Brudekiste 1860

Startet af Søren Flemming Nielsen, 14 Maj 2011 - 20:46

Forrige emne - Næste emne

Søren Flemming Nielsen

Hej alle

Jeg prøver at finde ejeren til en kiste med påskriften M A L 1860.
Jeg gik ud fra M A er brudens for- og mellemnavn og L efternavn, 1860 er så vielsesåret men er det nu rigtigt?.  Kan M L A være brudeparets initialer?. Eller 1860 være brudens fødselsår ?
Kombinationen M A som for og mellemnavn er ikke ret almindelig på den tid.
Er der nogen der ved noget om hvad der var alm. på den tid, eller har nogle et godt råd så jeg kan komme lidt videre.

Mvh  Søren

Steffen Andersen

Hej
Det var normalt ejerens initialer, men da både brud og brudgom ofte medbragte hver sin kiste kan navnetrækket være både han- og hunkøn.
Men at finde frem til den oprindelige ejer, med rimelig sikkerhed, tror jeg er en ret så umulig opgave.
Med venlig hilsen
Steffen
5792

Hans Poulsen

#2

Hej Søren

Har brudekisten været i din slægts eje i flere generationer, eller er den købt på et loppemarked i fjor?

Er der i din egen slægt i bredeste forstand kvinder, der begynder med et *M*?

Hvor mange? 10, 20, 30, 40?

Er der blandt det antal *M'er* en person med et *A* i navnet?

"..Eller 1860 være brudens fødselsår ?..".

Det skulle ikke undre mig, om der findes litteratur om emnet *Brudekister*. Gør der det, vil der helt sikkert stå, hvornår den unge kvinde fik en sådan kiste.

Ved fødslen? Ved dåben? Ved konfirmationen? Ved trolovelsen/forlovelsen?

"..Kombinationen M A som for og mellemnavn er ikke ret almindelig på den tid.."

Ordet og begrebet *mellemnavn* i nutidig forstand kendtes ikke i 1860, så jeg antager, at M. A. står for to fornavne. Måske er kombinationen M. A.  forstand ikke den mest udbredte i 1860, men med de regler for *at kalde op efter*, der var gældende på det tidspunkt, kan stort set alt komme i betragtning.

En farmor, der hed Marie, og en mormor, der hed Anna?

Et af de to bogstaver kan også stå for en ældre søster, der var afgået ved døden kort før M. A.'s fødsel og dåb.

Har du ikke lidt flere oplysninger at gøre godt med?

Venlig hilsen
Hans




Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Søren Flemming Nielsen

Hej

Kisten tilhører min Grandkusine hun husker den stod hos hendes Bedsteforældre nok omkring 1955-1960. Jeg er gået tilbage derfra men ikke fundet nogen der passer på M A L. Den kan selvfølgelig være købt tidligere.

Mvh Søren