Levering af prøvesæt.

Startet af Kate Andersen, 30 Aug 2018 - 17:42

Forrige emne - Næste emne

Kate Andersen

Hej

Jeg har den 16. august bestilt DNA-prøve (Family Finder) hos http://www.familytreedna.com. Den 17. august modtager jeg besked om at sættet er afsendt,  m e n  jeg har endnu ikke modtaget noget post fra USA.

Er der nogen, der kan sige noget om hvor lang tid der går, inden man modtager prøvesættet, og er det Postnord, der leverer posten?

mvh
Kate

Anders M. Petersen

Ingen panik før efter 3-4 uger.
DNA er et spørgsmål om tålmodighed - dette er første lektion  ;)
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Kate Andersen

Hej

Tak for svaret. ... Jeg kan fortså, at jeg må væbne mig med tålmodighed.

Grunden til mit spørgsmål er: At vi her på egnen er udsat for, at posten enten bliver afleveret på en forkert adresse eller helt udebliver. Det er især de private aktører, der er problemer med!

mvh
Kate

Anders M. Petersen

Hej Kate!

Glemte at sige, at det var PostNord der leverede, sidst jeg fik et prøvesæt fra FTDNA.
Giver du besked, når du har modtaget dit kit?

Efter 4 uger bør du nok skrive til FTDNA og gøre dem opmærksom på at du endnu ikke har modtaget kit - så plejer de at sende et nyt uden beregning.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Kate Andersen

Hej Anders

Tak for svaret. ... Det er rart, at vide hvem der sørger for forsendelsen i Danmark, hvis der skulle opstå problemer.
Ja, jeg vil give besked, når jeg har modtaget mit kit.

mvh
Kate

Kate Andersen

Hej

Jeg har nu modtaget mit kit.

mvh
Kate

Anders M. Petersen

Hej Kate!

Godt at høre!
Det FTDNA kit som jeg bestilte slut august blev netop sendt i går med DHL (tidligere var det almindelig post) og jeg fik en mail med et track and trace nummer.
Fik du ikke det?

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Kate Andersen

#7
Hej Anders

Vedrørende levering af kit.
Jeg mener, at jeg  ikke har modtaget  mail med trace nummer fra DHL og jeg ved ikke hvem, der har afleveret posten på min adresse. ... Men jeg bemærkede, at en af DHLs vogne standsede dagen før ved en af mine naboers adresse (200-300 fra mig). ... Om det har noget med min post at gøre ved jeg ikke!

mvh
Kate

Anders M. Petersen

Jeg har modtaget min DNA test som et almindeligt brev via DHL - vist nok bragt ud som PostNord brev på det sidste stykke.

Jeg bestilte hos FTDNA 31. august 2018.

Kit'et blev sendt fra FTDNA den 4. september 2018 - jeg fik samme dag en mail med titlen "Your Family Tree DNA order has shipped" med et "tracking Number" der linkede til DHL track and trace, så jeg kunne følge forsendelsen.

Kit modtaget i min postkasse i en lille grå platikkonvolut den 12. september 2018.

Det synes jeg er OK...
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Pernille Tuxen

#9
Hej på tråden!

En lille historie fra de varme lande, som forhåbentligt ender lykkeligt  ;D

Også jeg er sammen med min mand hoppet med på DNA-bølgen. Så jeg bestilte frejdigt to Family Finder kits hos FTDNA d. 18.09. Stor var forventningen, og pakkens vej gennem USA og Europa blev flittigt fulgt via DHLs hjemmeside.

Den 28.09. ankom pakken til Stockholm, hvor vi bor. Jamen, så var det bare at holde utålmodigheden stangen et par dage til, og så.......

Men ak....da vi kom til d. 10.10, havde jeg hverken set pakke eller fået updates fra DHL, men dagen efter så jeg en update på DHL-siden, hvori der stod, at "nogen" forgæves havde forsøgt at aflevere pakken på min adresse d. 10.10. Det undrede jeg mig over, for jeg havde ikke modtaget en notifikation hverken før eller efter "besøget".

Jeg følte mig helt på Herrens mark, for jeg anede ikke, om jeg selv skulle hente min pakke et eller andet sted, eller om den ville blive leveret til min dør, eller hvilken postudbringning jeg skulle kontakte med disse spørgsmål. Men min undren nåede astronomiske højder, da jeg opdagede, at der ved updaten fra DHL også stod: "BR". Jamen, BR plejer da at være Brasilien!!! Der burde jo stå SE for Sverige!

For at gøre en lang, lettere frustrerende historie kort fik jeg fat i DHL (i Tyskland) samt FTDNA (Houston). De havde aldrig været ude for tilsvarende, sagde de (men lur mig om ikke DHL har prøvet det før  :D). Min længe ventede pakke var ganske rigtig ankommet til Stockholm d. 28.09, men den var også blevet videresendt til Brasilien! Arghhh!! Den var også, som der stod i updaten, blevet forsøgt afleveret d. 10.10, men altså ikke på min adresse, men et eller andet sted i Brasilien!

FTDNA, som i øvrigt var meget venlige og på det kraftigste beklagede det skete, sagde, at det skyldtes vores skandinaviske bogstaver æ/ä, ø/ö og å. Postmaskinen (lægmandsudtryk) havde "misforstået" mit gadenavn, som jo selvfølgelig!!! indeholder både ä ö å, og havde erstattet disse smukke bogstaver med mellemrum. Resultatet passede på en adresse i Brasilien. MEN hvordan pakken i første omgang korrekt havnede i Stockholm, fik jeg ikke helt svar på. Dog blev jeg fortalt, at aldrig før var en "skandinav-bogstav-problem"-pakke havnet helt i Brasilien. Det normale var Tyskland.

Jeg har i øvrigt ikke før haft problemer med min adresse i forhold til post fra det store udland, men jeg har hørt om andre, som er faldet i den "skandinaviske" fælde. (tilføjelse: Min bestilling indeholder dog ingen skandinaviske bogstaver, kan jeg se)

Summa summarum FTDNA ville fluks sende to nye kits uden beregning (og uden skandinaviske bogstaver :D) og med mulighed for tracking. Jeg fik ydermere lovet Priority-mail. Men jeg fik også oplyst, at der kunne være forsinkelser på grund af diverse orkaner pt.

Så nu venter jeg atter spændt........

God hilsen

Pernille

Ps. Tak til Anders for nogle vældigt interessante og oplysende skriv!