Artikel om 'Y-DNA og haplogrupper' i Slægtsforskeren

Startet af Anders M. Petersen, 16 Dec 2017 - 11:12

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Jacob Gren og jeg har i det seneste nummer af 'Slægtsforskeren' skrevet en artikel om "Y-DNA og haplogrupper", som er et emne der interesserer os meget og som har givet os helt nye vinkler på slægtsforskningen.

Hvis der er nogen der har kommentarer eller spørgsmål til artiklen, så er I meget velkomne til at stille dem her, og så vil jeg svare så godt som muligt.

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Nå, jeg er jo ikke blevet lagt ned af nysgerrige spørgsmål her henover julen  :D

Men der er en figur i artiklen, der ikke blev så tydelig som jeg kunne ønske. Den viser ellers hvordan Y-DNA smelter sammen med stamtavlen, så jeg linker lige til den her: http://ytree.net/DisplayTree.php?blockID=957

Figuren viser et lille-bitte hjørne af stamtavlen for haplogruppen R-P312. Øverst har man en fælles haplogruppe som beregnes til at være 2.000 år gammel (klik evt. på den øverste boks for de tekniske detaljer). Nederst er alle de personer, der har taget en BigY og delt resultatet på Ytree. Navn og evt. flag angiver efternavnet og fødestedet på den fjerneste kendte forfader.

Opad på figuren er altså tilbage i tiden og nedad er de nulevende testere.

Man ser hurtigt at rigtigt mange "Schaddock" deler en fælles forfader gennem mange hundrede år - selvom selve haplogruppen er 2.000 år gammel behøver den fælles forfader ikke at være det!

I midten er der så en gruppe "Parrish" som enten kan skyldes at en Schaddock skiftede navn til Parrish (evt. fra konen) eller at en Schaddock blev far til en Parrish, uden at nogen opdagede det - før nu!

Man kan også se at selvom navnet staves forskelligt (Schaddock, Schaddick, Schattuck m.m.) så er der altså tale om den biologisk samme slægt.

Der er en særlig note øverst, hvor det angives at alle disse personer beviseligt er i slægt og kommer fra det samme lille område i England - dette er naturligvis resultatet af traditionel slægtsforskning.

Og hvis man vil gå længere tilbage i tiden, kan man bare klikke på "Y16889" øverst på siden. Så går man én haplogruppe længere op og dermed længere tilbage i tiden (beregningen siger nu ca. 3.500 år tilbage, men mindst 2.000 år tilbage) og her kan man så se, at den fælles forfader på dette tidspunkt har efterladt sig efterslægt i bl.a. Tyskland, Italien og Portugal.
Dette kan naturligvis være efterkommere efter den fælles forfader, der har vandret gennem historien - den fælles forfader har altså ikke nødvendigvis været på Interrail, eller hvad det nu hed dengang...

Jeg håber det viser, hvordan BigY med en del held, tålmodighed og hårdt arbejde kan få DNA historien (der går tilbage til "Adam") til at smelte sammen med den traditionelle slægtsforskning.

Og så kan man jo endnu engang kun begræde vores patronymer, hvor hverken Jensen eller Hansen er slægtsnavne der holder henover flere hundrede år...

Med venlig hilsen
Anders



Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Hej alle!

Jeg må lige bringe en advarsel mod linket til "haplogroups(punktum)eu" der forekommer i artiklen, for denne webadresse er desværre blevet solgt til et firma, der markedsfører noget helt andet end DNA, men som dog har med forplantning at gøre  :o

For at finde Eupedias gode artikler om haplogrupper skal man i stedet gå til www.eupedia.com og vælge "Origins and History of mtDNA and Y-DNA haplogroups" og så klikke på den haplogruppe man vil læse om.
Vær ikke forvirret, når linket springer til et "banner" med den pågældende haplogruppe - klik på banneret og så er du på den rette artikel.

Beklager!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm