Droslekusk i Odense

Startet af Marianne Helverskov Jensen, 13 Maj 2011 - 15:07

Forrige emne - Næste emne

Marianne Helverskov Jensen

Hej

Er der nogle der ved, om man har et registre over dem der var Droslekusk i Odense. Jeg har min oldefar og tipoldefar, som begger var Droslekuske i Odensen

Marianne

Hans Poulsen



Hej Marianne

Droslekusk

- mon ikke det er en slåfejl for droskekusk?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Marianne Helverskov Jensen

Hej Hans

Jo det skulle være Droskekusk.

Er der nogle der ved om der findes et register for dem ??

Hans Poulsen


Hej igen, Marianne

På dit direkte spøgsmål må jeg svare lige så klart: "Det véd jeg ikke", men det er muligt, at der kan findes et eller andet svar, der er tilfredsstillende for dig.

Prøv at nævne din tipoldefars og oldefars fødselsår og dødsår - så er det tidsmæssigt slået fast. inden for hvilken periode svaret skal findes.

Hvis du har et par folketællinger, hvor de hver især optræder som voksne, kan det muligvis bidrage til at klare ærterne for dig.

Du taler om register. Går dine tanker i retning af laugsvæsenet, arbejdsgiverforeninger,  fagforeninger etc., eller er det et helt konkret spørgsmål i relation til dine aner, du er optaget af?

Du får lige dette link oven i handlen:

http://ordnet.dk/ods/ordbog?aselect=Droske,1&query=droskekusk

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Marianne Helverskov Jensen

Hej Hans

Jeg tænkte om der findes et register på dem.

Her er Hans som drokekudsk i 1890. 


Samtlige personer i husstanden

odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kjøbstad, Dronningensgade 43, baghuset, 1, FT-1890, B0315
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Maurits Petersen 31  Gift husfader droskekudsk Svindinge pr. Nyborg, Svendborg Amt Dorthea Kristiane Petersen født Thomsen 32  Gift husmoder  Frølund pr. Korsør
Johanne Kirstine Petersen 1  Ugift [barn]  Odense
pigebarn, uden navn endnu under 1 aar  Ugift [barn]  Odense
Marie Rasmussen 31  Ugift logerende strikkejomfru Ubberud sogn, Odense Amt
 
Marianne

Hans Poulsen



Vel,  Marianne,  desværre kan jeg ikke hjælpe dig med et sådant register.

Venlig hilsen og god weekend

Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anne Mortensen

Jeg tænkte om der findes et register på dem.

Tænker - hvad skal du bruge det til ?
At finde deres adresser i andre folketællinger  ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Marianne Helverskov Jensen

Hej Anne

Jeg ville bruge det til at se hvor lang tid han var det. Lige som jeg prøver at undersøg dem der var møller o.s.v.

Marianne

Anne Mortensen

OK.

Har du søgt børnenes konf. for at se hvilket erhverv faderen har på det tidspunkt.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hans Poulsen



Hej Marianne

"..Hans Maurits Petersen 31  Gift husfader droskekudsk.." - fra ft. 1890

Hans Maurits var kusk ikke droskeejer.

En droskeejer havde måske fem-10-15 kuske, og jeg tvivler på, at kuskene som *stand* stod i et register.

Om kuskene overhovedet var i fagforenming i 1890, kan jeg godt have mine tvivl om.

AO har folketællingen fra 1880 med - intet mindre end 4.174 opslag. Der er sikkert en eller anden nøgle, så søgningen lettes, men det har jeg ikke sat mig ind i, og skulle Hans Maurits med eller uden familie overhovedet have boet i Odense i 1880, men kender du ikke hans daværende adresse, kan det blive en nok så svær og tidskrævende opgave at gå gennem de mange opslag.

Finder du endelig familien i ft. 1880 på AO, får du chancen til at se, om Hans Maurtits allerede da var droskekusk - som 21-årig.

Går du til senere folketællinger end den fra 1890, får du måske en informnation om, hvorvidt han er forblevet i den næring eller søgt over i andet erhverv.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag