Hjælp til rationel søgning 2.

Startet af Ann Schultz, 24 Okt 2010 - 21:20

Forrige emne - Næste emne

Ann Schultz

Da jeg bor i udlandet og kun besøger København en lille uges tid hvert år, ville jeg være taknemmelig for lidt rationelle råd, da roden i arkiver jo er tidskrævende. Kort og godt ønsker jeg at kende sted og årstal for min biologiske mormors bortgang (min mormor  var adoptivbarn og min mor ligeså).
  I Den Kgl. Fødselsstiftelses  kirkebøger, 1904-1905, opslag 226, har jeg fundet frem til at min mormor, Ella Ringgaard, var  født den 25. maj 1904 og døbt den 7. Juni 1904. Hendes mor  er registreret  som Sofie Eleonora Martine Hjort  (Hvis Ringgaard er adoptivforældrenes navn, er lille Ella blevet bortgivet i en fart, jvf. dåbsdato).  Jeg har fået oplyst,  at hun døde som 38-årig, og boede I Collinsgade 9 omkring 1928. På arkivaliaonline.dk, har jeg gennemgået alle købehavnske kirkebøger, men uden held. – Er det omsonst at fortsætte med folkeregistre og dødsattester , hvis Ella Ringgaard har været gift og taget sin mands navn.
Venligst Ann Schultz

Jørgen Sørensen

Lidt hjælp på vejen.

Det starter med en dato 12/8-27 (kunne det være), hvad der er sket på dette tidspunkt ved jeg ikke.

Moderens navn  ser ud til at være skrevet på et senere tidspunkt.

Dette kunne være samtidig med at hun frafaldt hemmeligheden den 15/5-06. Om denne dato er i forbindelse med adoptionen?
Venligst Jørgen - 2300

Ann Schultz

Hej Jørgen,

Tak for nogle interessante iagttagelser. 
  Datoen 12.08.27 kunne  muligvis henføre til min mors adoptionsdato .  Hun var datter af omtalte Ella Ringgaard, født i 1925 og blev bortadopteret . 
  En tur i Landsarkivet vdr. de to adoptioner, vil helt givet være nyttig, men fører  næppe  til  oplysning om dato og år for Ella Ringgaards død.
  Kunne dine skarpe øjne mon hjælpe mig til at tyde ordene i anden linie under rubrikken Anmærkninger i kirkebogen ? På forhånd tak.
Venligst  Ann

Jørgen Sørensen

Frafaldet hemmeligheden i skrivelse fra
Værgeraadet af 15/5-06

"Skarpe" øjne? 1 øje, 70 år og kan sjældent finde mine briller.

Herfra - http://www.denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Socialpolitik/v%C3%A6rger%C3%A5d

værgeråd, kommunale råd til varetagelse af socialt belastede og forbryderiske børn og unge, nedsat iht. Børneloven af 1905. Rådene var underlagt Overværgerådet, der indtil 1922 skulle godkende beslutninger om børns fjernelse fra hjemmet. Værgeråd fungerede frem til Socialreformen af 1933, der indførte børneværn med hjælp fra de enkelte kommuners sociale udvalg.

(Det er ikke min udlægning) om det er moderen eller barnet?? Barnet er bare 2 år moderen 30.

For mig, kan det se ud, som om barnet er døbt Ringgaard. De øvrige børn har også efternavne.

Der kommer nok også indlæg, fra kendere af den slags sager.
Venligst Jørgen - 2300

Ann Schultz

Tusind tak Jørgen ! - Jeg er imponeret over, at du kunne tyde fnidderet i kirkebogen. Måske det er mig, der trænger til briller. Kendte ikke til datidens Værgeråd, så jeg er meget glad for oplysningen og linket.

Venligst Ann

Jørgen Sørensen

De øvrige tal på opslaget er, 447 født barn det år på filialerne (nedenunder kan du se antallet på selve fødselsstiftelsen, 586 osv), nr 391B barnets nummer, nr. 394B er moderens nummer, disse numre kan bruges på Rigsarkivet, du kan prøve Hjælp til opslag, om der er nogen, der vil se efter i protokollerne.
Kender du denne side? - http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier
Venligst Jørgen - 2300

Ann Schultz

Jo, jeg kender godt denne side, men grøn som jeg er i slægtforskningens kunst , forstår jeg ikke  hvad barnets og moderns numre i kirkebøgerne yderligere kan bruges til. Hvilke protokoller skal der eksempelvis  søges i ?

Venligst Ann

Anne Mortensen

Hej

Du har fået linket i forrige indlæg og her vil du kunne se, at du kan søge videre på Fødselsstiftelsen og få svar på dine spørgsmål
http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/fodselsstiftelsen_-_en_vejledning
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ann Schultz

Endelig faldt ti-øren - Tak for tipset