Formødres hårlokker

Startet af Gunnar Langemark, 02 Sep 2018 - 15:44

Forrige emne - Næste emne

Gunnar Langemark

Jeg er - efter et par års sygdomspause - dykket ned i mine arkivkasser i familiearkivet. Og her fandt jeg en lille kuvert indeholdende små stykker sammenfoldet papir, med navn og dato på - og inde i de små papirstykker var der hårlokker fra min mor, moster, mormor, mormors bror og min oldemor. Helt tilbage til 1882.
Den eneste levende person er min moster.

Jeg ved ikke noget særligt om DNA tests. Så jeg vil høre om der er nogle gode 'ledetråde' mht eventuelle muligheder for at teste hårprøver?
Og hvad man - helt overordnet - vil kunne konstatere af sådanne tests, såfremt det er noget vi har relativt let og billig adgang til?

Mvh
Gunnar Langemark

Kornerup, Kruuse, Langemark, Richardt, Hertz
Gunnar Langemark

Langemark, Kruuse, Kornerup, Richardt, Hertz

Inge Busck Andersen

Hej Gunnar.
Prøver af hår indeholder kun brugbart DNA analysemæssigt, hvis hårsækken er med. Tror prisen er i hvert fald 10.000 kr. Normalt bruger man mundskrab til analyse af nulevende og prisen herfor er på bud kun godt 400 kr.  Når Anders kommer ind fra solen, giver han sikkert et mere kvalificeret svar 😉.
Prøv at læse de gamle tråde her i DNA- emnet, der er rigtig brugbar viden og gode links til artikler.
Venlig hilsen Inge.

Anders M. Petersen

Hej Gunnar!

Velkommen tilbage!

Inge har ganske ret - det er meget (som i MEGET) dyrt at udtrække DNA fra hår og der er ikke nogen sikkerhed for et brugbart resultat. Desværre!

Derimod er der til og med mandag aften (3. september) fortsat tilbud på "Family Finder" hos FamilyTreeDNA til 59$ + 13$ i porto = 72$ (ca. 475 kroner).

Hvis du vil begynde at kigge på DNA kunne det være en god idé at sikre en prøve fra din levende moster - den er jo lige så god i forhold til din mors slægt, som hvis du havde en test fra din mor.

Bedste hilsner, Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm