Jacob Christopher Hentzer - hvor blev han født i København i 1750'erne??

Startet af Michael Rosenkrands, 06 Sep 2018 - 10:33

Forrige emne - Næste emne

Inge Busck Andersen

#120
Jacobine findes tilsyneladende ikke i Assistens begravelsesprotokoller 1805-1830.
https://kbharkiv.dk/brug-samlingerne/kilder-paa-nettet/begravelser-i-koebenhavn/begravelser-paa-assistens-kirkegaard-1805-1862/

Jeg har også set efter hendes begravelse i de små københavnske sogne uden held - bl.a. Ladegården. Frederiks hospital er også en mulighed, jeg ikke har eftersøgt.

Underligt med den 'ugifte' Jacob i Smidstrup. Kan de alligevel være blevet rigtigt skilt? Alternativt kunne Jacobine måske have været psykisk syg i en eller anden form og endt i sine dage på et hospital. Det kunne forklare det ret specielle menageri med tjenestepigen og hendes børn i huset.

Judith Olsen

Skønt at du er med Inge  ;D

Og ja, selvfølgelig kunne Jacobine være ramt at en eller anden form for "sindssyge", men der var - så vidt jeg kan finde - ikke rigtig nogen steder for sådanne i starten at 1800-tallet.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Inge Busck Andersen

#122
Tak Judith :). Igår forsøgte jeg at finde onlinearkivalier om skilsmisser efter 1797.  Det er ikke helt enkelt:
https://www.rigsarkivet.dk/udforsk/skilsmissesager-kom-godt-i-gang/

Københavns Ladegård husede faktisk også psykisk syge indtil 1816 under navnet Sankt Hans hospital
https://da.m.wikipedia.org/wiki/Ladegården

Men ellers mener jeg at disse mennesker i provinsen blev anbragt på hospitalerne.

Judith Olsen

Hej på tråden

Jeg nu tjekket Sorø Amts journaler for både købstæderne (Korsør og Skælskør ) og landet (Justitsvæsenet, hvor ansøgninger om bevilling til separation/skilsmisse er nævnt) til og med 1809 uden at finde et eneste spor af Jacob og Jacobine.

Men jeg kan sagtens have overset et eller andet  :-\

Der er stadig tilbage evt. at undersøge pasprotokollerne, men de ser mig noget uoverskuelige ud.

Andre, der har gode ideer ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anders M. Petersen

Hej Judith!

Mange tak for din vedholdenhed og dine gode fund på denne spegede sag!

Jeg er desværre lagt ned af arbejde - en konsekvens i min branche - og må lige nu nedprioritere slægtsforskningen i mindst nogle uger endnu.

Jeg tænker at udfordringen her er, at Jacobine kan være død over hele landet og over en lang årerække og vi ikke har noget konkret hint at gå efter i forhold til hvor og hvornår. I sådanne situationer kan det være en løsning at lade sagen ligge noget tid og så satse på bedre søgemuligheder fremover - det var sådan at jeg fandt Jacob Christopher Hentzers dåb. Jeg er ret sikker på at jeg havde prøvet ALT tidligere, men pludseligt dukkede er en god kandidat op i en bred FS søgning - nu har vi i det mindste styr på ham!

Omvendt er det virkeligt frustrerende ikke at kunne lukke historien om Jacobine nu, hvor vi har fundet så meget. Det eneste jeg kan komme på lige nu er en ekstra gennemlæsning af de begravede i Korsør - det ville være så oplagt at hun bliver begravet dér og Jacob Christopher derefter flytter til Skælskør.

Med venlig hilsen og mange tak for fundende!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm