annekterede batailloner

Startet af Jens Ole Jensen, 20 Maj 2011 - 10:07

Forrige emne - Næste emne

Jens Ole Jensen

Barnefaderen blev angivet at være Soldat ved de annecterede Batailloner

Opslag på Google:
i udtrykket annekterede batailloner  (kompagnier o.lign.), (brugt indtil hærloven af 1842) om de til liniebataillonerne knyttede forstærkningsbatailloner. (i min onkels hus søger) lutter Forlovede. Naar vi ere samlede en masse, troer jeg, vi stille ti Par, foruden de annecterede Batailloner, der til de store Høitider komme til Hovedstaden.

National soldat har jeg før spurgt om uden at få svar.

Var de annekterede batallioner nogle soldater som var indkvareret i landsbyer eller hvad?

Og national soldat hvad var det egentligt?

Jens Ole Jensen, Aalborg

Hans Poulsen



Hej Jens Ole

Prøv lige at læse punkt 1.3 i dette link - lidt klogere bliver vi begge to da vist:

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=annektere&search=S%C3%B8g

Hils hele Aalborg fra mig

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jens Ole Jensen

Tak for du vil hjælpe

Desværre er det st samme opslag som jeg har afskrevet i mit indlæg

Jeg bor i et "anneks" til Aalborg så jeg vil hilse dem når jeg skal derind på lørdag. De bliver sikkert glade for at høre fra dig.

Jens Ole

Hans Poulsen



"..Desværre er det st samme opslag som jeg har afskrevet i mit indlæg..".

Det var flovt, Jens Ole - altså for mig.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mette Lund

Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Jens Ole Jensen

Tak for hjælp til jer alle

Jens Ole

Jakob Ramlau

Frederik VI var alt som Kronprins meget interesseret i at afløse den hvervede (væsentligst Tydske Soldater) med en Hær bestaaende af Danskere. Det blev en blandet Affære og i lang Tid opererede man med et Blandingsmiskmask:
En staaende Hær i Garnisonsbyerne med hvervet Mandskab, i alt væsentligt privat Indquarteret. Benhaard Disciplin, koldt Vand og tørre Tæsk skulde sikre at selv disse Udlændinge tjente den Danske Sag. Tja? Danskere kunde iøvrigt ogsaa lade sig hverve.
Og saa Nationalsoldaterne/Nationalrekrutterne. De blev udskrevet blandt Bønderne og kunde, efter en ret kort Rekruttjeneste, vende hjem mod at tage Del i en ret begrænset Exercits paa en Plads nær Kirken efter Gudstjenesten. Jeg har glemt hvor ofte, men det blev meget forsømt.
Saa man havde nok en national Hær, men dens Træning og Kampduelighed har næppe været imponerende.
Og saa noget helt andet: det Citat, der indleder Korrespondancen, synes at benytte "annekterede Batailloner" i en meget overført Betydning om Forstærkning blandt de giftelystne? Eller hvad?
Omtrent som "det lette Skyts" benyttes om ikke just giftelystne, men dog .............?

Jens Ole Jensen