Registrering af Hinrich Dethlef Schmedes, født i København 1701 i FamilyTree

Startet af Annette Huld, 08 Aug 2018 - 21:36

Forrige emne - Næste emne

Annette Huld


I FamilySearch FamilyTree har jeg fundet Hinrich Detlev Schmedes indført som født "abt 1701 i København, København", dvs. about 1701 i København.

Link: https://www.familysearch.org/tree/person/changelog/K69R-FLS?conclusionType=BIRTH

Han er registreret i FamilySearch den 27. maj 2012, og så vidt jeg kan se, er det FamilySearch selv, der har foretaget registreringen.

Er der mon nogen, der ved, om man kan henvende sig til FamilySearch og spørge ind til detaljer om registreringen og i så fald, hvor man kan henvende sig?

Alternativt - er der så nogen af jer der ved, hvilket sogn FamilySearch mener med København, København?

Der er en anden registrering af HD Schmedes i FamilyTree, og jeg har spurgt indtasteren, og han siger han har taget den første indtastning fra 2012 for gode varer.

Jeg kan ikke finde en registrering af ham i FamilySearch Records.

Med venlig hilsen
Annette Huld

Christian Konstmann Autzen

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Annette Huld


Kære Christian

Tusind tak for hurtigt svar og for henvisningen.

Jeg er bekendt med Tine Schmedes' wikitreeside og teorien fra en østrigsk gren af familien, om at familien stammer fra Sverige. Beskrivelsen er imidlertid først blevet nedfældet i slutningen af 1800-tallet. Den østrigske gren flyttede til Østrig allerede i slutningen af 1700-tallet eller begyndelsen af 1800-tallet.

Da jeg opdagede registreringen i FamilyTree, syntes jeg det var værd at undersøge, om dette kunne lede til noget mere konkret. I FamilyTree er der også anført, at HD Schmedes blev begravet i Zetel, Oldenburg den 10. maj 1741, og denne oplysning er så konkret, at den må stamme fra en kirkebog. Der er kirkebøger fra Zetel fra 1706, før den tid skal man, så vidt jeg kan forstå, undersøge Bockhorn og Varel.
Det er muligt, at der i forbindelse med begravelsen er nævnt noget om, at HD Schmedes er født i København, hvilket vil kunne opklares ved at kigge i  kirkebogen fra Zetel i 1741, eller med noget held måske finde ham i en københavnsk kirkebog. Jeg er ikke færdig med at lede der.

Oldenburgische Gesellschaft für Famlienkunde (OGF) har en række afskrifter og søgbare lister på deres hjemmeside og til salg i deres web-butik, som måske kan give svaret, men umiddelbart tænkte jeg, at der måske var nogen i DIS Forum, der kendte mere til data registreret af FamilySearch end jeg selv gør. Stedangivelsen København, København har jeg set mange gange i FamilySearch, og der må være andre end mig, der har spekuleret over, hvad der menes.

Ud fra de lister, der ligger på OGF's hjemmeside, kan jeg se, at der var mange Schmedes'er i både Neuenburg, Zetel og andre områder af grevskabet Oldenburg allerede i 16-1700-tallet.

Der er fx en liste over familier i Zetel, hvor HD Schmedes nævnes med årstallene 1696-1741:
http://www.familienkunde-oldenburg.de/wp-content/uploads/2014/07/personenverz_zetel.pdf
og jeg slipper jo nok ikke uden om at investere i selve kirkebogsafskriften.

Jeg kender kun selv til et enkelt arkivalie om HD Schmedes. Det drejer sig om hans bestalling registreret under Tyske Kancelli:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20018076#275287,52845789.

Flere gode råd og forslag modtages meget gerne :-).

Mange hilsener
Annette