en 16årig pige får i 1893 et barn

Startet af Kurt Arne Empacher, 29 Aug 2018 - 14:19

Forrige emne - Næste emne

Kurt Arne Empacher

Hej Forum
vil høre om en fødsel .jeg hjælper en ven med sin slægt og der er en Tiptipoldemor, der som 16 et halvt årig bliver mor i 1893, hvordan fik man lov og tilladelse ,der var ikke udlagt en far, kan man finde ham på en måde? og hvordan
På forhånd tak for hjælpen
mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Helle Jespersen

Man skal ikke have lov eller tilladelse til at få et barn. Heller ikke dengang
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Kurt Arne Empacher

Ok ,det var bare tidligt og ingen far udlagt
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Forum
Fik ikke rigtigt et svar på et spørgsmål om dette problem med hvor jeg finder faderen til barnet vil der stå noget i AJ-protokolen ved fødselen dato eller andet
Mvh
Hilsen
Kurt A Empacher

Helle Jespersen

Hvis faderen ikke er nævnt ved dåben, så kan du være heldig i AJ journalen.
Du kan også prøve at tjekke konfirmationen om noget er nævnt der.

Min oldefar er uægte barn og hans far er ingen steder at finde. Hverken i en AJ journal, konfirmation, vielse, død eller andet.

Så jeg kan ikke få bekræftet det rygte der går i familien om, hvem han var.

Dengang var børnene jo "voksne" med 14 år. De skulle klare dem selv. Og enormt mange piger kom i uføre på gårde mv hvor de tjente.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Mikkel Eide Eriksen

Hej Kurt

Ja, hvis det er i staden København så er det Overpræsidiets AJ-Journal du skal kigge i, ude i provinsen vil det være amtets journal.

I AJ-Journalen er både moder og fader i navneregisteret, som regel også i amtsjournalerne.

Vær opmærksom på at der kan gå måneder/år før der dukker en sag op (hvis den overhovedet gør det), det var nemlig ikke påkrævet at involvere myndighederne hvis parterne kunne ordne et alimentationsbidrag privat.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Helle Jespersen

I mit tilfælde går rygtet så på, at moderen fik penge og en cykel for at holde mund.
Så jeg kommer nok ikke videre med ham, og faderen forbliver ukendt.

Håber da du har mere held med foretagenet
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Kurt Arne Empacher

Tak til Helle og Mikkel
Jeg vil prøve at søge i AJ
VH
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen!

I princippet kan sagen vel dukke op helt til barnets 18. år, omend det seneste jeg selv har set vist er ~3 år.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986


Gitte Johansen

#10
Jens Jørgensen


nr. 7

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=170565#170565,28637683


Randers, Øster Lisbjerg, Todbjerg, Todbjerg, Et Hus, 34, FT-1880, D3874

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Mogens Sørensen     46     Gift     Husfader, Lever af sin jordlod          Todbjerg Sogn, Randers Amt 
Dorthe Marie Sørensen, f. Nielsen     36     Gift     Hans Hustru          Lindaa, Todbjerg Sogn, Randers Amt 
Jens Jørgensen    9     Ugift     Deres Barn          Lindaa, Todbjerg Sogn, Randers Amt 
Petrea Rasmine Rasmussen     2     Ugift     Deres Barn          Trige Sogn, Aarhus Amt 
Ane Marie Sørensen     Under 1 år     Ugift     Deres Barn          Todbjerg Sogn, Randers Amt 
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Jespersen

Han har da ingen steder oplyst navne???
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Kurt Arne Empacher

Hej Helle
Jeg har ikke oplyst navn i færste omgang ,jeg ville lige se hvad der var muligheder :Men der er en meget dygtig Gitte Johansen ,som så har fundet ud af hvem det var og jeg takker dig Gitte du er pokkers dygtig,lad mig så sige at Julie Cecilie Gade får så 2 børn mere efterfølgende i 1895 0g sent i 1896 uden fædre ,så man har sine tanker med hvadfor et liv hun har levet er der nogen der ved noget om hvor man kan finde noget om hendes liv
Tusinde tak for hjlæpen og hvis i har mere så sæt det meget gerne ind i denne tråd
Mvh
KurtA
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Gitte
Jeg er fuld af beundring over hvad du kan finde ,hvordan bære du dig ad det kunne jeg godt lide at vide? Nå men det er rigtigt hun har været gift men bare ikke i denne sammenhæng,hun blev gift med en Hans Peter Burgert  der døde i 1917 og det er deres søn Hans Anton Burgert Gade jeg har fat i og Gade slægten der , men Gitte du hjælper væsenligt til for nu gav du mig jo Julies død som jeg også har søgt ,så den kan jeg aflyse nu så tak for den også
Jeg er meget glad for din hjælp,det er jo ikke første gang du hjælper en nybegynder med at lede efter sine aner hvor de fleste er fra Djursland
Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Gitte
Jeg tager nok fejl hun var ikke gift med Hans Peter Burgert de fik bare et barn,det var Jensen hun var gift
Undskyld fejlen
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Gitte Johansen

Her er de ikke viet, og ved den anden vielse, jeg har fundet, står der, at hun er ugift.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=157799#157799,26490683

OK, havde ikke set, hvad du skrev, Kurt :)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kurt Arne Empacher

Hej Gitte
Jeg synes at jeg havde et sted hvor der stod at de var blevet gift 1 nov 1901 men ingen kirke og jeg fandt det ,det er på Politiets Register at det stod?
Vh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kurt Arne Empacher

Ja det tænkte jeg nok har heller ikke fundet en vielse
Vh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Gitte
Jeg lurede lidt på de Aj_journaler og jeg tror jeg fandt fidusen ved dem ,så ud over den du har fundet fandt jeg hende nævnt i 1886-1901-1904 .Den handlede om sagen med Hans Peter Burgert den strakte sig over 4 sider som jeg nu vil have en til at tyde for mig det er en knidret skrift der var dengang Spændende
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Ang. "vielsesdatoer" i registerbladene, så er det som regel blot datoen for hvornår ægtefællen blev indskrevet på bladet. De kan altså godt have været gift i årevis, eller i andre tilfælde slet ikke være gift (jeg har et søskendepar der står som mand og kone på et registerblad!).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Kurt Arne Empacher

Tak Mikkel for din forklaring
Vh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher