Svensk politi vil bruge DNA-profiler fra slægtforskningshjemmesider.

Startet af Niels Erik Strandholm, 19 Maj 2018 - 18:24

Forrige emne - Næste emne

Niels Erik Strandholm

Hej.
Har lige været 14 dejlige dage på Ôland.
Her fandt jeg en spændende artikel i KVÄLLposten den 11. maj 2018.
Heri fortæller en repræsentant for det svenske politi i region syd, at man vil sammenligne DNA-profiler
fra politiets registre med de DNA-profiler, der ligger på slægtsforskeres hjemmesider.
Amerikanerne gør det vist allerede.

Hele artiklen med videoklip kan læses på dette link:
https://www.expressen.se/kvallsposten/polis-vill-soka-mordare-pa-slaktforskningssajt/

Jeg vil ikke forholde mig til om det er godt eller skidt eller for den sags skyld starte en diskussion herom,
men jeg synes det er interessant for os slægtsforskere.


Med venlig hilsen
Niels Erik Strandholm
Medlem af Danske Slægtsforskere og bestyrelsesmedlem i Danske Slægtsforskere Slagelse-Sorø

Lars Erik Bryld

Tjaeh, lægger man DNA op på en hjemmeside (eller sker det som en del af analysen), så kan folk med adgang til DNA-analyser og til hjemmesiden (bl.a. politiet) sandsynliggøre tilstedeværelsen af én selv eller ens slægtninge på et givet sted på et givet tidspunkt.

Det er dog ikke en ren DNA-ting. Det samme kan ens mobiltelefon.

I alle tilfælde er det kun ufuldstændig lovgivning og ens egen forsigtighed, som kan forpurre (eller forsinke) spredningen af den information.

På ondt og ondt bevæger vi os mod et meget mere gennemsigtigt samfund - den globale landsby - så behovet for ikke at skeje ud og stikke ud bliver meget mere nødvendigt end tidligere.

Der er så vidt jeg kan se ingen grund til at have en holdning til det - det er en uundgåelig udvikling ...

Mogens Fischer

Hej!

Det bliver allerede brugt i USA.

Her har man efter ca 40 år fanget en seriemorder på baggrund af en DNA test til slægtsforskning.

https://ekstrabladet.dk/112/politiet-i-californien-saadan-faeldede-vi-seriemorderen/7134093

Venlig hilsen
Mogens
Mogens Fischer

Aase Madsen


Moralen er: Lad være med at fortage dig ting, som er ulovligt.

Jeg synes det er godt at man i det forrige eksempel, endelig har fundet den skyldige.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Christian Konstmann Autzen

I USA har man fornylig fundet skyldige ad denne vej i 2 sager - har jeg set på DR's hjemmeside.

Det er så en vej til at afsløre alvorlig kriminalitet, som vel helt naturligt vil blive almindeligt anvendt fremover.


Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.