Skibhusvej 128 i Odense i FT 1925

Startet af Jytte Rauh, 25 Okt 2010 - 11:14

Forrige emne - Næste emne

Jytte Rauh

Lovise Susanne Christiane Madsen gift med Jørgen Anton Jensen døde den 7. december 1925 på Sanatoriet Helsebod i Dalum sogn. Hjemadressen var da Skibhusvej 128, Fredens sogn i Odense. Sognet var ret nyt på det tidspunkt, og det har bebyggelsen sikkert også været, men det undrer mig alligevel, at Skibhusvej 128 ikke er med i FT samme år? - FT for Skibhusvej går kun til nr. 76. Hvor kan jeg så finde familien? - Jeg ville gerne se, om Lovise allerede på det tidspunkt var indlagt på sanatoriet, og om sønnen endnu var hjemme. Han blev for øvrigt konfirmeret i 1920, og allerede på det tidspunkt var adressen Skibhusvej 128.

Er der nogen, der har en god forklaring?

Venlig hilsen
Jytte Rauh

Susanne Andersen

Hej Jytte

Ja, det er en længere historie.

Der hvor de boede, kaldes også for Skibshuskvarteret, var en selvstændig kommune på det tidspunkt. Der var hverken renovationsvæsen, vandværk, lov og orden. Det tog mange år før den kunne indkredse i Odense på det konservative Odense byråd. De prøvede at undgå den fattige bydel.
som Skibhusvej tilhørte - i den periode, du interesserer dig for - under
Skt. Hans Landsogn. Og Skt. Hans Landsogn smeltede først sammen med Odense
Købstad i 1930'erne.

Det betød at Skibshuskvarteret - som det kaldes i folkemunde - udgjorde en
selvstændig kommune i den periode, der har din interesse. Det var ganske
vist ikke med landsognets egen gode vilje, idet det savnede både
renovationsvæsen, vandværk, lov og orden. I mange år bad det derfor om at
blive indlemmet i Odense, men det konservative Odense byråd gjorde
adskillige krumsping for at slippe for indlemmelsen af denne fattige og
hvad der dengang var værre - socialdemokratiske - bydel.

Først i 1929 blev der afholdt en afstemning blandt sogneboerne om Skt. Hans
Landsogns fremtid. Sagen sluttede med, at indenrigsminister Bertel
Dahlgaard i 1931 vred armen rundt på Odense Byråd, og tvang dem til at
indlemme sognet. Indlemmelsen fandt sted i 1932 - efter 27 års
tovtrækkerier - og er blevet kaldt en af de største farcer i dansk
kommunalpolitik. Dette har jeg fået forklaret fra en i Odense. Håber at det kan hjælpe.
Med venlig hilsen Susanne, Randers

Ove Steen Hansen

Anders W. Berthelsen har skrevet en rigtig god bog: "Skibhusbogen". Den fortæller hele Skibhuskvarterets historie. Du kan garanteret låne bogen på biblioteket.
Venlig hilsen
Ove Steen Hansen

Jens Peter Lieberkind

Se også her: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,584973,585130#msg-585130
CitatJeg har lige opdaget, at det kun er 46 skemaer ud af ialt 160 fra Skt. Hans landsogn der er filmet.

Jytte Rauh

Ja, jeg har selvfølgelig ikke været opmærksom på, at problemstillingen har været behandlet før - tak for den henvisning, Jens Peter.

Mange tak til Susanne for de gode oplysninger om Skibhus-kvarteret. Det anede mig jo nok, at det ikke var én af de fineste bydele i Odense - også dengang lavede man fra styrets side alle mulige krumspring for at undgå udgifter - og for at beholde magten.

Skibhusbogen kender jeg ikke, så den vil jeg låne på biblioteket. Det er altid godt at få udvidet sit kendskab til de omgivelser og betingelser, personerne lever i og under.

Tak for jeres input.

Jytte Rauh