Pas på med (måske) nulevende personer

Startet af Kathrine Tobiasen, 17 Jun 2018 - 20:26

Forrige emne - Næste emne

Kathrine Tobiasen

I anledning af den nye persondataforordning har vi skærpet vores regler for omtale af personer, der måske stadig lever. Man må nu ikke – uden samtykke – bringe personfølsomme oplysninger om personer, der ikke har været døde i 10 år.

Derfor lyder vores regel nu: Ingen omtale af personer, der ikke har været døde 10 år! Hvis du ikke ved, om en person er død, og hvornår det er sket, så brug som tommelfingerregel, at vedkommende skal være født før 1916. Dette år er valgt, fordi vi dermed følger Rigsarkivet, der nu har åbnet for indtastning af 1911- og 1916-folketællingerne.

Det er tilladt at nævne en persons navn og basale oplysninger som fødselsdato. Men det lader vi os jo ikke nøjes med som slægtsforskere, så undlad derfor at efterlyse sådanne personer. Hvis du alligevel søger oplysninger, så bed om svar pr. privat mail og nævn kun navn og fødselsår her i Forum. Med til personlige oplysninger hører ting som ægteskab, stilling, religion osv., så det er ikke meget vi kan tillade os at skrive.

Men naturligvis er vi nødt til at holde os til loven  :)

Du kan læse mere om Databeskyttelsesloven her: https://slaegt.dk/kom-i-gang/saerlige-problematikker/persondataloven/
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Gitte Johansen

Hej Kathrine.

Jeg kunne godt tænke mig at få at vide, om mine svar er OK i dette tilfælde. Mere så man har noget at rette sig efter.

Hvis ikke, må du gerne slette det, der ikke går.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,138387.0.html
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kathrine Tobiasen

Hej Gitte

Sådan set drejer det sig om meget personfølsomme oplysninger som bl.a. adoption og en person, der er for ung.
Men på den anden side gør du ikke andet end at linke til en anden side, hvor kvinden selv fortæller sin historie, samt til en kirkebog.
Jeg synes, at din måde at informere på er i orden.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Gitte Johansen

Hej Kathrine

Tak for svaret. Jeg kom lidt i tvivl om det, jeg har vedhæftet.

Hvis du kan, må du gerne slette vedhæftningen, da Mogens har set den.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Grethe Elten Mortensen

Hej

Tak for informationerne.


Et Forslag:
-Kunne du måske låse indlægget fast i den blå linie, så det ikke hurtigt forsvinder i mængden. Det er jo ret vigtig information.

(også fremover når vi måske lige har glemt hvad du skrev)


Venligst
Grethe Elten Mortensen

Kathrine Tobiasen

Fin ide, Grethe.
Jeg låser indlægget - i hvert fald i en periode (det er ellers tilføjet i gode råd-indlægget, men det er der måske ikke så mange der kigger i, især hvis de har været med i lang tid  ;)).
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.