Hvornår bliver det rigtig svært at finde folk i danske arkiver ?

Startet af Christian Løngaa, 26 Sep 2019 - 09:31

Forrige emne - Næste emne

Christian Løngaa

Hej alle,

jeg er godt igang med mit slægtstræ og må sige tilbage til omkring 1800 har det været ret nemt at finde aner.

Men nu tilbage i 1700 tallet begynder det at blive svært syntes jeg, det kan skyldes virkelig dårlig skrift eller manglende kirkebøger osv.


Hvor langt kan man egentlig komme tilbage i danske aner om man ikke er adelig ?

Hvad er jeres oplevelser med at søge tilbage igennem 1700 tallet og måske længre tilbage ?


Men ja mit spørgsmål er egentlig, hvor langt tilbage kan man på skrift finde aner som ikke er adelige ?


På forhånd tak for svar.

Christian

Helle Jespersen

I 1645 kom der en lov om, at alle skulle føres i kirkebogen. Så hvis de er bevaret, så er det nok de tidligste kilder du kan finde.
Jeg ved ikke om tingbøger, fæstebøger mv går længere tilbage end det
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Mikkel Eide Eriksen

#2
Hej

Hvis du er heldig kan du følge almindelige mennesker i lens-, amts- og rytterdistriktsregnskaberne tilbage til de sidste årtier af 1500-tallet (vel at mærke hvis de hørte under krongodset). I regnskabernes bilag er der fx. jordebøger, stedsmål = fæstedesignationer (ofte med angivelse hvis fæstet overtages af søn/svigersøn), skattemandtaller mm.

Jeg har brugt meget tid på at gennemtrawle regnskaberne for min hjemstavn Gilleleje og for en enkelt gren et det lykkedes mig at komme tilbage til en David Villumsen der ifølge jordebogen fæster sit hus 1618–19. Han betalte pengeskat Mortensdag 1613, hvor han må have været fuldmyndig = 25 år, så han er født senest 1588.

Havde jeg været endnu heldigere, var han søn af den forrige fæster, men denne hed Gregorius Jensen. Var det mon hans svigerfar? Det finder jeg nok aldrig ud af, men Davids hustru skal have båret fornavnet Margrete.

De fleste af mine Gilleleje-grene går dog kun tilbage til omkring 1700 (kirkebøgerne ældre end 1814 brændte i 1873). Eftersom Gilleleje menes at være "grundlagt" sidst i 1400-tallet og først dukker op i kilderne omkring reformationen, synes jeg det er meget godt gået! ;D

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Judith Olsen

Hej Christian

Hvis dine aner har hørt under et gods, kan du være heldig at finde skifter, som går længere tilbage end kirkebøgerne.

Jeg er i en anelinie tilbage i slutningen af 1500-tallet / starten af 1600-tallet under Vallø Gods.

Se f.eks. Aurelia-Clemons.dk med en masse skifteregistreringer.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk