Hjælp søges til opslag på Rigsarkivet - skifte Kbh. 1767

Startet af Christopher Emil Hagedorn, 10 Aug 2018 - 22:45

Forrige emne - Næste emne

Christopher Emil Hagedorn

God aften,

Skipper Jacob Larsen er mulig fader til en af mine aner.

Hans skifte holdtes 1767 af Københavns Skiftekommission, og findes i registeret her:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17256260#211341,39966534

Registeret henviser til behandlingsprotokol nr. 11, fol. 512.

Mikrofilmens pakkenr. er M-1203, og det relevante skifte altså på blad 512 af protokollen XI 1767.

Jeg er interesseret i Jacobs børn - havde han en søn Søren, der var kusk eller kørte vognkørsel enten i Kbh. eller Odense?

Hvis svaret på dette spørgsmål er "ja", så er alt i skiftet interessant for mig, for så må han være den jeg søger!

Det er første gang, at jeg beder om hjælp til sådan et opslag. Sig endelig til, hvis der er noget, jeg har glemt at skrive.

Jeg ville være utrolig taknemmelig for at få afklaret, om dette er den rigtige fader. På forhånd tusinde tak til den der byder sin hjælp!

(Findes protokollen online, så ville en henvisning selvfølgelig være mere end nok. Jeg ser den dog hverken på AO eller FamilySearch.)

John Damm Sørensen


Christopher Emil Hagedorn

Det lyder bare rigtig dejligt John! Jeg venter med stor spænding :)

John Damm Sørensen

Det var den forkerte film, jeg har bestilt en anden.

Hilsen
John

Christopher Emil Hagedorn

Nå da da, der må du undskylde, det er sikkert min fejl! Jeg er ikke så øvet i at benytte Daisy.
Jeg håber da, at det lykkes i anden omgang så.

Tusinde tak for at du hjælper mig, jeg bor helt ovre i Jylland, så det er en længere tur til staden ;)

John Damm Sørensen

Problemet var, at det første på filmen indeholdt det sidste af skiftebogen fra omkring side 540 og frem. Her var indekset og jeg fandt også Jacob, men de første 500 sider er altså på den foregående film. Det er ikke spildt så meget, jeg skulle alligevel se to andre arkivalier.
Det var også lykkedes for en tidligere låner at spejlvende filmen og rulle den forkert på spolen.

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Citat fra: Christopher Emil Hagedorn [51969] Dato 10 Aug 2018 - 22:45

(Findes protokollen online, så ville en henvisning selvfølgelig være mere end nok. Jeg ser den dog hverken på AO eller FamilySearch.)

FamilySearch har kopier af microfilemene.
https://www.familysearch.org/search/catalog/317175?availability=Family%20History%20Library

Man kan via hjælp anmode om at få filmene digitaliseret. Det har jeg brugt tidligere. Man får imidlertid ikke besked, når filmen er klar, men må selv checke med mellemrum.

Hilsen
John

Christopher Emil Hagedorn

Aha, det havde jeg ikke tænkt på! Jeg har sendt dem en forespørgsel. Tak for tippet!

John Damm Sørensen

Jeg har set den anden filmrulle i dag. Her var ikke meget at hente. Hans skifte var blot nævnt i en liste over flere andre skifter, så jeg antager, at han ikke har haft noget af værdi. I den sidste indførsel er blot nævnt at en Søren Jacobsen var mødt, og at skiftet blev sluttet.

I øvrigt er Rigsarkivets filmlæsere elendige, så vi må håbe på, at FamilySearch snart digitaliserer filmen.

Hilsen
John

Christopher Emil Hagedorn

Du skal have SÅ meget tak for hjælpen John; jeg værdsætter det virkelig!

I det mindste fik vi bekræftet at hans søn Søren ikke er død som lille, men stadig lever i bedste velgående i 1767.

Jeg havde håbet, at der var lidt flere svar i behandlingsprotokollen, men ak, sådan kan det gå.

Der er heldigvis flere andre steder at kigge, men jeg synes næsten ikke, at jeg kan bede dig om at trawle arkivet tyndt bare for at hjælpe en-eller-anden jyde ;)

For god ordens skyld, (eller, mest for min egen skyld) så skriver jeg alligevel lige op her:

Arkivskaber: Københavns Byting, Københavns Skiftekommission

Arkivserie: Konceptskifter

Jacob Larsen, ~ Inger Svendsdatter, skifte 15. december 1767, konceptskifte nr. 310
Mikrofilm: Film M-1277, "Book 189"
Original: Pakke 176 (sidste skifte) eller 177 (første skifte), 15. dec. 1767

Arkivserie: Originale skiftebreve

Jacob Larsen, ~ Inger Svendsdatter, skifte 15. december 1767, skiftebrev nr. 97½.
Mikrofilm: Film M-1422 (nær slut) eller M-1423 (nær start)
Original: Pakke 277

Jacob Larsens enke, skifte 12. november 1771, skiftebrev nr. 85.
Mikrofilm: Film M-1443 (nær slut) eller M-1444 (nær start)
Original: Pakke 332

Arkivserie: Forseglingsprotokol

Jacob Larsen, skipper, ~ Inger Svendsdatter, 1767, prot. XX fol. 683
Mikrofilm: Film M-1193B (nær slut) eller M-1194 (nær start)
Original: Pakke 19

Dittos enke, 1771, Prot. XXII fol. 104.
Mikrofilm: Film M-1194B
Original: Pakke 21

------------------

Jeg må gøre en dag ud af det på et tidspunkt, og få taget turen over :)