WATO Score.

Startet af Hans Peter Christiansen, 22 Apr 2024 - 08:43

Forrige emne - Næste emne

Hans Peter Christiansen

Jeg har et WATO træ med 8 bekræftede match - fra 38cM til 722cM.

Jeg har opsat 8 Hypoteser. Alle på nær en giver - Score=0

Hypotese 5 giver - Score=1. Dette er som kusine til Matchet med 722 cM.

Dette er også hvad MH siger – kusiner.

Jeg har selv et Match på 339cM. til Hypotesen og 198cM. til hendes "kusine".

Vi 3 deler 6 triangulerede segmenter.

Så der vel ingen tvivl om familieforholdet?

Mvh HP

Anders M. Petersen

Hej Hans Peter

Dit WATO træ er nok lidt svært at vurdere uden at se det. Der er også et skema under træet med flere detaljer, du kan kigge på.

Vigtigst er altid at huske at alle de indtastede cM-værdier skal være i forhold til det ukendte match - så går det sjældent galt.

Men et match på 722 cM passer utroligt godt på kusine - hvis ellers aldersforskellen passer nogenlunde. Halvtante eller halvkusine kan dog ikke helt udelukkes.

Men en ukendt fuld kusine kan jo eksistere, hvis en kendt onkel (eller tante?) til testpersonen fik et hidtil ukendt barn - vedkommende vil jo fortsat være en fuld kusine.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anne Marie Holck

Hej Anders, jeg ved jo godt, hvorfor du skriver halvtante, MEN jeg kan alligevel ikke lade være med at påpege, at man i DK ikke er blodsbeslægtet med en tante, og derfor kan du ikke have et DNA-match med hverken en hel eller halvtante.

På dansk hedder det moster eller faster, og MyHeritage og Google bør have et spark over skinnebenet for deres elendige oversættelser af de danske slægtsbetegnelser...🙃😬😊

Ferdinand

Citat fra: Anne Marie Holck Dato 23 Apr 2024 - 09:54Hej Anders, jeg ved jo godt, hvorfor du skriver halvtante, MEN jeg kan alligevel ikke lade være med at påpege, at man i DK ikke er blodsbeslægtet med en tante, og derfor kan du ikke have et DNA-match med hverken en hel eller halvtante.

På dansk hedder det moster eller faster, og MyHeritage og Google bør have et spark over skinnebenet for deres elendige oversættelser af de danske slægtsbetegnelser...🙃😬😊
Ordet tante kan have vældigt mange betydninger, og navnligt betydningerne "moster" og "faster" har været kendt på dansk i over to hundrede år (jf. Ordbog over det danske Sprog). At du ikke bruger ordet i disse betydninger, ændrer ikke på deres gængse brug af andre. Er man i præskriptivt humør, er der mange andre langt nyere låneord i dansk, man kan give sig i kast med at kritisere. :)

Hans Peter Christiansen

Hej Anders tak for svaret til mig.

Ja - Indtastede match er i forhold til hypotesen.
Mvh HP