Kan man rette i sine gamle indlæg i det gamle forum?

Startet af Morten Hammer, 14 Aug 2018 - 15:16

Forrige emne - Næste emne

Morten Hammer

Sagen er, at jeg tidligere har efterlyst mere viden om en af mine aner, Christen Boisen i Lyngs sogn - specielt om hans formodede 2 koner. Her påstår jeg, at han aldrig fik børn med den sidste, Dorthe Jensdatter, men jeg mener nu at kunne vise med en rimelig sikkerhed, at han faktisk fik en datter, Magrethe, med Dorthe Jensdatter (som så er en af mine aner). Så kommer mit eventuelle slægtsskab med Gorm den Gamle lidt nærmere :-)

Man kan læse om mine tidligere overvejelser på min egen hjemmeside, www.mhammer.tk under slægtsforskning:
"Er jeg i familie med Gorm den Gamle" og "Mysteriet om Christen Boisens kone"

m.v.h.
Morten Hammer


Christian Konstmann Autzen

Hej Morten

Du laver simpelt hen et indlæg i det nye forum (under Aneefterlysning), hvor du så laver link til det gamle  - med din nye viden i det nye forum.

Herved vil du så have opdateret din viden - og den vil også være søgbar via googling.

Hilsen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Mikkel Eide Eriksen

#2
Hej Morten

Du skriver på din side at Odgaard da var en del af kronens ryttergods samt at Christen muligvis fæstede gården i årene op til 1720:

CitatChristen Boisen var først gift med Maren Christensdatter, med hvem han fik de 3 ovenfor omtalte børn. Denne Maren dør så, formodentlig inden 1720, idet jeg gætter på, at det faktum, at Christen Boisen i 1720 nævnes som fæster af hele Odgaard godt kunne have noget med hans ægteskab med Dorthe Jensdatter at gøre. Dorthe Jensdatter var født på Odgaard, tilsyneladende som enebarn af Jens Knudsen og Margrethe Christensdatter. Hun kunne jo f.eks. først have været gift med ovennævnte Peder Knudsen (Kudsk?), der nævnes som en af fæsterne af Odgaard ca. 1710 - og formodentlig er død inden 1720.

Har du i den forbindelse kigget på rytterdistriktets jordebogsregnskaber? Jeg har kigget en del på Kronborgs og under hvert års bilag findes der en til flere specifikationer over approberede fæster (en specifikation for hver session; i den periode har jeg set vår-, høst-, og evt. kirke-). Heri oplistes såkaldte fæstedesignationer med oplysninger som dette for byen Dragstrup i Søborg sogn ved Kronborgs vårsession 7. paril 1724 (min fremhævning):

Citat18. Gunder Pedersen ungkarl, fæst Gaarden No 3. af [5.1.1.0 hartkorn], som gl. Niels Pedersen sidst beboede, mens formedelst høi Alderdomb og Svaghed ei lengere kunde forestaa og derfore godvilligen afstaaen, med Condition Gunder Pedersen egter hans Datter, bekommer Besætning effter Forbedringen og giver Fæste [5.0.0 rigsdaler]

Det kunne måske belyse omstændighederne for Christens overtagelse af Odgaard.

Seddelregistratur 80: Rytterdistriktsregnskaber (AO)
Reviderede Regnskaber, Rytterdistriktsregnskaber (Daisy)

For perioden før ~1715–20 hvor rytterdistrikterne blev oprettet har jeg fundet tilsvarende fæstedesignationer i amtsregnskaberne.

mvh
Mikkel

PS: Forrest i et regnskabs bilag ligger som regel en specifikation/oversigt over indholdet.
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986