Enke for Poul Møller?

Startet af Anders Mehlsen Andersen, 16 Maj 2011 - 16:49

Forrige emne - Næste emne

Anders Mehlsen Andersen

I kirkebog for Tise, Hjørring Amt 1815-1832, opslag 201 nr. 5 læser jeg, at Maren Thøgersdatter (72 år) er død 25 mai og begravet 31 Mai 1830. Under stand, håndtering og opholdssted: Enke for Poul Møller paa Hammersmose.
Betyder det, at hun har været gift med Poul Møller?
Jeg har en Maren Thøgersdatter født 17-09-1759 i Tise og gift med Mickel Andersen i Tise 19-11-1782, men jeg har ikke fundet nogen vielse med Poul Møller.
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Grethe E. Jensen

Hej

Der står ikke for Poul Møller, men hos Poul Møller. Så det betyder ikke, at hun har været gift med Poul Møller.

Prøv at se indførslen lige neden under. Der stå enke efter osv. Så der er der tale om hendes afdøde mand.

Venlig hilsen
Grethe Jensen

Anders Mehlsen Andersen

Hej Grethe
Tusind tak for din respons. Et enkelt ord kan have stor betydning. Konklusionen er vel så muligvis, at Marens mand er død, og at Poul Møller har overtaget gården med en aftægtsforpligtelse over for Maren.

Venlig hilsen

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Grethe E. Jensen

Ja det kunne det være. Men der er også den mulighed at hun bor hos et af hendes børn. Poul Møller kunne være en datters mand.

Venlig hilsen
Grethe Jensen

Anders Mehlsen Andersen

Det har du ret i Grethe - jeg har blot ikke kundet finde nogen Poul Møller. Den ene datter kan det ikke være - måske den anden, Margrethe Chrestensdatter, men hende har jeg heller ikke fundet.

Vh.

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Anne Mortensen

Maren Thøgersdatter og Mickel Andersen - er det dette par der får en datter hedder
Margrethe Chrestensdatter ??

Jeg finder ikke maren eller Mickel i FT 1887 i Tise.
--------------------

Der disse personer i FT 1787:

Hjørring, Børglum, Tise, Thiise Sogn, Svinglen, 114, FT-1787, C4881
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Kiersten Thøgersdatter 30  Enke Kone Huusbeboer holder Smed Haand Værket ved lige for Byen...ved..af Thiise 
Poul Christensen 5  Ugift hendes ægte Børn   
Magrethe Christensdatter 3  Ugift hendes ægte Børn    
Maren Andersdatter 21  Ugift Tieneste Pige
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anders Mehlsen Andersen

Hej Anne
Mickel og Maren boede i Aaby sogn, så familien findes i FT 1801 for Aaby.
Jeg har glemt, hvordan Margrethe Chrestensdatter er kommet på banen, men i følge FT har de fem døtre, så en af dem kunne godt være gift med ham Poul Møller, som jeg ikke kan finde noget om.

Vh.

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com