Villadsens enke, gården "Kirstinelyst" i Lystrup - hvor ???

Startet af Keld Sørensen, 23 Jul 2018 - 18:06

Forrige emne - Næste emne

Keld Sørensen

Jeg har en politirapport fra 1928, hvor en person er betegnet som boende hos:

Villadsens enke, "Kirstinelyst" i Lystrup St.

Der er i dag en stor ejendom "Kirstinelund" på matr.nr. 13a ... det er nok ikke den, da den ikke har været ejet af en "Villadsen" så vidt jeg kan finde ud af.

Er der nogen, som kan hjælpe med at finde ud af HVOR (matr. nr.) denne gård "Kirstinelyst lå ?

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Glemte lige dette

Matr.-Nr. 10a af Vejlby. Hartkorn 6 Tdr. 3 Skpr. 2 Fdkr. % Alb. Ejen  domsskyld 48,000 Kr. Brandassurance for Hovedb. 8,800 Kr., for Avlsb. 15,720 Kr. Gaardens samlede Areal 54 Tdr. Ld., deraf Ager 46, Mose 7, Have og Gaards  plads 1. Agermarken drives i en 8 Marksdrift med Rug efter Halvbrak og 1 Roe  mark* Jordens Bonitet er god Lermuld paa Lerunderlag. Besætningen bestaar af c. 20 Stkr. Hornkvæg, hvoraf Størsteparten er Fedekvæg, 4 Heste, 4 Plage og Føl. Hestebesætningen er meget værdifuld. Kvægbesætningen, der er af blandet Race, vedligeholdes hovedsagelig ved Indkøb
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Keld Sørensen

Tak Gitte, som sædvanlig er du skrap til at finde tingene !

Hvor sikker jeg er ... ikke mere end, at det står i politirapporten, men der har jeg nu også fundet andre fejl, så det kan da være at det er den, som du har fundet.

Jeg ser lige nærmere, om jeg kan finde personen der i FT
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Keld Sørensen

#9
Desværre, det var ikke nogle af de personer - så det er nok ikke den gård alligevel ;-((

Ved FT 1925 boede han på "Vestergard" i Hasle.

Jeg har yderligere et Folkeregisterkort på personen, og der står faktisk, at han

01-06-1935 flytter til "Kirstinelund, Lystrup St.

fra en adresse i Århus, hvortil han flyttede 01-11-1934.

Så fra politirapporten af 26-03-1928 kan han jo have boet på "Kirstinelyst", Lystrup og herfra 01-11-1934 flyttet til Århus for 01-06-1935 at flytte til "Kirstinelund, Lystrup St. (fra Folkeregisterkortet)

Problemet er bare hvor ligger gården "Kirstinelyst" i Lystrup i 1928 ?????

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Keld Sørensen

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Gitte Johansen

#11
Os her fra Lystrup af har aldrig hørt om Kirstinelyst i Lystrup. Derfor kan den jo godt have eksisteret. Og så kender vi kun nogle Villadsen i Egå og Elev.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Keld Sørensen

#12
Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 23 Jul 2018 - 19:59
Os her fra Lystrup af har aldrig hørt om Kirstinelyst i Lystrup. Derfor kan den jo godt have eksisteret. Og så kender vi kun nogle Villadsen i Egå og Elev.

Politimandens hund kan jo have sovet, da han skrev rapporten - så var der jo kun 1 hjerne til at tænke på, om der nu også eksisterede en Villadsen på "Kirstinelyst" i LYSTRUP - han kan jo have taget forkert !

Jeg skal dog have fundet mere for at "flytte" til Risskov - FT gjorde det så IKKE.
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Gitte Johansen

#13
Her er en enke Villadsen i Lystrup Egå sogn. Nget af Lystrup hørte under Egå, bl. a Møgelgårdsvej, hvor jeg bor.

Den hedder Hougaard er jeg næsten sikker på. Minesminde kommer også ind vedr. Villadsen Egå.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Keld Sørensen

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 23 Jul 2018 - 20:19
Her er en enke Villadsen i Lystrup Egå sogn. Nget af Lystrup hørte under Egå, bl. a Møgelgårdsvej, hvor jeg bor.

Den hedder Hougaard er jeg næsten sikker på.

Gitte altså, du ramte igen plet !

Giv mig lige et link til den FT side - mange tak, så jeg kan tjekke personerne.
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Korsbrogaard, Egaa Sogn. Postforb.: Hjortshøj, og St.: Lystrup, hvortil c. 3 Km. Gaarden ligger c. 9 Km. fra nærmeste Købstad, Aarhus. Nuværende Ejer: Sogneraadsformand Villads Villadsen, som overtog Gaarden 1. April 1894, er født paa Ejendommen 13. Jan. 1868 og gift med Ane Kirstine Jakobsen, født paa Kirstinelund paa Lystrup Mark 21. Marts 1871.
Matr.-Nr. 5a m. fl. af Egaa. Hartkorn 6 Tdr. 7 Skpr. 1 Fdkr. 1% Alb. Ejendomsskyld 45,000 Kr. Brandassurance for Hovedb. 7,374 Kr., for Avlsb. 16,023 Kr. Gaardens samlede Areal 54% Td. Ld., deraf Ager 45, Eng 7%,
Have og Gaardsplads 2. Af Agermarken drives 42% Td. Ld. i en 8 Marks  drift uden Brak, med 2 Roeafgrøder og 1 Græsmark; Resten henligger i ved  varende Græs. Jordens Bonitet er god, dyb Muld paa Lerunderlag. Besæt  ningen bestaar af 24 Malkekøer foruden 14 Stkr. Ungkvæg og Kalve, 4 Heste samt 2 Plage og Føl. Sidste Aar solgtes c. 40 Fedesvin. Kvægbesætningen, der er af blandet Race, vedligeholdes hovedsagelig ved Indkøb, da Kobesætningen delvis malkefedes.
Korsbrogaard har tidligere været Fæste under Skaarupgaard. Den ældst kendte Ejer er Christen Christensen Farre, der ejede Gaarden i 1770, og efter hvem Sviger  sønnen, Peder Jørgensen Krause overtog; han døde c. 1814, og Enken, Ane Marie Christensdatter, giftede sig anden Gang med Søren Rasmussen Skipper, efter hvem Peder Villadsen købte Ejendommen i 1857. Han har overdraget den til sin Søn, den nuværende Ejer. Peder Villadsen var Sognefoged og Lægdsmand samt dekoreret med Dannebrogsmændenes Hæderstegn.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Det er Kirstinelund, enkefru Villadsen bor i i 1930

Kirstinelund, Egaa Sogn. Posforb. og St.: Lystrup, hvortil c. % Km. Gaarden ligger c. 11 Km. fra nærmeste Købstad, Aarhus. Nuværende Ejer: Aksel Jens Marius Jacobsen, som overtog Gaarden 1. Novbr. 1907, er født paa Ejendommen 9. Juni 1882 og gift med Ingeborg Andersen, født paa Borishøj paa Elev Mark, Vester Lisbjerg Herred, 28. Juli 1882.
256
Randers Amt.
Matr.-Nr. la m. fl. af Lystrup. Hartkorn 6 Tdr. 7 Skpr. 1 Fdkr. 1% Alb. Ejendomsskyld 43,500 Kr. Brandassurance for Hovedb. 6,000 Kr., for Avlsb. 13,800 Kr. Gaardens samlede Areal 51 Tdr. Ld., deraf Ager 42%, Eng 7, Have og Gaardsplads 1%. Af Agermarken drives 41% Td. Ld. i en 10 Marksdrift
uden Brak, med 2% Roeafgrøde og 2 Græsmarker; Resten henligger i ved  varende Græs. Jordens Bonitet er god, dyb — enkelte
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Keld Sørensen

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Keld Sørensen

Gitte, hvorfra har du de fyldige oplysninger om og fotos af gårdene ?

Hvis det er et offentligt tlgængeligt materiale - hvad er så linket dertil ?

PÅ forhånd tak.
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Gitte Johansen

#22
Det er vores kære forening der har digitaliseret Danske Gaarde v la Cour

Bind 2

https://dis-danmark.dk/bibliotek/807150.pdf
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Keld Sørensen

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Gitte Johansen

#25
Kirstinelund er her, Skæringvej 100. Kendte familien Kaa.

Lige om hjørnet, hvor jeg bor ;)

http://lystrup-elsted-elev-lokalhistorie.dk/wp-content/uploads/2017/12/Kalender-2003.pdf

Lidt anderledes i dag.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Keld Sørensen

Ja, det var den gård jeg nævnte i mit første indlæg, men den har da ikke været ejet af en "Villadsen", men NU VED jeg jo også, at det faktisk var en BROR til Ane Kirstine, som har ejet den.

Nu skal jeg bare have samlet enderne, og så er den ged vist barberet ;-))

Mange tak for hjælpen Gitte !
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Keld Sørensen

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 24 Jul 2018 - 11:47
Kirstinelund er her, Skæringvej 100. Kendte familien Kaa.

Lige om hjørnet, hvor jeg bor ;)

http://lystrup-elsted-elev-lokalhistorie.dk/wp-content/uploads/2017/12/Kalender-2003.pdf

Lidt anderledes i dag.

Fantastisk ide med den kalender - det burde andre lokalarkiver gøre tilsvarende !
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Gitte Johansen

Ja, jeg har selvfølgelig også købt dem alle.

Så udgav de en årbog, som også kan købes. Den blev jeg nødt til at købe, da vores firma, (som vi havde fra 1975-2007, derefter efterlønnenere osv.) og hus var nævnt i :D


http://lystrup-elsted-elev-lokalhistorie.dk/aarbog/
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com