Usikkerhed om farfar / Family Finder

Startet af Vagn Holme, 28 Jun 2018 - 22:51

Forrige emne - Næste emne

Vagn Holme

Farmor påstod til sin død, at min fars udlagte far ikke var hans rigtige far, men er det nu også rigtigt? Inspireret af Anders' og Jacobs spændende artikel "Kan DNA løse slægtens gåder?" i "Slægtsforskeren" har jeg – ved hjælp af matches i mit stamtræ i MyHeritage og Super Search - researchet mig frem til den udlagte fars nulevende tiptip olde-datter (han havde ingen mandlige efterkommere undtagen måske min far).

Mit spørgsmål er: Hvor stor sandsynlighed er der for, at en FamilyTreeDNA Family Finder analyse af tiptip olde-datterens DNA kan bekræfte eller afkræfte fadderskabet? Jeg har allerede en Family Finder analyse af mit eget DNA.
Venlig hilsen
Vagn Holme, Birkerød
vagn.holme@email.dk

Anders M. Petersen

Hej Vagn!

Tak for rosen - og sikken en spændende historie!

Som jeg forstår det, så deler I fælles tiptipoldeforældre?
Vi skal igen have fat i dette skema, der er baseret på virkelige FamilyFinder resultater:
https://isogg.org/w/images/b/bf/Shared_cM_version_3.jpg
Her er to personer i samme generation med fælles tiptipoldeforældre 4C i den gule søjle og her er der i snit et match på 35 cM med et udfald mellem 'intet match' og så 127 cM. Så der er igen garanti for et match, selvom I er i biologisk slægt, men dog en hvis sandsynlighed for et match.
Mit bedste råd er derfor at skrive pænt til hende og spørge om hun vil tage en FamilyFinder (på din regning). Du vil med en rimelig sandsynlighed få bekræftet slægtskabet med en FamilyFinder - hvis det er der. Men hvis der IKKE er et FamilyFinder match, så kan du ikke afvise din farmors historie - det kan være fordi du er så uheldig at det autosomale DNA ikke er arvet ens mellem jer to.

I det tilfælde kan du evt vælge at opspore en levende Y-DNA linje efter den udlagte far - en lige mandelinje efter en bror eller en onkel f.eks. og Y37 teste jer begge. Y-DNA er meget mere stabilt og kan matche helt sikkert over mindst 12 generationer.

Held og lykke - og glem ikke at fortælle om resultatet her!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Vagn Holme

Mange tak for det meget hurtige svar.

Familieskabet er nu ikke helt, som du antager. Min (sted)farfar er nemlig den fundne, nulevende slægtnings tiptip oldefar. Hun er således ikke min 4th Cousin, men 1st Cousin trice removed. Hvis jeg ellers læser det linkede skema rigtigt, så er hun altså ikke 4C men 1C3R i forhold til mig. Det øger cM intervallet til 0 – 283 Cm og gennemsnittet til 123 cM. Er det muligt at sige, hvor stor sandsynligheden i % nu er for, at en match virkelig bekræfter familieskabet? Og tilsvarende: Hvor stor er sandsynligheden i % for, at en manglende match bekræfter manglende familieskab?

Ang. % DNA og cM:
Jeg har tidligere haft en enkelt paper-track bekræftet DNA match i FamilyTreeDNA/MyHeritage (har intet med ukendte farfar at gøre):
2C: 5,1% DNA eller 372 cM. 372 er i udmærket overensstemmelse med The Shared Cm Project skemaet, som angiver 46 – 515 / 233.
Jeg har også haft paper track bekræftede matches i 23andMe:
2C1R: 2,49% DNA, 9 segmenter (23andMe)
2C2R: 0,98% DNA, 2 segmenter (23andMe)
2C2R: 0,86% DNA, 3 segmenter (23andMe)
3C1R: 0,80% DNA, 4 segmenter (23andMe)
Desværre opererer 23andMe kun med % DNA. Er der en konverteringsformel, eller findes der en tabel, der oversætter % DNA til cM, eller er de slet ikke sammenlignelige?

Med venlig hilsen
Vagn
Venlig hilsen
Vagn Holme, Birkerød
vagn.holme@email.dk

Jørgen Kanters

Hvor mange cM total og længste blok har du med din match?

Og for lige at forstå dig ret. Du tror at din sted farfar er din rigtige farfar og han er din match tip-tip oldefar?

så må det være 1C3R

Vagn Holme

Jeg forstår, at du er enige i, at matchen mellem mig og min mulige fafars tiptip oldebarn er af typen 1Cr3.

Jeg har endnu ingen DNA analyse med det fundne, nulevende tiptip-oldebarn. For 2C matchen i FamilyTreeDNA/MyHeritage nævnt i mit svar/indlæg fra 29/6 gælder:
Shared DNA 5,1 % / 372 cM
Shared segments 17
Largest segments: 115,8 cM

For de 4 matches i 23andM kan jeg ikke finde oplysninger om shared segments, men for hvert kromosom i en match kan jeg se:
Chromosome Numbers (med match)
Chromosome Start Point
Chromosome End Point
Genetic Distance
# SNPs

Disse paper track dokumenterede DNA matches i FamilyTreeDNA/MyHeritage og 23andMe omtalte jeg kun, fordi jeg fandt det interessant at sammenligne bekræftede DNA matches med det skema, du refererede til. Det kunne stadig være interessant ,om der var en overgangsformel eller tabel-forbindelse melle % fælles DNA og cM, men jeg har på fornemmelsen, at det ikke er tilfældet.

Min virkelige interesse er:
Er det muligt at sige, hvor stor sandsynligheden i % er for, at en DNA match med min mulige farfars tiptip oldebarn bekræfter familieskabet? Og tilsvarende: Hvor stor er sandsynligheden i % for, at en manglende match bekræfter manglende familieskab?

Med venlig hilsen
Vagn


Venlig hilsen
Vagn Holme, Birkerød
vagn.holme@email.dk

Anders M. Petersen

Hej Vagn!

Jeg skriver på mobilen, så det bliver lidt kortere end jeg gerne ville.

Jeg kender ingen omregning fra 23andMe til de enheder FTDNA / MyHeritage bruger og generelt anbefaler jeg at man bruger de to sidste frem for 23andMe.

Det slår mig også lige at I jo er halvsøskende i ældste med, så du skal over til venstre i skemaet og bruge værdierne for 'Half 1Cr3'.

Jeg kan ikke her finde tallene for dine odds for match, men de er i mine øjne så gode, at jeg bestemt ville forsøge at teste hende, hvis det var mig.

Problemet er så, at hvis der nu IKKE er match, så ved du ikke om der er fordi din farmor ikke havde ret, eller fordi I bare er uheldige med DNA.

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Vagn Holme

Hej Anders.
Det tænkte jeg ikke over, men selvfølgelig har du ret: Når vi kun har den ene af forældrene til fælles, deler vi kun ca. halvt så meget DNA. Tak for oplysningen. I mellemtiden leder jeg videre efter en direkte mandlig efterkommer af min mulige farfars bror, men den yngste, jeg har fundet, ef født i 1887, og jeg har endnu ikke fundet nogen nulevende. Hvis det hele fører til sammenligning af DNA analyser, skal jeg nok holde dig orienteret via denne gruppe.
Med venlig hilsen
Vagn
Venlig hilsen
Vagn Holme, Birkerød
vagn.holme@email.dk

Anders M. Petersen

Hej Vagn!

Hvis du fortsætter med dit projekt vil jeg anbefale dig at omlægge til FTDNA eller MyHeritage som har langt større databaser end 23andMe. Hvis du venter på et godt tilbud, så er det ikke så dyrt at købe en test på dig og en test på din mulige slægtning dér.
Din test hos 23andMe er ikke spildt - den 'fisker' fortsat i deres database.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Karsten Damén

CitatHvis du fortsætter med dit projekt vil jeg anbefale dig at omlægge til FTDNA eller MyHeritage som har langt større databaser end 23andMe

Hvad er din kilde til det Anders?

Der synes at være andre opfattelser.
https://isogg.org/wiki/Autosomal_DNA_testing_comparison_chart
http://thednageek.com/genealogical-database-sizes-august-update/

mvh
Karsten

Anders M. Petersen

Langt de fleste danskere tester hos FTDNA og MyHeritage ud fra min erfaring i diverse danske fora.
Svenskerne bruger også i udpræget grad FTDNA.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm