej og ligger der vist stadig.

Men jeg er kommet rundt i Kbh takket være Farfars mange flytninger

Hilsen fra Elizabeth i Vermont