Fødesogn via CPR?

Startet af Louise Andersen, 17 Maj 2011 - 08:51

Forrige emne - Næste emne

Louise Andersen

Kan man, evt. på borgerservice få oplyst fødesogn hvis man har et CPR nr? eller er det lukket land, når personen er levende?

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Louise Andersen

Okai tak  ;)

umildbart lader det til at jeg kan få oplyst personens nuværende adresse. Men vil da for en sikkerheds skyld tage forbi borgerservice og høre dem ad.

Tak for linket Anne

Thestrup-Bjørn

Hej Louise!

Du skal være opmærksom på, at det er helt "lukket land", hvis personen har adressebeskyttelse.
Og du skal betale de 52 kr. uanset, om personen kan findes eller ej.

Desuden skal du lægge mærke til, at adresser angives med postadressen samt kommunens navn
- ikke med postadressen og sognets navn (eller med postnummer og by).

Af og til skal man tænke meget kreativt (og bl.a. lave en del google-søgninger) for at finde ud af det rigtige sogn.
I dag med storkommunerne, ved jeg ikke helt, hvordan det angives, for jeg har ikke prøvet at skulle finde nogen med en adresse efter 2006.

Husker ikke, om man får oplyst fødesogn ved en nulevende - eller kun kommunens navn (eller noget overhovedet).
Har ellers anvendt cpr.registeret flittigt de senere år, sorry.




v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lars Erik Bryld

Med stor fare for at gentage mig selv anbefaler jeg denne gamle tråd:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,118746,118746

Louise Andersen

Hej Lars

Tak for dit link. Dog kunne jeg ikke udlede om jeg kunne få oplyst et fødesogn via et cpr, uden at betale over de 52 ,-

Lars Erik Bryld

Citat
Stk. 2. Oplysningerne, der kan videregives efter stk. 1, er
1) nuværende navn, medmindre dette er beskyttet, jf. § 28,
2) nuværende adresse, medmindre denne er beskyttet, jf. § 28, og datoen for flytningen hertil,
3) eventuel stilling,
4) eventuel markering af, at den pågældende frabeder sig henvendelser, der sker i markedsføringsøjemed, jf. § 29, stk. 3,
5) eventuel død, datoen for dødsfaldet og afdødes daværende adresse, medmindre denne er beskyttet, jf. § 28,
6) eventuel forsvinden og datoen herfor,
7) eventuel udrejse og datoen herfor, eventuel ny adresse i udlandet, medmindre denne er beskyttet, jf. § 28, og datoen herfor,
8) eventuel kontaktadresse og datoen herfor og
9) eventuelt værgemål efter værgemålslovens § 6, datoen herfor og værgens navn og adresse.

Altså - ingen ret til at se fødselsstedet - desværre...

Thestrup-Bjørn

Selv om man ingen ret har, kan jeg da nævne, at der (heldigvis) er stor forskel på Borgerservice'r og især på de personer, der betjener computeren.

Med venlighed og lidt snakken "for min syge moster" er der sandelig vist mig stor velvilje
- har næsten hver gang kunnet tiltuske mig fødestedet for afdøde, også for deres børn, der stadig lever - og for de samme 52 kr.!

Har man ikke held i den ene Borgerservice, kan man jo prøve, om de er mere medgørlige i nabokommunen.
52 kr. X 2 eller X flere er billigt sluppet, hvis man simpelthen bliver nødt til at have fødestedet for at komme videre.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Louise Andersen

Jeg må en tur på Borgerservice og smile sødt og snakke for min syge moster.

1000 tak for jeres inputs

Linda Oszadlik Laursen

Jeg vil lige bidrage med min sidste oplevelse hos Borgerservice.

Jeg var på Lærkevej i København i fredags, og havde "medbragt" 4 aner, jeg godt ville have slået ihjel. De tre af dem var født før 1900 og der var ingenting at finde på dem. Den ene var fra en anden kommune... og det mente den rare dame kunne være et problem.

Den sidste var der bid på. Jeg fik dødsdato og sted, og hvor lang tid hun havde boet der. Og endda uden at betale 52 kr. Dog var der en fejl, for hun stod opført som boende samme sted i samfulde 82 år... og jeg ved, hun ikke er født der. Så jeg smed lige et gran salt på.

Men der var generelt stor forvirring over, hvordan personerne skulle søges frem i systemet, og om det overhovedet kunne lade sig gi'. Summa summarum - jeg skal nu i Nyropsgade for at finde de andre tre - og det er til den udviddet takst af 520 kr i timen.

Så hvad kan I andre bruge denne oplysning til? Nyropsgade er "eksperterne" i København, når det kommer til slægtsforskninge, men de mindre borgerservicer kan bruges til at finde de "nemme" - dem fra efter CPRs indførsel... og tager man sin syge moster med, er det meget muligt, at man får det gratis  ;)

Hilsen Linda