Nummersystem

Startet af Annegrete Tønners, 29 Aug 2018 - 18:07

Forrige emne - Næste emne

Annegrete Tønners


Hej!

Jeg skal til at indføre et nummersystem for min efterkommerliste.

Er der nogen, der har kendskab til et godt entydigt nummersystem?

Det er selvfølgelig svært at forklare et system her på siden, men jeg modtager meget gerne henvisninger til gode systemer.

På forhånd tak!

VH
Annegrete

Hans Peter Christiansen

Mvh HP

Anne Marie Holck

Citat fra: Annegrete Tønners [1704] Dato 29 Aug 2018 - 18:07

Hej!

Jeg skal til at indføre et nummersystem for min efterkommerliste.

Er der nogen, der har kendskab til et godt entydigt nummersystem?

Det er selvfølgelig svært at forklare et system her på siden, men jeg modtager meget gerne henvisninger til gode systemer.

På forhånd tak!

VH
Annegrete

Har du ikke et slægtsprogram, der gør det for dig?

Karsten Damén

#3
Wikipedia har noget om emnet i afsnittet "Descending numbering systems":
https://en.wikipedia.org/wiki/Genealogical_numbering_systems#Descending_numbering_systems

Og hvis du vil hele vejen rundt  :D
https://www.cyndislist.com/numbering/general/


Kate Nielsen

Hej Annegrete

Emnet har været behandlet før - her er mange gode indslag: https://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,103629,103640#msg-103640

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Helle Jespersen

Ville da vælge et godt slægtsprogram som kan det du efterspørger. Og så printe en anebog ud efterfølgende
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Anne Marie Holck

Citat fra: Helle Jespersen [17857] Dato 30 Aug 2018 - 08:40
Ville da vælge et godt slægtsprogram som kan det du efterspørger. Og så printe en anebog ud efterfølgende

Også jeg. Manuel tildeling af anenumre er efter min mening spild af tid.

Annegrete Tønners


Hej!

Tak for de mange henvisninger til forskellige nummersystemer.
Jeg vil nu sætte mig hen og finde ud af, hvilket system, der passer mig bedst.

Jeg har igennem mange år tastet alle mine anedata ind i Family Tree Maker 2006/v 16; men jeg kan ikke se, at der er en mulighed dér for et nummersystem.

Jeg kan godt selv finde rundt i databasen, men til mine børn, børnebørn, oldebørn etc. vil jeg fremstille en bog med levnedsbeskrivelser for hver enkelt person, og det er til dette formål, jeg vil finde et nummersystem, som vil lette deres læsning.

Endnu en gang tak for hjælpen!

VH
Annegrete

Helle Jespersen

I Legacy som jeg bruger, da deler den bogen op i bedsteforældre, oldeforældre, tipoldeforældre osv. Med henvisning til, hvilke børn de får osv.
Jeg kan desuden her skrive en levnesbeskrivelse som så også kommer med. Tilføje billeder, kilder mv.

Til sidst kan jeg lave en udskrift i en anebog, og vælge hvor meget af de oplysninger jeg har der skal med
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Karsten Damén

#9
Family Tree Maker 2014 kan udskrive en "Descendant Report" (Efterkommerrapport) i det system som kaldes Register
Se mit tidligere link til Wikipedia.

Om 2006 versionen også kan det har jeg ingen anelse om  :P

mvh

Annegrete Tønners


Endnu en gang tak for alle svarene.

Jeg prøver atter at se, om Family Tree kan hjælpe mig; men tror det nu ikke.

Det er forsøget værd.

VH
Annegrete

Helle Jespersen

Hvis ikke family tree kan, så kig på Legacy. Er sikker på, at det du efterspørger er det jeg omtaler. Den kan både lave en anerapport, altså bagud. Og også en efterkommer rapport, fremad. Du vælger selv hvem den skal tage udgangspunkt i. Vælger billede og tekst til forside, og hvad du vil have med.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Annegrete Tønners


Hej Helle.

Tak for dit svar.
Jeg vil nødig gå over til et andet databaseprogram, da det vil betyde, at jeg skal indtaste flere tusinde aner ind.

VH
Annegrete

Anne Marie Holck

Citat fra: Annegrete Tønners [1704] Dato 01 Sep 2018 - 18:06

Hej Helle.

Tak for dit svar.
Jeg vil nødig gå over til et andet databaseprogram, da det vil betyde, at jeg skal indtaste flere tusinde aner ind.

VH
Annegrete

Nej da, du kan lave en gedcom-fil, som kan importes i det nye program :)

Annegrete Tønners


Nå for søren!
Det var jeg ikke klar over, at man kan.
Det tror jeg, jeg vil forsøge mig med.

Tak for rådet.

VH
Annegrete

Helle Jespersen

Langt de fleste programmer kan både eksportere og importere en Gedcom fil.
Det gør det langt nemmere at skifte program hvis det er noget man ønsker
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Annegrete Tønners


Hej Helle.

Tak for dit svar.

Ja, jeg må kaste mig ud i det!

VH
Annegrete