Hjælp til at finde Laurits Nielsen i lægdrulle (og forældre i det hele taget)

Startet af Christopher Emil Hagedorn, 10 Okt 2018 - 06:34

Forrige emne - Næste emne

Christopher Emil Hagedorn

Godmorgen gæve slægtsforskere.

Jeg har en ane, som jeg har et par sandsynlige forældre til, men jeg mangler ligesom noget for at slå det fast, da den sandsynlige fader har et andet efternavn end der står ved konfirmationen.

Det drejer sig om Laurits Nielsen, min tipoldemors oldefar.

Det første 100% sikre, jeg har på ham, er hans konfirmation 1815 i Erritsø Kirke:
- "Laurs hos Søren Mogensen - Faderen Niels Laursen en Betler - Født 1800 dn 12 Octbr - God Kundskab, Skikkelig Opførsel - Vaccineret af feltskærer [Johan Andreas Christopher] Wilcke [som 1808 var eskadronskirurg i Erritsø] ved Dragonerne" (Erritsø 1814-29, opsl. 42)

Der henvises til denne konfirmation ved hans afgang 1. maj 1824 fra Erritsø til Middelfart, og der henvises til hans tilbagekomst fra Middelfart ved hans vielse 10. juni 1826 til Karen Pedersdatter Pallesen, en vægterdatter fra Fredericia.

Ved afgangen 1. maj 1824 nævnes det, at han sidst har tjent hos "Fibiger" (Proprietær af Snoghøj Færgegård i Lyng By, Erritsø Sogn).

Ved vielsen er hans forlover Ebbe Nielsen fra Lyng.
Denne er FT-1787 hos forældre i Erritsø, FT-1801 avlskarl hos skovfogedenken i Fredericia, FT-1834 gift fisker i Lyng, Erritsø Sogn. Født 1780 eller 1781.
Ingen indikation af, at han skulle være familie. De har vel bare tjent sammen på færgegården.

Jeg vil rigtig gerne finde ham skrevet under en fader i en lægdsrulle, men jeg har søgt forgæves i:
- Erritsø 1805 hovedrulle
- Erritsø 1814 -||-
- Erritsø 1817 -||-
- Erritsø 1823 -||-
- Kavslunde (inkl. Middelfart) tilflyttere 1824
- Kavslunde (inkl. Middelfart) tilflyttere 1825

Jeg er virkelig "dårlig" til lægdsruller, og håber på, at nogen skarpere end mig vil kunne hitte på ham!

Min teori mht. hans forældre er, at han FT-1801 er den Laurits Nielsen hos moderen Maren Lauritsdatter, som sammen med barnets fader Niels Pedersen Man er arrestanter i rådhuset i Fredericia. Denne Laurits døbes 19. december 1800 i Fredericia Michaelis Sogn, men der står ikke hvornår han er født. (Skulle være 12. oktober 1800 ifølge konf.) Jeg ved ikke hvor dennes forældre bliver af, moderen kunne være hende gift 11. maj 1814 i Fredericia Michaelis Kirke med skomagermester Søren Christoffer(sen) Kyhn, han er ved FT-1787 født ca. 1777 og ville så være jævnaldrende med Maren Lauritsdatter som ved FT-1801 er født ca. 1779. Faderen ved jeg slet ikke hvor bliver af.

Det er den eneste Laurits Nielsen i både Vejle og Odense Amter ved FT-1801 som virker som en realistisk kandidat, og der er heller ikke andre dåb i Fredericia som i min optik kunne være ham. (Heller ikke i Erritsø)

Problemet er jo bare, at faderen kaldes Niels Lauesen ved konfirmationen, og det hænger jeg mig virkeligt i. Der er langt fra Pedersen Mann til Lauesen.

Jeg forestiller mig en dåbsattest, hvor forældrene har stået som "Niels og Maren Lauesen", og at det er blevet tolket som at faderens efternavn far Lauesen... Men det er gætværk.

Alt nedenstående inkluderer jeg for kompletheds skyld

1826 får min Laurits Nielsen en datter, født på Snoghøj Færgegård, døbt i Erritsø Kirke

1829 og 1831 får han børn i Middelfart, hvor han er træskomager

Maj 1832 rejser han fra Middelfart til Staurby, Vejlby Sogn (Odense Amt), kaldes "fæstehusmand".

FT-1834 "Lars Nielsen" født 1801, træskomager med hustru og børn i Staurby, Vejlby Sogn

Han fæster vist et hus december 1835 i Staurby, kaldes Lars Nielsen af Middelfart. Det er vist nok ham, men jeg ved ikke hvorfor han først fæster det 1835 men kaldes fæstehusmand i 1832.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20803087#326734,65814866

1833 til 1842 får han fire børn der i Staurby

FT-1840 "Lauritz Nielsen" født 1800 med hustru og børn i Staurby

Ca. 1844 er han rejst tilbage til Erritsø Sogn

1845 døbes hans søn i Erritsø Kirke

FT-1845 "Lauritz Nielsen" f. 1799 i Fredericia, træskomand med hustru og børn i Erritsø

FT-1850 "Lauritz Nielsen" f. 1799 i Fredericia, ditto

FT-1855 "Laurits Nielsen" f. 1799 i Fredericia, ditto

FT-1860 "Laurits Frandsen"(!!) f. 1799 i Fredericia, ditto

1868 dør hans kone Karen som "Huusmand Laurits Nielsens hustru paa Erritsø Mark"

FT-1880 "Laurits Nielsen" f. 1801 Fredericia, stadig træskomand, alle børnene nu flyttet hjemmefra, gift påny med Else Marie Hansen af Hornstrup Sogn.
-- Denne vielse har jeg hverken fundet i Erritsø eller Hornstrup Sogne.

11. marts 1885 begraves han som 84-årig aftægtsmand i Ladegaard Skov, Erritsø Sogn


Judith Olsen

Hej Christopher

Om det er din, Maren Lauritzdatter, som ses her - ved jeg ikke, men måske:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21366131#334648,67380734

Dommen på 3 års tugthus ses her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20146020#281671,54745034

Og på de foregående sider er der en del referater af retsmøder i sagen mod hende.

.... og jo, det må være hende, for her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20146020#281671,54745006

næsten nederst, højre side, nævnes Niels Pedersen Man - og så vidt jeg kan læse også navnene på hendes forældre.

Og så kan du ellers selve læse videre  ;)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Christopher Emil Hagedorn

Ahhhh et strafferegister! Genialt! Jeg havde kigget i politiprotokollen uden held. Dejligt dejligt fund. Skriver fra min telefon nu, glæder mig til at komme hjem og læse på en stor skærm. Du skal have rigtig rigtig mange tak!! :) :)

Christopher Emil Hagedorn

Det er virkelig en guldklump du har fundet til mig Judith.

For det første har vi forbindelsen til Niels Pedersen Mann som du nævner, så det er helt sikkert den samme Maren som ved dåben 1800.

For det andet, så omtales hendes søn, som af øvrigheden er blevet udsat til opfostring.

For det tredje - som jeg skrev i mit første indlæg, så var forloveren for min Laurits ved hans vielse en Ebbe Nielsen, som FT-1801 tjener hos skovfogedenken i Fredericia. Så er det værd at mærke, at netop skovfoged Christen Laborius er omtalt i denne dom. Jeg er godt klar over, at det ikke er samme skovfoged i 1807, når han har en enke i 1801, men forbindelsen til skovfogedhuset er trods alt fin at have.

Jeg kommer næppe nærmere et "bevis" end dette.

Og så at få serveret Maren Lauritzdatters fødested og forældre på et sølvfad... Mere kunne jeg simpelthen ikke bede om!

Virkelig, virkelig hundrede tusinde gange tak for det!!!  :o

I tilfælde af, at en anden interesseret engang i fremtiden skulle støde på dette indlæg, så bringer jeg min delvise, slet ikke perfekte afskrift her.

- "Aar 1807 den 27de Maj blev Extraret sadt og holdt af byefogdens Hr cancellieraad Buhls constituerede Fuldmægtig
Ditlef Monrad og byeskriver Geelmugdon(?) i Overværelsen af Vidnerne Thomas Andersen og Christian Kegler. Som af ....øvrigheden befalet (Dactor?) imod arrestantinden Maren Laursdatter (...)mødte Prokurator Fahlmann og producerede følgende Dokumenter:
- 1, (?)s Ordren af 19de Maj 1807,
- 2, Extrarets Stævning af 23de s.m.
- 3. Spørgsmaale af Dactor(?) p. samtlige for at indl...ces Tingsvidnet; og for at nedsættes samme.
- 4. Preliminaris Forhøret af 13de Maj s.A., samt,
- 5. en udskrevit af en paa Elbo-Busk og Holmans Herredeslaug ved en Extra-ret den 24de Junij 1801 afsagt Dom.
- De framlagde Dokumenter bleve, efter at Arrestantinden løs og ledig for Retten var fremstillet, læste og paaskreven l....lig Forhøreg og Udskre... til (?) Vedsættelse, men de øvrige 3de Dokumenter til (?) indlemmelse opbyder (?)
- Arrestantinden Maren Laursdatters anordnede Defensor Prokurator Lorentzen framlagde til Paategning og ...tens indlemmelse den ham till.. actions P..(?).
- Bemelt Actions Ordre lyder saaledes: Indstævnede Vidner vare alle mødte og efter at forklare igen over Eeden var de... forelæst bleve de til Vidnesbyrds Aflæggelse admitterede efter at have aflagt Lovens Eed paa befalet Maade. Arrestantinden Maren Laursdatter bleve nernæst fremkaldet, formanet til Sandhed og besvarede derpaa Rettens Spørgsmaal saaledes:
- Til 1e- efter at Arrestantindens Deposition i Forhøret var (?) forelæst, svarde: at det par blaae Strømper hvorom Arrestantinden i Forhøret have (?) bekjendelse, har Arrestantinde ikke stiaalen fra Christian Lavorius men derimod Kjøbt dem af paa den Tid havende Pige Marie for 8 sk. i Penge og 1 Sæt hovedgøi som Arrestantinden havde bragt med sig til Christian Laborius. Omendskiøndt arrestantinden svarede under Forhøret som nu var overbeviist om at hun ikke havde stiaalet disse Strømper saa havde hun dog gjort denne bekjendelse fordi der var hende lovet Raadet dertil som der bedste at bekjende alt. I øvrigt medstoed Arrestantinden sin Deposition.
- Til 2det. Dog mærkede Arrestantinden endnu at den i Forhøret omtl. Lomme(?) haver Musqveteer Harres Kone ikke faaet, men derimod er Christen Laboriusses Pige forbenævnte Marie i bisiddelse deraf til hvem hun paa Forlangende afskaaren den af lærredet af 1 tøpit(?).
- Til 2det. Strømperne har Arrestantinden som meldt ikke stiaalen, Tøjet og Lærredet derimod havde hun selv under Hænder for at færdige Klæder deraf. Det var altsaa ikke under Laans(?).
- Til 3die. Ney aldeles intet.
- Til 4de. Omtrent 14ten Dage i alt opholdt Arrestantinden sig hos Christen Laborius (...?) kom og ... hendes ... og Arbeyde blot eer at sye Klæder, hvorfor hun fik den Betaling hun forlangte.
- Til 5te. Ja!
- Til 6te. Omendskjønt arrestantinden erklærede sig tilfreds med den omspurgte sønderrets-dom blev Sagen dog ?dømt ved høiere Rett for hendes medforbryder Niels Pedersen Manns Skyld.
- Til 7de Ja men Tugthuus-Inspektørens Beviis derfor har Arrestantinden ikke nu.
- Til 8de Arrestantindens Forældre er Laurs Jørgensen og Kirsten Christensdatter som boede i eet Huus (?) Aistrup Bye paa Wraae Gods i Wensyssel, hvor arrestantinden er fød, og er nu 26 Aar.
- Til 9de Arrestantindens Forretninger var ubestemte og ikkuns hvad hun fandt for godt.
- Til 10de Ja! og afgav derpaa at saadant Skudsmaal givet af Landsdommer Feters(?) i Mariager m.fl. hvilket Skudsmaal blev fremlagt til Rettens indlemelse og lyder saaledes: ___
- Til 11te i Wiborg er Arrestantinden ...meeret. Efter at hendes Tugthuus Straf ophørte har hun nydt S.....mentet deels i Aistrup, deels i Mariager og deels her i Fridericia ligesom og i Hugthuuset under hendes Ophold der.
- Til 12de Ney.
- Til 13de Ney.
- Til 14de Ja men ingen anden end Thomas Hiulers kone Kirsten i Grønnegade her i Staden som har anmodet Arrestantinden om at forskaffe sig en Stykke til en Lomme af det stribede Tøj hun havde under Arbeyde hos Christen Labores. Men Lommen eller Tøjet dertil fik hun dog ikke af Arrestantinden fordi dette Stykke som denne havde stiaalet fra Christen Laborius var for stort til en Lomme of fordi Wille havde anmodet hende om Tøyet til en Væst, som hun foregav for ha at have afkjøbt Christen Labores.
- til 15de Nej intet andet end hvad hun har paa Kroppen.
- Til 16de en Søn og en Datter, hvoraf den første er af Øvrigheden udsat til Opfostring og sidste er død og begravet i Randbøl Sogn. Arrestantinden er desuden for nærværende Tid frugtsommelig med Musqveteer Johan Wille.
- Atter begiæres Arrestantinden tilspurgt for det 17de. Hvem er den J: P. Schou som under 25de Octob. 1805 heri Fridericia har meddelt Arrestantinden Skudsmaal?
- 18de hvor opholder Christen Labores Pige sig, hvis Navn er angivet at være Marie?
- 19de om arrestantinden nogenstæds har kmmunikeret siden hun den 24de Octobr 1806 kommunikerede i Fredericia?
- 20de hvem i Mariager det er, som har det Beviis arrestantinden har faaet fra Tugthuus Inspectøren i Wiborg at hun hendes Straftid har udstaaet?
- Arrestantinden svarede:
- Til 17de. Omspurgte J. P. Schau er en Fridericia indvåner og egentlig Thomas Fredholms Efterkommer i Egteskab.
- Til 18de. Hun logeres opholder sig stundom hos hendes Fader (Tundesant?) her i Staden og stundom hos foranmelte Thomas Hiuler?
- Til 19de Ney!
- Til 20de Anspurgte Beviis fik Landsdommer Fetens(?) i Mariager ved den Leyleghed at hn blev mistænkt og tiltalt der for Tyverie, men blev ved Rettens Dom frafunden.
- Med Rettens og Defensors Samtykke blev arrestantinden for det første demitteret, dernæst fremstod Skoufoged Christen Labores som i anledning af Rettens Spørgemaade og efter foregaaende Formaning til Sandheds udsigende afgav saadan Dsposition:

Judith Olsen

Hej Christopher

Flot afskrift  ;)

Ved vielsen mellem Laurits og Karen i 1826 fremgår det af anmærkningerne, at han er søn af Maren Lauritsdatter og Niels Pedersen Man.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122444#161443,27120971

Det så jeg først nu, da jeg fandt denne gamle efterlysning af samme personer:

https://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,18405,18409

Så der kan da vist herefter ikke være nogen tvivl om, at Laurits er søn af de to.

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Ib Hansen

Hej Christopher,

Laurits Nielsen er jo også min ane. Datteren Karen Marie Lauritzen, der blev født den 29. december 1839 i Vejlby sog, giftede sig i 1867 i Trinitatis Kirke, Fredericia med Peder Sørensen, søn af gårdmand Søren Christensen og Ane Christensdatter fra W. Søholt. De er så mine tip-oldeforældre.

Mange hilsner
Ib

Christopher Emil Hagedorn

#8
Judith: Mange tak for links! Niels Pedersen Mann blev altså kagstrøget og sat til fæstningsbyggeri på livstid. Stakkels mand!
Kan du læse, hvad Maren hadve lavet af ustreger? "Lynsmedei...?, hæleri og løsagtigst ...?"

Ib: Ej hvor sjovt! Han er min ane gennem sin søn Niels født 21. okt 1833 i Vejlby Sogn, viet 5. aug. 1854 i Taulov Kirke til Else Sørensdatter. Deres datter Sørine Nielsen giftede sig med former Rasmus Thomsen Berg fra Vejle, og der fødtes 1884 min tipoldemor Dagmar Elfride Berg.

Har du noget at tilføje i forhold til Laurits Nielsens forældre? Har du en bedre idé end Niels Pedersen Mann og Maren Lauritzdatter?

Jeg har fundet Niels Pedersen Mann døbt 1. december 1754 i Bislev. Broderen Peder døbes 1756 "Peder Nielsen Mands barn i Bislef..." Faderen Peder Nielsen Mand viedes 28. okt. 1750 til Maren Andersdatter. Han begraves 16. august 1758 "Peder Mand 48 Aar". Enken får to måneder senere tvillingedøtre "Maren Andersdaater Mands 2de Børn..."

Jeg har fundet Maren Lauritzdatter døbt 23. februar 1777 i Ajstrup. Forældrenes vielse ej fundet i Ajstrup eller Sulsted. Faderen dør 1807, moderen 1808. Moderens forældre er naboer: Morfaderen Christen Petersen dør 1796 og mormoderen Dorthe Mathisdatter dør 1807.
-- Jeg har søgt, forgæves, efter skifter efter disse folk. De er ikke under Vrå eller Vang gods, ej heller under Kær Herred.

---------

En sjov lille men urelateret fodnote; min tipoldefar Niels Hedin var slægtsforsker, men fandt aldrig sin tipoldefar Lars Larsen Bleegs vielse til sin tipoldemor Johanne Pedersdatter Toft.
Men som jeg sidder og kigger gennem Ajstrup Sogns kirkebog, så dukker min Lars Larsen Bleg frem i 1745, viet netop til Johanne Pedersdatter Toft. Det er en skam jeg ikke kan fortælle min tipoldefar det, han døde i 1942! Men jeg fører arbejdet videre, og hver en brik i puslespillet er utroligt tilfredsstillende at få lagt på plads!

Judith Olsen

Hej Christopher

Marens dom lyder på noget med "tyv..." se de andre ord på siden vedr. tyveri - det er et stort T - men hvad ?

Du kunne lægge det til tydnng.

Og ja - stakkels Niels, kagstrygning lyder absolut ikke rart:

https://da.wikipedia.org/wiki/Kag
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Ib Hansen

Hej Christopher,

Jeg har funder det samme som du nævner. Hverken mere eller mindre p.t. Men je<g tror jeg gårz i gag igeb med den gren af familien igen.

Mange hilsner
Ib

Christopher Emil Hagedorn

Hmm Tyvs-Med...  Jeg skal nok få knækket den!

Ib det lyder godt, så skal jeg nok opdatere hvis jeg finder ud af mere. Det må du endelig også gerne :)

Jeg har afskrevet en del mere af justitsprotokollen, jeg oploader som .txt

Helle Nielsen

Hej Christopher

Jeg har et par tillæg/rettelser til din tydning:
"- Til 6te. Omendskjønt arrestantinden erklærede sig tilfreds med den omspurgte Underrets-dom blev Sagen dog paadømt ved høiere Rett for hendes Medforbryder Niels Pedersen Manns Skyld."
"- Til 11te i Wiborg er Arrestantinden confirmeeret. Efter at hendes Tugthuus Straf ophørte har hun nydt Sacramentet deels i Aistrup, deels i Mariager og deels her i Fridericia ligesom og i Tugthuuset under hendes Ophold der."

Maren blev altså formentlig konfirmeret under hendes første ophold i Viborg Tugthus.


I strafferegistret fra Elbo-Brusk-Holmans herredsfoged står der, at Niels Pedersen Mann blev dømt for "Tyveri med flere Forbrydelser."
Og under "Straf": "dømt 24 Juli 1801 til Kagstrygning og Fæstningsarbeide paa Livstid. -"
Maren blev dømt for: "Tyvs Medvider, Hæleri og løsagtigt Levnet." (Ikke helt sikker på om der måske står: Tyvs Medvideri).

Niels' hårde dom blev dog heldigvis ændret, da sagen blev behandlet ved Landsoverretten.
Vi finder ham derfor her:

Viborg Tugthus Fangeprotokol, 1779-1835 på wadschier.dk, opslag 55
Nr. 840: Niels Pedersen Mann
Nr. 841: Maren Lauridsdatter
https://www.wadschier.dk/arkivalie/viborg-tugthus-fangeprotokol-1779-1835/780/55/1341


Her er Maren ved hendes anden indsættelse i Viborg Tugthus:

Viborg Tugthus Fangeprotokol, 1779-1835 på wadschier.dk, opslag 84
Nr. 1434 Maren Laursdatter
https://www.wadschier.dk/arkivalie/viborg-tugthus-fangeprotokol-1779-1835/780/84/1889
Bemærk at øverst næste side ses hendes lille søn: Johan Christian Wille.


Du har formodentlig selv fundet frem til det omtalte præliminairforhør af 13 maj 1807 i politiprotokollen. Men det kan jo være, at andre også var interesserede
- så her er et link:

Fredercia Byfoged, politiprotokol, 1806-1825 (I), opslag 24
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20415847#309640,63434921


Hilsen
Helle

Christopher Emil Hagedorn

Nøjj altså hjertelig tak for det Helle! Der var mange detaljer der, som jeg ikke lige havde fanget.
Herligt herligt. Jeg sætter rigtig stor pris på det!!

Det var vel nok godt for Niels at han ikke skulle kagstryges alligevel.
Mon ikke det har sat ham en skræk i livet!

------------

Mht. Niels Pedersen Mann:

- det var vist ikke faderen, men moderen der var en Mann!

Ved dåben af Peder Nielsen og Maren Andersdatters søn Niels i 1751 (denne begravet 3 uger senere) står "Jacob Mand i Torndal" fadder.
22. dec. 1782 begraves fra Veggerby Kirke netop "Jacob Andersen Mann af Torndal 74de Aar gl:"
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127648#171455,28778384

Det tør antages Maren Andersdatter Mand og Jacob Andersen Mann i to nabosogne - den ene fadder for den anden - er søskende.

Christopher Emil Hagedorn

Jeg smider lige preliminarieforhøret ind (tak igen Helle!).
Her bekræftes fødestedet Ajstrup og faderen Laurs Jørgensen.

-----------------------------

- "Aar 1807 den 13de Maj blev paa Fridericia Raadhus holdt Forhør af Byefogden i Overværelse af Vidnerne Christen Poulsen og Christian Jørgensen og Thomas Andersen, angl. effterfølgende Tyverie. Skovfogden af Kirstineberg Christen Laboris Anmeldte for Byefogden at en Qvinde heri Byen navnl. Maren Laursdatter havde for en 8te Dages Tid siden været i hans huus nogle Dage for at sye Klæder, ved hvilken Leylighed hun havde frastiaalet ham nogle Allen rød og grønstribet (?) Tøi samt nogle Allen (?)lærred og et pr blaa ulden Mandsstrømper.
- Han observerede ikke Tyveriet strax men savnede først de stiaalne Ting nogle Dage efter Qvindens bortgang. Han bød nu at der maatte blive Visiteret hos bmte Qvinde for... om Tyvekosterne ikke skulde findes hos hende.
- Byefogeden sendte Raadstuetiener Christen Poulsen med bmt. Christen Laboris hen til Qvindens Opholdsstæd som er hos Niels Mortensen her i byen, hvor de strax fandt en Mands Væst nyelig syet færdig af det Christen Laboris frastiaalne stribede Tøi med noget af det stiaalne Lærred i Ryggen.
- De fandt og at Maren Laursdatter havde de stiaalne Strømper paa sine egene Been, som Christen Laboris vedkjiendte sig. De bragte Qvinden med her til Forhøret tilligemed forbemelte nye Væst, og efter af Christen Laboris og Christen Poulsen havde givet forestaaende Deposition blev Maren Laursdatter tilspurgt:
- Om hun tilstoed at have stiaalet det stribede Tøi fra Christen Laboris hvoraf hun har syet den hertil Retten indleverede Væst og om hun ligeledes tilstod at have stiaalet nogle Allen Bl..lærret og et pr blaae ulden Mands- Strømper fra Christen Laboris?
- I førstningen svarede Deponentinden Ney hun havde hverken stiaalet det eene eller det andet. Det stribede Tøi og det Lærredt som sidder i Tyggen af samme havde hun kiøbt og Strømperne vare hendes egne som hun selv havde strikket, men derefter da Christen Laboris fremviste Prøver baade af Tøjet og Lærredet, som stemmede fuldkommen overeens med det Tøi og Lærred hvoraf Væsten er forfærdiget saa tilstoed hun at have stiaalet det Tøi og det Lærred hvoraf Væsten er forfærdiget, fra Christen Laboris-
- Hun havde just syet en Væst af samme Tøj til bemelte Laboris og havde da fundet Leylighed at stiæle saa meget deraf saavelsom af Lærredet til Drot(?) at hun deraf har forfærdiget den her nærværende Væst, hvilken hun havde syet og bestemt til hendes Kiæreste Musqveteer Johan Wille med den herværende Deling af det Fynske Infanterie Regiment. Hun saadan taget Maal af ham til Væsten, men ikke sagt ham at Tøget var stiaalet, hvorom han var ganske uvidende.
- Deponentinden forsikkrede at hun ikke havde stiaalet mere Tøi eller Lærred end det hvoraf Væsten er forfærdiget, dog erindrede hun derefter at hun ogsaa havde syet sig en løs Lomme af det stiaalne Lørred hvilken hun havde foræret Musqveteer Harres Kone, som tilligemed sin Mand opholder sig ved forbemeldte Deling her i Staden, men Harres Kone er uvidende om at Lærredet var stiaalet.
- Hvad Strømperne angaar som Deponentinden har paa da vedblev hun længe at paastaae at de vare hendes egne og at hun selv havde strikket dem, men da det var øiensynlig at Strømperne ikke var strikket til en Qvindesperson men derimod til en Mandsperson, saa blev hun af Byefogden formanet til Sandheds Erkyndelse, hvorefter hun da omsidder tilstoed at have stiaalet bemelte Strømper fra Christen Laboris paa samme Tid, som hun stiaal det øvrige.
- Deponentinden forsikkrede at Ingen var vidende om dette hendis Tyverie.
- Derimod tilstoed hun at hun havde stiaalet tilforn, eller i det mindste hælet med Niels Pedersen Mann i de af ham begaaede Tyverier hvorfor hun blev dømt i Foreening med bemeldte Niels Pedersen Mann til Tugthuusstraf for omtrænt 6 Aar siden her ved Retten.
- Deponentindens Alder Fødstæd og øvrige Opholdsstæder kan sees i den over hende da ergangen Doms-Act, men siden hun blev løsladt af Wiborg Tugthuus som nu er 3 à 4 Aar siden har hun opholdt sig 1½ år hos hendes Fader Laurids Jørgensen i Aistrup ved Aalborg.
- Siden den Tid har hun opholdt sig her i Byen og har tient hos Thomas Fredholm, hos Thomas Asbjørnsen nogen kort Tid som hun ei kunde bestemme, derefter har hun opholdt sig paa egen fri aand hos Søren Wiborg og Niels Mortensen ½ ars Tid i det Huus hendes Kiæreste skulle have Frie (?) Seddel til at ægte hende  hvilket han havde sagt var ham lovet af hans (?) Officerer.
- Deponentinden (...?) at hun ikke havde begaaet flere Tyverier siden hun blev løsgivet af Tugthuuset. Den frembragte Væst og Strømperne Q.... blev taget i Rettens Bevaring indtil videre, men imidlertid bleve disse Ting vurderede af Forretningens Vidner saaledes. Væsten for 5 mk. og Strømperne for 2mk. 8sk. Deponentinden blev derpaa arresteret og forhøret sluttet for at beskrives og tilstilles Hr. Amtmanden - Actum ut Supra. - (?).

Helle Nielsen

Hej Christopher

Som du sikkert har opdaget, så mangler både justits- og politiprotokollen for Elbo-Brusk-Holmans herreder i årene omkring retssagen mod Niels Pedersen Mann og Maren Laursdatter. - Hvilket jo er temmelig ærgerligt.
Jeg kan dog se, at dokumenterne til justitsprotokollen ser ud til at være bevarede.
Der er også en lille mulighed for, du eller andre kan finde noget relevant i den såkaldte; Forhørs- arrest- og indførelsesprotokol (1801-1826).


Jeg har kigget lidt på må og få i justitsprotokollen fra Fredericia og her dukkede der noget interessant op:
- En sag mod den stakkels arrestforvareren Niels Jensen, som var anklaget for skødesløshed i forbindelse med Niels Pedersens Manns undvigelse fra arresten i sommeren 1801.
Det viser sig, der var tale om Niels' 2den undvigelse. Den første var sket i sommeren år 1800.

Fredericia Byfoged, justitsprotokol, 1791-1805 (I)
1801: Sag mod arrestforvarer Niels Jensen.
Opslag 573 og 578 (Dom)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20146020#281669,54744520
(Den relevante tekst på opslag 573 starter: Venstre side, linie 12: "Som befalet at actionere Arrestforvarer Niels Jensen, var")


Her er et par gode tekster fra aviserne:

Kongelig allernaadigst privilegerte Ribe Stifts Adresse-Aviser (1799-1803)
4 juli 1800, side 3
Efterlysning af Niels Pedersen og 2 andre arrestanter, som undveg fra arresten i Fredericia.
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A6fe7f878-81fe-45e4-aced-8c34ef838816/query/%22niels%20pedersen%22%20

Den Kongelige privilegerede Viborger Samler (1783-1839)
28 september 1801, side 3:
Landstingsdom over Niels Pedersen Mann og Maren Laursdatter
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A605ab623-6030-45cd-b96d-534eb62dcde7/query/%22niels%20pedersen%22%20


Mvh
Helle

Christopher Emil Hagedorn

Ja, jeg har godt set at justitsprotokollen for E-B-H herreder manglede. Der kunne ellers måske være noget spændende.
Men vi har da efterhånden opbygget et rimelig godt billede af sagerne mod de to.

Hvor sjovt at han var stukket af to gange! Det hænger jo meget godt sammen med, at Maren i 1807 også siges at have prøvet at save vinduestremmerne i arresten over. Sikke nogle udbryderkonger, det par! Jeg er næsten skuffet over, at de ikke fandt sammen igen, efter at være kommet ud af Viborg Tugthus. De kunne da være blevet de danske Bonnie and Clyde ;)

Tusinde tak Helle! Det er altså bare så dejligt at du har orket at lede efter mere relevant materiale. Jeg sætter virkelig pris på din tid og din indsats.
Herligt at have et par avisartikler også, det er næsten kirkebæret på toppen af lagkagen.

Det bliver hyggelig aftenlæsning i justitsprotokollen.

Birgitte Schiøler Kallehauge

Jeg er lige startet på at forske i min morfars mors aner og så finder jeg lige denne her guldgrube.

Jeg har langt fra læst det hele, men vil vende tilbage.

Mogens Sørensen Lauritzen (søn af Lauritz Nielsen) var hende far.

Jeg blev nysgerrig, fordi jeg har en slægtsbog lavet af en efterkommer af immigranter på min morfars fars side og der stod, at min morfars mor også havde slægtninge, der var immigreret til US. Og det det ene fører som bekendt hurtigt til det andet.